Vår egen lilla hemlighet

Schulman, Ninni

| 2015

Vad händer när ingen ser? "Jag vet att hon är död. Jag känner det på mig." Vår egen lilla hemlighet är fjärde delen i Ninni Schulmans populära Hagforsserie. Oavlåtligt spännande kriminalromaner om en verklighet som de flesta känner igen sig i, långt från storstäderna och idylliska semesterparadis. En kväll i april kommer socialsekreterare Anna-Karin Ehn inte hem från sitt arbete och hennes make anmäler henne försvunnen. Han vet att hon har blivit hotad på sitt jobb och fruktar det värsta. Dagen därpå hittas Anna-Karins bil övergiven vid vägkanten några mil utanför Hagfors. Polisen hittar spår av blod i bilen och man misstänker att hon har utsatts för ett brott. Anna-Karin verkar ha levt ett...

Helena Rasmusson

2023-01-29

Helt okej och lättlyssnad bok. Lätt att hänga med i och bra uppläsare!

2021-08-11

Jag är så glad att jag till slut tog tag i den här serien, i min Finish That Series-utmaning. Det tog ganska många år efter att jag läst första delen, men nu går det undan. Vår egen lilla hemlighet är fjärde delen och hittills den bästa i serien.

Något som inte alls brukar funka för mig när jag läser deckare är det här med (för) mycket privatliv och vardagliga problem. I de här böckerna är det väldigt mycket vardagsrealism och varför det ovanlig nog funkar har jag ingen aning om. Det kan bero på att det vävs in på ett så naturligt sätt att det inte tar över. Denna handlar om de svåra ämnena svartsjuka, av olika grader och former och då även det som ibland blir följden; psykisk och fysisk misshandel (och även andra övergrepp) i nära relationer. Det beskrivs och berättas på ett riktigt bra sätt.

Det som gör de här böckerna så bra, och då i synnerhet Vår egen lilla hemlighet, är att allt som händer i dem skulle kunna hända i verkligheten. Här finns inga genomonda monster till skurkar, inga övermänskliga poliser med superhjältesyndrom. Alla är som vem som helst, någon man kan möta i sitt eget bostadsområde. Och förmodligen gör.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/08/var-egen-lilla-hemlighet-av-ninni.html

2018-04-30

En rätt så bra porträttering av våld i nära relation men också andra destruktiva relationer. Intressanta karaktärer och jag blir intresserad av att ta reda på mer om vad som kommer att hända dem framåt.

Lena

2018-04-29

Gillar denna serie

Iryna Börjesson

2018-03-06

Jag tycker att boken är spännande och lite provocerande på båda sättet.
Författarna betonade den aspekten, som är baserad på nuvarande problemet - våldtäkt av kvinnor. Ämnet är fortfarande ganska relevant och sakligt, anser jag.
Slutligen, fatta beslutet att rädda sitt liv. Ninni S. visar att offrets lösning påverkar och reflekteras på alla deltagarna av sådan kriminelle fallet.
Jag uppmärksamma inte komplexitet av romanen, eftersom denna slag av texten innehåller för mycket dialoger.
Om författare hade tillfogat "inre monolog av våldtäktsmannen" då skulle innebörden ha kommit att bli uppenbart och fullständigt.
Berättarens vetskap befinner sig som begränsad, nämligen huvuddragen av mördar, misstänkta, deras livet. Romanen betecknar några synvinklar eftersom många karaktärer förklarar och berättar, funderar. Å ena sida utter byggde antagandet och detaljer av kriminalen överfaller laddar närvarokänsla för oss . Till exempel "Andrea hörde hur Keith reste sig upp från köksstolen, varje nerv i kroppen följde hans rörelse över golvet, Knytnävsslaget träffade sidan v huvudet och hon vacklade till, försökte ta tag i diskbänken, hålla sig kvar, men det var omöjligt." S.57.
Å andra sida värdeladdade orden och " vanlig prat" i texten överbelasta och distrahera läsaren.

2017-12-03

Ninni Schulman tillhör helt klart en av de bättre svenska sk deckardrottningarna.
Här i en av de bättre böckerna i serien. Étt ständigt aktuellt och lika skrämmande ämne. Karaktärerna känns också både trovärdiga och verkliga.

Bokslukerskan

2017-10-08

Den fjärde boken i serien - Vilket uppsving! Skickligt berättad med parallella historier som vävs samman med en tydlig röd tråd - brutalt kvinnovåld. Det här är utan tvekan Ninni's bästa bok hittills av de fyra jag läst. Allt är förlåtet sen besvikelsen efter förra boken.

