Vnta, blinka

yehaug, Gunnhild

| 2010

Hyllad av kritikerna, vald av lsarna till rets bok i Norge Vnta, blinka r en roman med flera historier som vvs in i varandra. Vi trffar den unga och blyga litteraturstudenten Sigrid som har ett avgrande mte med frfattaren Kre, filmregissren Linnea som gr research i Kpenhamn, performancekonstnren Trine som kmpar med mjlkstockning och inte minst Viggo som lngtar innerligt efter att f hra ihop med ngon eller ngot. Fiskhandlardottern Elida, filmproducenten Robert och litteraturprofessorn Gran frn Uppsala spelar ocks sina roller i denna rad av oskra och tidvis desperata karaktrer, vilkas historier r sinnrikt sammanlnkade. Vnta, blinka r p samma gng underhllande och djuplodande, skriven p ett ltt och lekfullt sprk. Den r en originell roman som handlar om drifter och drmmar, kvinnor och mn, om krlek och vad det innebr att vga...

Carolina Bellenger

2014-08-08

Str inte ut med stilen!

Lisa Nilsson

2011-12-08

Ojmn. Stundtals innovativ och fngslande fr att nsta sekund vara repetitiv och trist. Br nog lsas om.

Anna Malmqvist

2011-08-07

Fattade inte grejen med denna boken. Kndes totalt meningsls, om man fr sga s. Gspade mig igenom den. r nog inte riktigt i min smak.

Jakob Nylin

2011-07-30

Ett antal vilsna mnniskor frsker hitta rtt i livet. Udda figurer, men allmnmnskliga frgor. De olika livsdena vvs ihop p ett snillrikt stt, i romanens vrld r allt mjligt. Djupt allvar blandas med stor humor och pop- och finkulturella referenser och resulterar i lsgldje!

2010-11-01

Som p film nstan, kanske som Babel, eller varfr inte Magnolia? Referenser till film finns hr gott om men jag tnker ocks p romanens uppbyggnad, de olika tidslagren. En samtidsroman och visst knner man igen sig. Skickligt att f alla bitarna att passa ihop. Ibland ett stort allvar och ibland ler man t hndelser som beskrivs s trffande. yehaug vill jag lsa mer av.

Maria L

2010-05-19

Helt fantastisk bok!!!

FranZone c,)

2010-04-13

Parallella historier med mycket "Lost in translation" (och andra film/musik-referenser) men fick inte ihop det riktigt p slutet...

Monika Hgg

2010-04-05

En roman som jag tvekar om betyget. Den r stundtals briljant och oemotstndlig men blir ibland en aning lngtrkig. Den br lsas lngsamt!