Vapendragerskan

Kan en vän från det förflutna hjälpa barnmorskan Cecilia Lund att återfå kontroll över tillvaron? Cecilia behöver bygga upp sin egen styrka såväl mentalt som fysiskt. Det är nämligen åter turbulent i familjen, inte minst runt den äldsta dottern Sofia. Stödet från oväntat håll visar sig bli helt avgörande. Samtidigt hotas Cecilias arbetsplats BB Victoria av nedläggning. Den privata kliniken går med miljonförlust och därför planerar dess ägarbolag att säga upp avtalet med landstinget. Saken blir inte bättre av att förlossningen drabbas av ett brutalt våldsdåd, något som chockar både personal och blivande föräldrar. Just som dramatiken lägger sig hittas en ung AT-läkare död på sjukhusområdet. När en ung student dessutom försvinner spårlöst engagerar sig Cecilia ofrivilligt i fallet. Hon inser alltför sent att en skoningslös gärningsman väntar i skuggorna beredd att släcka ännu ett liv Vapendragerskan...

A H

2017-11-29

Detta var den bästa boken i serien.

2017-08-13

Åter igen en riktigt bra och spännande bok om barnmorskan Cecilia Lund med barn, släkt, vänner och älskare. Jag tycker mycket om det faktum att Katerina Janouch inte tvekar för att blanda in aktuella samhällsproblem i sin roman. Boken är välskriven och mycket engagerande. Det var svårt för mig att lägga ifrån mig boken. Den tappar något på slutet för mig, men på det stora hela tyckte jag det var en jättebra bok och jag längtar efter att få läsa mer av Katerina Janouch! Dessutom är boken väldigt bra inläst av Gunilla Leining.
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a! Kan riktigt varmt rekommendera boken!

Har läst alla hennes tidigare böcker och gillat dessa. Denna bok var ok men inte mer, kändes som jag läst detta tidigare, inget nytt.

2017-06-15

Betyg: 4,5 av 5.

Vapendragerskan är den tionde boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Jag har läst alla dom tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom alla. Här är en länk till min recension av den föregående boken, Skugghäxan, där det också finns länkar till tidigare böcker.

Katerina Janouch har lyckats skapa sig en liten egen genre med den här bokserien, tycker jag. Böckerna är som feelgoodböcker med spänningsmoment och aktuella samhällshändelser i.

Tycker verkligen att författaren har lyckats med denna bokserie. Och jag har inte ännu tröttnat på serien, trots att det här var den tionde boken. Jag tycker det är intressant att följa med i Cecilia Lunds liv, både yrkesmässigt och privat. Och i varje bok är det alltid aktuella samhällsfrågor med.

Jag hoppas på att det kommer även en elfte bok i serien, för jag läser gärna mer om Cecilia och alla hennes relationer med kollegor, familj, släkt, vänner, och män.

Rekommenderas absolut, men läs helst serien från början.