Våra kyssar är avsked

Bouraoui, Nina

| 2011

I Våra kyssar är avsked tecknar Nina Bouraoui en serie intima porträtt av platser och människor som spelat en avgörande roll i hennes liv, alltifrån barndomen i Algeriet till Paris idag. Översättning: Maria Björkman. Nina Bouraoui, född i Rennes 1967, dotter till en fransk mor och en algerisk far, intar en framträdande plats bland dagens unga författare i Frankrike. Förlaget har tidigare utgivit Pojkflickan (2004), Dockan Bella (2005), Mina onda tankar (2006), Innan männen (2008) och Kärlekens geografi (2010). För Mina onda tankar belönades Nina Bouraoui 2005 med det prestigefyllda Prix Renaudot. "Det är också denna närvaro i nuet och denna livsbejakelse som gör det här verket till en så stark upplevelse även för läsaren att ta del av." Borås Tidning "Våra kyssar är avsked" är utan tvekan en av Bouraouis allra vackraste böcker, ett ljusskimmer som bara sköljer och sköljer genom sin...

Sandra Björn

2014-08-07

ah, så mycket fint, så mycket bra. så mycket meningar jag vill skriva ner och spara, bära med mig. stör mig dock en del på överdrivet upprepade ord, åtrå återkommer ständigt i texterna och jag känner lite, jaja, kan vi hitta synonymer till det här? det blir lätt lite mättande efter ett tag.

Sofia Grundtman

2013-12-19

"Min blick sträckte sig mot det som jag trodde var himlens slyt, den sista delsträckan, Kärlekens kulmen."

Maria Eriksson

2012-07-20

En poetiskt skriven självbiografi i korta minnesfragment på det sätt som bara Nina Bouraoul kan skriva om livet och kärleken.