Wenche Sjöberg

2017-05-01

Gillar alla hennes böcker =)

Marina Pedersen

2016-10-19

Kanon

2016-09-05

Ett hemskt ämne att komma nära, barn som far illa. Det lämnar en dålig smak i munnen och får mig att tänka en hel del på vad man kan göra som gemene man. En bra deckare med intensitet och ett jobbigt ämne som sagt.

Maria Olofsson

2016-07-31

Riktigt bra och spännande. Man vill hela tiden fortsätta läsa lite till och lite till...

Marléne S

2016-04-15

En av hennes bästa!
Startade dock så svagt att jag höll på att ge upp direkt. Nu är jag glad att jag inte gjorde det :) Otroligt starkt om den misshandlade kvinnan och barnen.

Jan Svensson

2015-12-14

Bra. Lika bra som den första och bättre än tvåan och trean I serien. Bakåtreferenserna stör inte handlingen men även om jag last alla böckerna så har jag svårt att ta till mig dem. Märker också att jag blandar ihop karaktärerna med Åsa Larssons. En av sidohistorierna är så hemsk att jag nästan ville hoppa over dem styckena. Riktigt läsvärd.

Charlotte Hultman.

2015-12-06

Obehagligt bra och spännande!

Karin Lundberg

2015-10-08

För förutsägbar.

Marita Ryen

2015-09-10

Betyg 3+. Bok nr 4 i serien. Spännande och med ett angeläget tema om misshandel och våld i hemmet.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Alltid trevlig och spännande läsning, denna var lika utmärkt om inte ett strå vassare än de tidigare

Jonna

2015-08-01

En spännande bok som var svår att lägga ifrån sig. Den saknade något, det lilla extra för att den skulle få 5 stjärnor men den var bra. Jag har inte läst böckerna innan men det gjorde ingenting, man kom snabbt in i den ändå. Det var några småsaker jag inte fattade eftersom jag inte läst de tidigare böckerna.

Ilham Elhadi

2015-07-31

Bra

A H

2015-06-27

En av hennes bästa! Läs den!!!

ingela haraldsson

2015-06-08

Otroligt spännande, fängslande & riktigt stark!!!

Detta är Schulmans fjärde bok och jag har läst dem alla. Det som jag främst gillar med denna boken är den täta spänningen som man hamnar i från första sidan och den håller genom hela boken. Det otäcka är att när man läser så inser man att detta faktiskt händer i många hem varje dag. Skrämmande men sant. Det är mycket realistiskt beskrivet. Det som jag saknar lite i just den här boken och som jag älskat med de andra är de fina miljöbeskrivningarna Schulman brukar bjuda på. Men man kan ju inte få allt..... Däremot är boken indelad i kapitel, vilket gör att det går snabbt och lätt att läsa den. Jag kan varmt rekommendera Ninni Schulmans alla böcker. Läs dem gärna i ordning, det tror jag man får ut mest av.

Jennifer Tydén

2015-05-18

Schulman fortsätter skriva spännande böcker.

Thommy Stenström

2015-05-14

Tänk vad mycket hemskt det kan finnas bakom fina fasader.
Här får man följa både polisens arbete och den lokala journalisten.

Jag tyckte läsandet gick lite halvtrögt i början.
Men sen gick det inte att lägga ifrån sig boken!

2015-05-10

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Ninni Schulmans fjärde bok i serien om journalisten Magdalena och poliserna i Hagfors. Jag har läst dom tre tidigare och tyckt att dom alla har varit mycket bra. Här är länkar till mina recensioner av böckerna i den ordning dom har utgetts: ?Flickan med snö i håret?, ?Pojken som slutade gråta?, och ?Svara om du hör mig?.

Ninni Schulmans nya bok, ?Vår egen hemlighet?, var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna. Jag tycker väldigt mycket om Ninnis sätt att skriva. Lättläst utan att vara för enkelt skrivet. Engagerande med trovärdiga karaktärer. Våldsamt men utan att vara alltför detaljerat. Lagom blandning av kriminalfall och huvudpersonernas privata relationer.

Och handlingen i just den här boken, som handlar mycket om mäns våld mot kvinnor, är ju tyvärr alltid aktuellt. Storyn var mycket bra, och inte helt förutsägbar.

Jag rekommenderar verkligen boken, men läs helst dom fyra böckerna från början och i rätt ordning för störst behållning.

My.loved.books

2015-05-01

En Riktig bladvändare! Längtar redan efter nästa bok i serien! :)