Våran hud, vårat blod, våra kroppar

Ett barn står natt efter natt i Finlandsfärjans för och spejar ut mot havet. En långtradarchaufför med en blodig hemlighet plockar upp en liftare med misstänkt lite bagage. Ett ungt par får köpa en villa billigt eftersom där råder »speciella omständigheter«. Våran hud, vårat blod, våra ben innehåller en samling skräckberättelser med omisskännlig John Ajvide Lindqviststämning, som utspelar sig i ett samtida Sverige, men precis utanför vårt synfält. Vi får möta en samling vardagliga gestalter och ett antal mindre vardagliga, såsom spöken, vampyrer, varulvar, mylingar, tomtar, zombies och så ett havsmonster. Titelberättelsen »Våran hud, vårat blod, våra ben«, som nominerades till British Fantasy Award för bästa novell, är enligt John Ajvide Lindqvist själv det otäckaste han skrivit i det korta formatet. Förutom helt nyskrivna »Hår«, har samtliga berättelser i samlingen tidigare publicerats...

Sebastian Ersson

2016-12-10

Kortromanen "Tjärven" hade jag läst sedan tidigare så betyget gäller bara novellerna. Som med alla antologier är det förstås ojämnt men de sämsta historierna skulle jag ändå ge en svag trea. De bästa, vilka jag anser vara "Speciella omständigheter", "Vad mig tillkommer" och titelberättelsen, är starka fyror.
Till skillnad från andra som kommenterat här så tycker jag att Lindqvist gör sig minst lika bra, ofta bättre, i novellform än i romanform. Hans romaner är bra men delar ett problem som många skräckromaner har: slutet. Det blir ofta löjligt mot slutet när allt ska knytas ihop och ibland svajar även berättandet innan dess. I sina bästa noveller är han dock knivskarp och ofta oförutsägbar. Han lyckas överraska även luttrade skräckfantaster som mig, vilket jag anser vara en bragd. Av hans novellsamlingar vill jag påstå att denna är den bästa, helt enkelt för att hans bästa noveller finns med.

Sanna Carlborg

2016-10-08

En inte så stark trea för dessa monsterspäckade, bloddrypande noveller. Ajvide Lindqvist gör sig bättre i romanform. I kort form känns han banal och lite billig.

Maria Olofsson

2016-09-12

Tror att det är svårt att skriva om varulvar, zombies och andra onaturliga väsen utan att det blir fånigt. Men Ajvide lyckas! På något konstigt sätt känns hans osannolika historier trovärdiga! Jag har vanligtvis lite svårt för novellsamlingar, tycker att berättelserna blir för korta, men här blir det ändå en fyra! Mycket bra och stundvis mycket läskigt, rent av äckligt...

janne lindh

2016-06-22

Nej, det här är inte bra. Det verkar ofta mest som ett examensprov i att skriva b-skräckisar. En klar besvikelse.

janne lindh

2016-06-22

John C

2016-06-18

En samling skräcknoveller av den svenske skräckmästaren. Faktiskt är alla noveller läsvärda - jag var lite besviken över att "Tjärven", som funnits enbart som e-bok tidigare, var inkluderad så kvarstår faktum: detta är det bästa John Ajvide Lindqvist släppt i bokform sedan "LIlla Stjärna".

2016-06-17

John Ajvide Lindqvist är verkligen en av mina absoluta favoritförfattare, och Sveriges bästa skräckförfattare enligt mig.

Jag har läst alla hans böcker, och älskat dom alla. Hittills har han gett ut sex stycken romaner, och tre novellsamlingar (med den här inräknad).

Här är en länk till min recension av hans senaste bok, Rörelsen ? Den andra platsen, och i det inlägget finns länkar till mina recensioner av hans tidigare böcker.

Jag är egentligen inte speciellt förtjust i noveller, jag gillar ju helst långa och tjocka romaner. Så jag läser inte noveller särskilt ofta, men när det gäller några av mina favoritförfattare, såsom till exempel Stephen King och John Ajvide Lindsqvist, då gör jag undantag.

Och den här novellsamlingen, Våran hud vårat blod våra ben, den var verkligen värd undantaget, för den höll mycket hög klass, precis som allt som John Ajvide Lindqvist skriver.

Boken innehåller sex stycken normallånga noveller, en långnovell, och så ett efterord:

Havssvalget, 15 sidor, om en liten pojke och en stor Finlandsfärja.

Varför dröjde du?, 20 sidor, om en chaufför, en liftare och vampyrer.

Vad mig tillkommer, 45 sidor, om en tomte.

Speciella omständigheter, 25 sidor, om vad som kan finnas i källaren.

Hår, 30 sidor, om varulvar.

Våran hud, vårat blod, våra ben, 35 sidor, om döda barn och hemska toner.

Tjärven, 150 sidor, om zombies och en klassträff.

Efterord, 10 sidor, är alltid lika roligt och intressant att läsa, tycker jag, speciellt efterorden av Stephen King och John Ajvide Lindqvist.

Långnovellen Tjärven har jag läst tidigare, för fem år sedan, och här är en länk till mitt blogginlägg om den boken.

Rekommenderar absolut denna novellsamling. Och självklart också alla tidigare böcker av John Ajvide Lindqvist.

Nu längtar jag efter den tredje boken i Platserna-trilogin, efter Himmelstrand och Rörelsen ? Den andra platsen. Den boken beräknas att komma ut 2017, och kommer att heta X ? Den sista platsen.

2016-06-17

Havssvalget, 15 sidor, om en liten pojke och en stor Finlandsfärja.

Varför dröjde du?, 20 sidor, om en chaufför, en liftare och vampyrer.

Vad mig tillkommer, 45 sidor, om en tomte.

Speciella omständigheter, 25 sidor, om vad som kan finnas i källaren.

Hår, 30 sidor, om varulvar.

Våran hud, vårat blod, våra ben, 35 sidor, om döda barn och hemska toner.

Tjärven, 150 sidor, om zombies och en klassträff.

Skickligt skrivna, fängslande och läskiga!!!

Marianne Skoglund

2016-06-07

John Ajvide Lindqvist gör det lika bra vare sig det handlar om psykologisk skräck eller gore. Novellerna bjuder på en provkarta på olika mytologiska varelser och hans sätt att skildra olika karaktärer är vansinnigt pricksäkert. När jag läst ut sista sidan känner jag sorg över att skiljas från författarskapet för denna gång.