Var är alla flickor nu?

Lehtolainen, Leena

I den lille staden Esbo försvinner tre muslimska tonåriga flickor med kort tids mellanrum, men ingen av dem anmäls försvunna av sina familjer. Alla har spelat i samma ungdomsklubb som Lida, kriminalkommissarie Maria Kallios dotter. Maria har precis utsetts till chef för en specialgrupp som undersöker händelser som faller utanför det vanliga mönstret.Marias team hinner knappt börja sin utredning då en fjärde ung muslimsk kvinna hittas mördad i snön, strypt med sin egen sjal. Allting tyder på hedersmord och flickans manliga släktingar kallas till förhör. Men i ungdomsklubben stöter Maria Kallio plötsligt på ett spår som pekar i en helt annan riktning ? ?Var är alla flickor nu?? är den sjätte, fristående delen i serien om polisen Maria Kallio. En skrämmande berättelse om viktigt ämne, som rymmer starka känslor. Leena Lehtolainen har kallats Finland svar på Anne Holt. Med sina romaner...

2018-03-26

Välskriven och den har sina plus, men samtidigt lite för mycket dussindeckare för min smak, och dessutom ALLDELES för många svåra och många finska namn som bara slängs på mig som läsare utan att jag får någon riktigt chans att värja och ta reda på vem som är vem. Inte särskilt bra alltså.

2014-07-24

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

Det här var den allra första finska deckaren som jag har läst. Norska och danska har jag ju läst massor, men aldrig finska tidigare.

Men jag läser gärna fler böcker från Finland, och gärna fler från den här författaren, för jag tyckte att boken var riktigt bra.

Eva Jacobson

2013-01-12

Stark 2:a. Svårt att hålla ordning på finska och andra utländska namn. Ovant. Bra handling. Bra slut. Tyvärr fastnade ingen karaktär.