Vår egen förrädare

le Carré, John

| 2010

Perry och Gail, ett ungt och framgångsrikt brittiskt par, är på exklusiv tennissemester i Västindien när de träffar en rysk miljonär, den karismatiske Dima. Han är i femtioårsåldern, har diamantinfattad Rolex-klocka och en gängtatuering på ena knogen. Han vill gärna spela tennis med dem. Men det kommer att visa sig att han vill mycket mer än så. Dima har länge varit bulvan och penningtvättare åt oligarkerna och brottssyndikaten i Ryssland, med förgreningar på många håll i väst. I utbyte mot den kännedom och information han har om svarta penningtransaktioner vill han nu ha hjälp att söka tillflykt i England. För att få skydd för sig och sin familj är han beredd att svika sina tidigare bundsförvanter. Det blir brittiska underrättelsetjänstens uppgift att genomföra denna operation, som får större omfattning och fler efterverkningar än man kunnat ana. En berättelse av klassiskt le Carré-snitt...

Tobias Wahlberg

2010-10-29

Det här nya stjärnskottet(?) John "le Carr" påminner en del om le Carré. Skämt å sido.
Den här boken saknar helt termometern i världens ...som annars är författarens signum.
För att kompensera detta(antar jag) erbjuds en beskrivning av sommarens final i Franska öppna. Och det är ungefär så intressant det blir. Genom att enbart sälja boken i flygplatsbokhandlar har förlaget också kommit förbi problematiken med besvikna läsare som vill lämna tillbaka den efter första tredjedelen.