Vansinne

Koontz, Dean

| 2009

Billy Wile jobbar som bartender och lever ett ganska stillsamt, vanligt liv. Ända till den kväll då han hittar ett meddelande instucket under bilens vindrutetorkare: "Om du inte tar den här lappen till polisen och underrättar dem kommer jag att döda en förtjusande, blond lärarinna någonstans i Napa County. Om du tar den här lappen till polisen kommer jag i stället att döda en gammal kvinna som är engagerad i välgörenhetsarbete. Du har sex timmar på dig att bestämma dig. Valet är ditt." Billy uppfattar det hela som ett dumt skämt men berättar ändå vad som hänt för sin gode vän Lanny Olson som är polis. Lanny är av samma åsikt och råder Billy att nonchalera det hela. Mindre än 24 timmar senare hittas en ung, blond lärarinna brutalt mördad i grannstaden. Billy får skuldkänslor och är beredd att vända sig till polisen. Då kommer nästa meddelande. Och nästa deadline ... Plötsligt har Billys...

2022-03-01

Spännande, stressande, fascinerande. Jag tycker väldigt om Koontz sätt att skriva och den här boken var inget undantag.

Hanna Melin

2020-04-05

Denna bok har inte så mycket rent storymässigt - men jävlarimig vad uppläsaren gör sitt till! HerreGUD så bra han läser barägaren och gör rösterna till bifigurerna. Ljudboken lyfter verkligen denna roman till något den aldrig skulle blivit annars. Älskar knäppa Ivy som borde fått VÄLDIGT mycket mer utrymme i storyn. Gillar skarpt hur Billy totalt flippar ut på sin kollega. Äcklas av kollegans skyltdockefetischer. Är imponerad av hur en till synes helt platt historia kan lyftas så mycket av karaktärerna. Och all hail Eric Ericson.

Mattias Skagerholm

2018-04-11

Dean Koontz är väldigt bra på att skriva engagerande spänning men det känns billigt och platt liksom...

Iris Forsberg

2015-03-11

Min främsta erfarenhet av Koontz är hans gamla åttiotalsskräck. Jag gillar dem. Jag har läst om dem.

Han skriver annorlunda böcker nu, mer realistiska. Jag gillar det också.

Denna gav verkligen ångest de första kapitlena. Men så fort jag hade en misstanke om vem mördaren var så slutade det vara spännande. Tyvärr.
Men det ska inte sänka betyget.

Ida L

2013-09-24

Fann den mycket spännande då jag inte var inte lika förutseende som vissa andra och alltså inte hade koll på vem gärningsmannen var. Slutet var lite av en besvikelse dock då jag hade önskat mig det lite mörkare. I övrigt bra, nära en fyra.

Iris Eriksson

2013-05-21

A Really great book, Koontz write in such a interesting way and his caracters are so... odd. This one was nice because the story started like.. at once. It was not a boring start. And his story is never repeting itself, like, the notes he gets, it doesn's say the same everytime, so you don't get bored. And i'm writing in english because I don't have a swedish keyboard at the moment ;)

Sussie S

2013-04-08

Platt fall i slutet då personen som jag misstänkt från första början visade sig ligga bakom det... Jag gillar inte att klura ut slutet i de första kapitlen.
Jag minns ett par av de tidiga Koontz som jag tyckte var mästerverk, men kvaliteten har dalat sen dess... eller så har min smak förändrats?

Ingela H

2012-10-02

Helt briljant. Humor, spänning på bästa sätt.

Tomas Karlsson

2012-01-28

Helt ok spänning men inget mästerverk, han defenetivt skrivit bättre böcker än denna

David Larsson

2011-09-05

Koontz skriver förvisso på ett sätt som är väldigt enkelt att ta till sig, men här lyfter det aldrig, och sluter är en besvikelse.

Sonja Nordberg

2011-04-08

Dean Koontz skriver lika bra som vanligt men handlingen i den här boken tilltalar mig inte alls.

Bengt Månsson

2011-03-11

Nja, den går att läsa men inget i klass med "Blixtsken" och böckerna om Odd Thomas t ex.

2010-09-04

Obehagligt läskig.

2010-08-01

Brukar inte tycka om Koontz, men den här var helt OK.

2010-06-17

Nja, jag vet inte... antingen har Koontz blivit sämre eller så har jag fått högre krav. Visst var jag nyfiken på var, vem, hur, varför, men historien tog aldrig riktigt tag i mig. Karaktärerna var lite för grunda och sterotypa, dialogen lite för platt och konstlad. Jag vet inte... Fortfarande en läsvärd bok, men jag längtar efter den "gamle" Koontz.

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Vansinne är en mycket bra bok av Koontz, även om jag fortfarande väntar på att han ska skriva en bok som kommer upp i nivå med Blixtsken, men men...

Marianne Punsar

2009-06-15

Spännande! Länge sen jag har varit så fast med en bok. Första boken jag läst av Koontz, måste så fort som möjligt låna flera.

Ida V

2009-06-12

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken. Den var spännande från början till slut och man satt på helspänn hela tiden.