Vara med

Lidberg, Minette

Det är fest på slottet. Men Cornelis vet inte om han ska vara med. För det är så mycket folk. Och det finns ett barnbord, fullt med stora barn, och en mörk övervåning, där de ska leka Fast kanske ska han ändå våga, våga vara med, bara en liten stund?

Fyraåringen tycker: ”Jag tycker om kurragömma, mamma. Och ballonger!” Ni ser, en hit. Han tycker synd om Cornelis, men gillar berättelsen och speciellt slutet.

Mamman tycker: Mycket mysig berättelse. Jag gillar att Cornelis får vara ängslig på det där sättet man faktiskt är ibland i okända situationer och att han vill vara nära pappa. Det gör ont i magen på mig när pappa redan på första sidan säger något som han sedan inte håller: ”Vi håller ihop.” Viktig tankeläxa för mig som förälder. Jag gillar sedan att Cornelis halvovilja följer med i boken men luckras upp för varje rolig sak, precis som det brukar vara.

Jesper Jenemarks bilder är mysiga och dova i färgerna, passar bra till temat. Jag skrattar högt när jag ser bilden på E. Munch som tjoar (älskar när barnböcker har saker som också är till för de vuxna).

I boken får vi följa Cornelis som får följa med sin pappa med på en stor fest med massor av vuxna och barn han inte känner. Cornelis känner sig direkt osäker och vill helst åka hem, en känsla man absolut känner igen från sin egen barndom.

Under bokens gång får Cornelis pröva på nya sociala sammanhang mer eller mindre frivilligt. För att i slutändan ha riktigt kul, märka att de läskiga nya barnen ändå var roliga och snälla. Något han helt klart kan tänka sig att göra igen.
Om man ska iväg på en större fest så kan ”Vara med” kan vara en idé att läsa med ett förberedande syfte. Boken avdramatiserar helt enkelt det jobbiga och visar på att det kan bli roligt ändå.
I övrigt är detta ingen bok som fångat oss, vi har läst den några enstaka gånger på mitt initiativ. En helt okej bok men som inte har lockat till läsning igen. En rolig detalj är att en lek introduceras tydligt i boken som man skulle kunna leka efteråt med barngruppen man läser boken för.

Stundvis var läsflytet under högläsningen svårt att få till på ett bra sätt. Vid andra tillfällen i boken fungerar det utan problem.

Sonen och jag har läst Vara med. Först läste sonen boken för mig en gång och sen läste jag den för honom. Boken var enkel att läsa när sonen väl knäckt namnet Cornelis, som vid första anblicken var lite svåruttalat. Det är en söt liten berättelse om Cornelis och pappa som ska på fest på slottet. Cornelis vill inte alls gå dit. Slottet är mörkt och obehagligt och de stora barnen är lite läskiga. Det känns bäst och tryggast att bara sitta med pappa på festen. Men när Cornelis utmanas att vara med de andra barnen, visar det sig bli ganska roligt ändå. Det är en berättelse som många barn kan känna igen sig i. De allra flesta har nog upplevt oro och blygsel inför att träffa nya människor och nya miljöer, i alla fall någon gång i livet. Även fast jag är vuxen tycker jag fortfarande att en del såna situationer är jobbiga. Författaren lyckas fånga dessa känslor väldigt bra! Det är en trevlig bok att läsa med barn från 3 år och uppåt. Sonen med sina snart åtta år, känns i största laget för den, men han hade ändå inget emot att läsa den. Bilderna bjuder både på lite läskiga och spännande motiv, det i ett stort lättläst format.

Varm, rolig & fint illustrerad!

@barnbokstips

2019-03-07

Vi har läst ”Vara med” av Minette Lidberg och Jesper Jenemark. Både jag och 5-åringen kände igen oss i Cornelis. Den där känslan när man är blyg inför nya personer. Jag minns hur jag till och med stod bakom mammas ben när jag skulle träffa kusinerna jag inte sett på länge. Cornelis är bjuden på fest på slottet, men vet inte alls om han vill gå. Väl där ska han sitta vid barnbordet med äldre barn som han inte känner alls och efter maten leka lekar långt borta från de vuxna där pappa är. Fast så efter ett tag går det lite lättare. Katja med hajen i örat är snäll. Det blir kul. Cornelis kan nog tänka sig att gå på fester oftare. Vi gillar formatet, bilderbok variant större, roliga illustrationer och slottsmiljön är både mysig och lite mörk och läskig. En bok jag kan tänka barn vill läsa flera gånger. 5-åringen gav den tummen upp.