Var är Jane Eyre?

Fforde, Jasper

| 2006

Året är 1985, platsen är Storbritannien. Krimkriget pågår fortfarande, tidsresor är vardagsmat och klonade drontar finns i var mans hem. Här tar man litteratur på blodigt allvar: gatustrider utkämpas mellan militanta shakespearetolkare och att förfalska Byrons dikter är ett grovt brott. Thursday Next är specialagent vid Litteraturroteln i London. När superskurken Acheron Hades stjäl ett värdefullt originalmanuskript, Martin Chuzzlewit, av Charles Dickens blir hon involverad utredningen. Plötsligt upptäcker man att Mr.Quaverley i Dickens roman är utplånad i alla senare utgåvor och strax därefter finner man honom mördad! Riktigt allvarligt blir det när Jane Eyre kidnappas. Det mäktiga Brontësällskapet rasar och det är upploppsstämning i landet. Thursday Next blir tvungen att själv bege sig in i romanen för att förhindra att kaos bryter ut?. Var är Jane Eyre? är skriven i samma...

Lena Järvholm

2016-03-16

Kul idé med en värld där litteratur är religion. Spännande, annorlunda och fartfylld men stundtals känns det som om författaren själv inte har helkoll på sin värld. Beskrivningar av hur vissa saker fungerar i denna alternativa verklighet känns lite för tunna ibland. Trots det är boken helt klart läsvärd!

Annika Winning

2014-05-29

Nåja. Kul idé och rätt underhållande. Mycket bättre om man har lite koll på engelsk litteratur och har läst Jane Eyre. Jag gillade slutet.

Alltså... Nä. Inte bra. Egentligen en etta, men den får en tvåa eftersom jag gillade temat på något sätt.

2012-11-25

Jag vet minsann inte var jag ska börja någonstans, men hur skulle man kunna tycka illa om en värld där litteratur är hårdvaluta, där det finns poliser som ska förhindra piratkopiering av böcker och där litterära karaktärer kan raderas eller kidnappas? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/11/var-ar-jane-eyre-av-jasper-fforde.html

jörgen jönsson

2011-11-26

Riktigt smart skriven! Man får hänga med i svängarna lite, riktigt kul med en författare som tar i lite extra och skapar för mig helt nya universum!

Skrotmagnet

2011-04-11

Mycket underhållande! Det märks att bokens författare haft både tid, pengar och kunskap för att kunna mala fram något så här kvalitativt :)

Thomas Karolin

2010-09-23

Viilt spretande fantasihistoria i ett fiktivt åttiotal där Krimkriget fortfarande pågår. Tycker fantasin är imponerande. Flera som läst boken refererar till Monty Python och Douglas Adams och det är kanske förståeligt. Men jag fastnar inte i storyn riktigt. OK att en så här fantastisk skröna kanske aldrig kan bli riktigt jätterealistisk eller trovärdig, men jag rycks inte med som i de likaliedes fantasirika Liftarens Guide, Life Of Brian eller Slakthus 5. Tycker berättelsen blir bättre på slutet. I övrigt ok men inte mer. Alla ingridienser finns för att jag verkligen borde gilla den här anrättningen, men dess värre.

Nils Thor

2010-05-26

Friskt fantasifull och skickligt genomförd berättelse. Tyckte om den.