Vardagar

Lundell, Ulf

Vardagar. Gårdagar. Nu. Sen. Zen. Livet. Levandet. Åldrandet. Döden. Livet. Livet och döden och livet igen. Minnena. Vägen. Åldrandet. Stannandet. Kropp och själ. Hus och hem. Jobb. Vinet. Vinden. Vattnet. Bilandet. gåendet. Landet. Världen. Vardagar. Gårdagar. Här och nu. Sen. En häger. En gärdsmyg. Det som fanns och det som inte finns längre.Landskapet. Bukten. Bäckarna. Havet. Vinet. Vinden. Regnet. Leran. Det avslutade. Inte längre. Inte än. Svartsjukan. Sjukan. Här och inte där. Det levda och det som är kvar. Tranorna. Kärleken. Sällskapet. Ensamheten. Tomheten. Vardagar. Dom som var. Som är. Som kommer. Hon som var här. Räven. Allt som var och som inte längre är. Vardagarna. Dagarna. Nätterna. Tidningarna. TV:n. Vinden. Vattnet.Vardagar är Ulf Lundells dagboksurval från 2017. Musiken, familjelivet, skrivandet, naturen, politiken, hälsan, samhället. Han iakttar nutiden och ser...

Kristina Carlsson

2021-02-25

Hur skall jag orka läsa denna, tänkte jag!
Men det gick lätt som en plätt. Det var småmysigt att läsa om Ulf Lundells vardag och om hans funderingar, som ibland var lika mina egna. Sidorna med de korta texterna utan punkt, men med stor bokstav, var förvånansvärt lättlästa och ibland tankvärda. Kanske läser jag del två och tre också, men inte nu med detsamma.

Michael Wiskman

2020-11-26

Underbar bok med vardagliga reflektioner. Lundell verkar vara väldigt allmänbildad och kunnig inom naturen och dess innevånare. Han skriver om sådant man själv har att sätta på pränt. Extra kul med ljud bok då han läser själv. Men en ljudbok ska inte läsas av författaren om det inte är en biografi. Allt enligt Jan Guillou. Men den här boken kan betraktas som en biografi. Bra att ha med sig i sängen då man lätt kan läsa de korta styckena och inte somna mitt i en mening. Rekommenderar den starkt. Även om man inte håller med om allt han skriver så är det ändå väldigt underhållande. Sparar betyg 5 till bok två och tre som jag inte läst än.

Jacob Lamne

2020-06-17

Halva boken av den här gnällgubben räckte...han borde hålla sig till musiken.

janne lindh

2020-03-27

Ulf Lundells bok är värd flera applåder, men också några burop. Härlig, och irriterande, läsning.

Barbro Nilsson

2019-09-01

En bok om vardagliga tankar som håller läsaren engagerad till sista sidan

Jan Svensson

2019-04-13

Blir snabbt en kvällsvana att läsa några av dessa korta betraktelser från Lundells vardag. Rofyllt även de stycken då författaren är upprörd.

Konrad Sundström

2019-01-06

Blixtrar till då och då, men för sällan.

Kent Wallman

2018-11-02

Tänkvärd som alltid men lite tjatig.