Vänner för livet

Hagman, Per

| 1905

Fem år efter framgångarna med Att komma hem ska vara en schlager återkommer Per Hagman nu med romanen Vänner för livet.Sophie tycks inte sakna mycket under sin uppväxt på den engelska landsbygden, ett stenkast från Ascot. Hennes pappa är en av världens främsta jockeys, medan mamman rör sig vant i kapplöpningsvärldens sociala centrum. När fadern under ett lopp omkommer i en mystisk olycka rasar Sophies värld samman. Sjutton år gammal flyttar hon till Paris och skaffar sig en lika ensam som destruktiv tillvaro.Den jämnårige Erik växer upp i Västergötland med endast två förebilder: den lokale raggarlegendaren Eddie Meduza och den franske gentlemannarånaren Albert Spaggiari. Efter en kort tid som croupier i Stockholm hamnar han storögt oskuldsfull i Nice, bland människor som är både excentriska och ljusskygga. Men allihop nödvändiga för hans försörjning.När Sophies och Eriks vägar korsas i vuxen...

Markus French

2020-01-03

När han inte skriver självbiografiskt blir det ändå lite självbiografiskt

Izabela Horn

2013-09-11

Jag älskade allt i denna bok, och störde inte alls mig på dialogerna som ibland var simpla men realistiska då det är så man pratar utanför litteraturens värld. Underbar kärleks historia mellan två trasliga människor som hittar till varandra.

Jakob Nylin

2012-07-07

Hoppfull. Det går att ta sig ur en destruktiv världsfrånvänd tillvaro, att bli vän med livet och vänner för livet.

Amanda Köhlmark

2011-08-28

Inte min kopp te. Stundvis intressant men stundvis ganska grabbig i språket. Författaren får gärna skaffa sig en synonymordbok. Sorry. Gillade däremot miljöbeskrivningarna.

Gun Petersson

2010-11-04

gäsp, gäsp....

frida lindkvist

2010-11-02

kärlek! kärlek. tack per hagman.

Pia Stendahl

2010-10-14

Per Hagmans Vänner för livetär tragisk bok som samtidigt är vacker. Han beskriver Sophies och Eriks rotlöshet och avståndstagande till livet på ett gripande sätt.

Språket och handlingen känns vardaglig trots att handlingen delvis utspelar sig på hästkapplöpningsbanor, i Paris och Nice. Handlingen flyter stillsamt fram trots att boken inte saknar driv. Handlingen bygger på motsatser som drinkar på kapplöpningsbanan mot raggarfest, kontinenten mot det svenska, det nära kontra det distansierade.

Jag tycker boken är väl lång och har lite för långsamt tempo. För min del hade boken nog kunnat kortas ner till hälften. En bok på 19 timmar måste verkligen hålla mitt intresse uppe för att det ska kännas vettigt att ägna så många timmar på en och samma bok vilket Vänner för livet inte riktigt gör.

Boken är skriven med (och om) en ytlighet som känns annorlunda och tilltalande. Sammanfattningsvis är boken tragisk, gripande, vacker och lite långtråkig.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Emma Fägerlind

2010-10-11

Den är fin, men dialogen är stundvis usel och det är för mycket dialog på sina ställen. Annars fin. Alldeles för lång! För mycket som är ointressant. Sen tror jag att det han kallar Masthuggskyrkan egentligen borde vara Oscar Fredrik?

Sanna S

2010-08-26

I början av boken tänkte jag att det här är en riktigt bra bok. Intressanta miljöer och spännande att följa två olika personer parallellt. Men ganska snart blev jag alldeles matt av ändlösa dialoger där oavsett vem som talar så säger karaktärerna antingen "du fattar" eller "du vet" i var och varannan mening. Det blev så tråkigt.

Tobias Wahlberg

2010-08-17

Inleds faktiskt riktigt starkt. Men efter ungefär halva tappar den allt.

Christian Rydberg

2010-08-06

Två liv som flätas samman. Banbrytande? Knappast, men varför kräva det när den klassiska intrigen kan ges otaliga dimensioner och dessutom kläs i det vackraste av språk, blötas av den sliskigaste champagnen och sotas av grånande lyx. Jag ser inga argument mot Hagmans välde. Här regerar han. I sin otänkbara blandning. Västgötaslätten och raggarturné med farbror Eddie Meduza. Stockholmförorten pendeltågsperrong, VIP-läktare på engelska galoppbanor, ståtliga stallar och Londons mest påkostade salonger. Paris och Rivieran. Sophie och Erik. Med kontrasternas bakgrund, men med samma svala elegans och framtunga sug efter självbekräftelse. Aldrig känslomässigt engagemang, pilar av ljus. Tunnor av smuts över glamourens baksida.
Hagman skildrar, han genomskådar och polerar. Han måste haft objektivet på högsta skärpa under sina år i Europa. Skärpa och en förmåga att beskriva gränslandet mellan identitet och bakgrund, klä av klassamhället och sortera färgerna efter girighet och nyrik smaklöshet. Därtill ett knivskarpt utnyttjande av våra sinnen. Genomsexualiserat vulgära scener följs upp av äkthet där minsta strimma naken hud aldrig blottas.
Vänner för livet är 600 sidor som konstigt nog aldrig känns tunga, trots stundtals nattsvart innehåll. Dialogerna kan ibland springa iväg och förlora lite trovärdighet. Det skrivet talade verkar ofta vara det svåraste. I övrigt en lek med distans och insyn med välriktad emfas. Livets kapitel och förlorad mark. En beskrivning av rotlösheten långt bortom geografiska koordinater och av rastlösheten bortom klasstillhörighetens förutsättningar.
En hög med Hagmanformuleringar lagras. Vad händer när trasigt möter trasigt? Matematikens konstruktiva regler eller pragmatismens motsats? ”Två människor kanske måste bli vänner med livet för att bli vänner för livet.”
Hur märkligt det än må låta blir jag sugen på att bakom solglas åka Roslagsbanan till Täbygaloppen. Dricka ett glas Pimm’s. Kanske två.

Av: Christian Rydberg Åkesson

Tony Andersson

2010-07-06

Nej, vi blev inte vänner för livet. Läs om varför på min blogg Babblet.

Maria Klamas

2010-06-27

En bok som kastar sig rätt in på min topp tio lista över bra böcker. Måste läsas långsamt, långa kapitel... karaktäristika som vanligtvis kan få mig att himla med ögonen... men wow ja vad ska jag säga. Den är så vacker så härlig så jag får inte nog. Fann Per Hagman via tidningen vi läser - något sa till mitt hjärta LÄS LÄS LÄS och jag gjorde som hjärtat sa... Omslaget är vackert, människorna vackra, orden slående, känslan bedårande... Han förmedlar relationers härlighet och svårighet på ett sätt som berör mig. Ibland kan man inte nå varandra, det spelar ingen roll hur mycket man pratar det går inte att förstå den andre... och slutet, så perfekt... ja jag märker att det inte är lätt att beskriva boken och dess innehåll, så läs den o njut!