Var r Jane Eyre?

Fforde, Jasper

| 2006

ret r 1985, platsen r Storbritannien. Krimkriget pgr fortfarande, tidsresor r vardagsmat och klonade drontar finns i var mans hem. Hr tar man litteratur p blodigt allvar: gatustrider utkmpas mellan militanta shakespearetolkare och att frfalska Byrons dikter r ett grovt brott. Thursday Next r specialagent vid Litteraturroteln i London. Nr superskurken Acheron Hades stjl ett vrdefullt originalmanuskript, Martin Chuzzlewit, av Charles Dickens blir hon involverad utredningen. Pltsligt upptcker man att Mr.Quaverley i Dickens roman r utplnad i alla senare utgvor och strax drefter finner man honom mrdad! Riktigt allvarligt blir det nr Jane Eyre kidnappas. Det mktiga Brontsllskapet rasar och det r upploppsstmning i landet. Thursday Next blir tvungen att sjlv bege sig in i romanen fr att frhindra att kaos bryter ut?. Var r Jane Eyre? r skriven i samma...

Lena Jrvholm

2016-03-16

Kul id med en vrld dr litteratur r religion. Spnnande, annorlunda och fartfylld men stundtals knns det som om frfattaren sjlv inte har helkoll p sin vrld. Beskrivningar av hur vissa saker fungerar i denna alternativa verklighet knns lite fr tunna ibland. Trots det r boken helt klart lsvrd!

Annika Winning

2014-05-29

Nja. Kul id och rtt underhllande. Mycket bttre om man har lite koll p engelsk litteratur och har lst Jane Eyre. Jag gillade slutet.

Anna Granstrm

2014-01-11

Allts... N. Inte bra. Egentligen en etta, men den fr en tva eftersom jag gillade temat p ngot stt.

2012-11-25

Jag vet minsann inte var jag ska brja ngonstans, men hur skulle man kunna tycka illa om en vrld dr litteratur r hrdvaluta, dr det finns poliser som ska frhindra piratkopiering av bcker och dr litterra karaktrer kan raderas eller kidnappas? Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/11/var-ar-jane-eyre-av-jasper-fforde.html

jrgen jnsson

2011-11-26

Riktigt smart skriven! Man fr hnga med i svngarna lite, riktigt kul med en frfattare som tar i lite extra och skapar fr mig helt nya universum!

Skrotmagnet

2011-04-11

Mycket underhllande! Det mrks att bokens frfattare haft bde tid, pengar och kunskap fr att kunna mala fram ngot s hr kvalitativt :)

Thomas Karolin

2010-09-23

Viilt spretande fantasihistoria i ett fiktivt ttiotal dr Krimkriget fortfarande pgr. Tycker fantasin r imponerande. Flera som lst boken refererar till Monty Python och Douglas Adams och det r kanske frsteligt. Men jag fastnar inte i storyn riktigt. OK att en s hr fantastisk skrna kanske aldrig kan bli riktigt jtterealistisk eller trovrdig, men jag rycks inte med som i de likaliedes fantasirika Liftarens Guide, Life Of Brian eller Slakthus 5. Tycker berttelsen blir bttre p slutet. I vrigt ok men inte mer. Alla ingridienser finns fr att jag verkligen borde gilla den hr anrttningen, men dess vrre.

Nils Thor

2010-05-26

Friskt fantasifull och skickligt genomfrd berttelse. Tyckte om den.