Var är min syster?

Nordqvist, Sven

| 2007

Vinnare av Augustpriset 2007 Plötsligt är storasyster borta! Lillebror ger sig ut för att leta efter henne. Till sin hjälp har han minnen från tidigare utflykter och vad systern brukar berätta om. Letandet går genom luften i en luftballong som bärs av ett upp och nedvänt päron. Landskapen är fantasifulla och fyllda av detaljer; kor som dricker öl, en groda som spelar pingis med en gumma, en hög av älgar som sover i en soffa, indianer som rider på en snok och annat finurligt. Tittar man noga så kan man kanske se systerns gula kalufs lite här och där.

Anna Kreissl

2020-01-18

Tråkig men fina bilder.

Anna

2012-11-21

Nordqvist har gjort detta fantastiska konst-verk. Varje uppslag fylld med historier helt utan text.

Andreas Ransheim

2012-11-14

Modern barnboksklassiker med otroliga illustrationer

Nanna Naumann

2011-11-16

Nordqvists fantastiska målningar är nog för att sysselsätta vem som helst ett bra tag, oavsett ålder. Mycket bättre än Pettson & Findus-böckerna, enligt mig.

Ullis N

2011-07-14

Jag lånade denna då jag hört mycket gott om den här på BT, men tyvärr passade den inte mig (och sexåringen var inte så fascinerad heller). Eller, rättare sagt, vi tyckte lika mycket om bilderna - det går inte att motstå Nordqvist - ,men själva berättelsen gav ingenting. Hon hade större behållning av att titta i boken själv, dvs bara bilderna då hon inte kan läsa än.
Han skriver i ett efterord till boken att det var första gången han ritade bilderna först och skrev texten sen. Mitt råd är: Gör inte så igen.

En helt fantastisk bok!

Linda Åslund

2010-08-27

En bok att läsa för bilderna - en fullpoängare.

Lena Floser

2010-02-05

Ett konstverk.

2010-01-13

Present till lilla systerdottern, som var tveksam.

Sofia Berg

2009-12-12

Älskar bilderna i boken hittar nya detaljer varje gång, en perfekt bok att samtala fram en berättelse tillsammans med barnet man läser med istället för att läsa från pärm till pärm.

Lotta Berling

2009-12-10

Helt otroliga bilder, surrealistiska, fascinerande. Texten imponerar inte lika starkt. Köpte den först till min brorson, men när jag väl hade den i mina händer var jag tvungen att beställa ett exemplar till åt min son som då ännu befann sig i magen.

Stephanie Persson

2009-12-10

Sven Nordqvist...vad kan man säga. Han är ett geni, jag älskar alladetaljerna i hans böcker

Jonna Renström

2009-07-22

Fantastisk för både barn och vi som lämnat det stadie....