Vansinne

Koontz, Dean

| 2009

Billy Wile jobbar som bartender och lever ett ganska stillsamt, vanligt liv. nda till den kvll d han hittar ett meddelande instucket under bilens vindrutetorkare: "Om du inte tar den hr lappen till polisen och underrttar dem kommer jag att dda en frtjusande, blond lrarinna ngonstans i Napa County. Om du tar den hr lappen till polisen kommer jag i stllet att dda en gammal kvinna som r engagerad i vlgrenhetsarbete. Du har sex timmar p dig att bestmma dig. Valet r ditt." Billy uppfattar det hela som ett dumt skmt men berttar nd vad som hnt fr sin gode vn Lanny Olson som r polis. Lanny r av samma sikt och rder Billy att nonchalera det hela. Mindre n 24 timmar senare hittas en ung, blond lrarinna brutalt mrdad i grannstaden. Billy fr skuldknslor och r beredd att vnda sig till polisen. D kommer nsta meddelande. Och nsta deadline ... Pltsligt har...

2022-03-01

Spnnande, stressande, fascinerande. Jag tycker vldigt om Koontz stt att skriva och den hr boken var inget undantag.

Hanna Melin

2020-04-05

Denna bok har inte s mycket rent storymssigt - men jvlarimig vad upplsaren gr sitt till! HerreGUD s bra han lser bargaren och gr rsterna till bifigurerna. Ljudboken lyfter verkligen denna roman till ngot den aldrig skulle blivit annars. lskar knppa Ivy som borde ftt VLDIGT mycket mer utrymme i storyn. Gillar skarpt hur Billy totalt flippar ut p sin kollega. cklas av kollegans skyltdockefetischer. r imponerad av hur en till synes helt platt historia kan lyftas s mycket av karaktrerna. Och all hail Eric Ericson.

Mattias Skagerholm

2018-04-11

Dean Koontz r vldigt bra p att skriva engagerande spnning men det knns billigt och platt liksom...

Iris Forsberg

2015-03-11

Min frmsta erfarenhet av Koontz r hans gamla ttiotalsskrck. Jag gillar dem. Jag har lst om dem.

Han skriver annorlunda bcker nu, mer realistiska. Jag gillar det ocks.

Denna gav verkligen ngest de frsta kapitlena. Men s fort jag hade en misstanke om vem mrdaren var s slutade det vara spnnande. Tyvrr.
Men det ska inte snka betyget.

Ida L

2013-09-24

Fann den mycket spnnande d jag inte var inte lika frutseende som vissa andra och allts inte hade koll p vem grningsmannen var. Slutet var lite av en besvikelse dock d jag hade nskat mig det lite mrkare. I vrigt bra, nra en fyra.

Iris Eriksson

2013-05-21

A Really great book, Koontz write in such a interesting way and his caracters are so... odd. This one was nice because the story started like.. at once. It was not a boring start. And his story is never repeting itself, like, the notes he gets, it doesn's say the same everytime, so you don't get bored. And i'm writing in english because I don't have a swedish keyboard at the moment ;)

Sussie S

2013-04-08

Platt fall i slutet d personen som jag misstnkt frn frsta brjan visade sig ligga bakom det... Jag gillar inte att klura ut slutet i de frsta kapitlen.
Jag minns ett par av de tidiga Koontz som jag tyckte var msterverk, men kvaliteten har dalat sen dess... eller s har min smak frndrats?

Ingela H

2012-10-02

Helt briljant. Humor, spnning p bsta stt.

Tomas Karlsson

2012-01-28

Helt ok spnning men inget msterverk, han defenetivt skrivit bttre bcker n denna

David Larsson

2011-09-05

Koontz skriver frvisso p ett stt som r vldigt enkelt att ta till sig, men hr lyfter det aldrig, och sluter r en besvikelse.

Sonja Nordberg

2011-04-08

Dean Koontz skriver lika bra som vanligt men handlingen i den hr boken tilltalar mig inte alls.

Bengt Mnsson

2011-03-11

Nja, den gr att lsa men inget i klass med "Blixtsken" och bckerna om Odd Thomas t ex.

2010-09-04

Obehagligt lskig.

2010-08-01

Brukar inte tycka om Koontz, men den hr var helt OK.

2010-06-17

Nja, jag vet inte... antingen har Koontz blivit smre eller s har jag ftt hgre krav. Visst var jag nyfiken p var, vem, hur, varfr, men historien tog aldrig riktigt tag i mig. Karaktrerna var lite fr grunda och sterotypa, dialogen lite fr platt och konstlad. Jag vet inte... Fortfarande en lsvrd bok, men jag lngtar efter den "gamle" Koontz.

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Vansinne r en mycket bra bok av Koontz, ven om jag fortfarande vntar p att han ska skriva en bok som kommer upp i niv med Blixtsken, men men...

Marianne Punsar

2009-06-15

Spnnande! Lnge sen jag har varit s fast med en bok. Frsta boken jag lst av Koontz, mste s fort som mjligt lna flera.

Ida V

2009-06-12

Jag kunde inte lgga ifrn mig boken. Den var spnnande frn brjan till slut och man satt p helspnn hela tiden.