Vänner emellan

Oz, Amos

| 2013

?På kibbutzen är det tänkt att alla ska vara vänner. Men väldigt få är det.?I Vänner emellan öser Amos Oz ur sina egna erfarenheter om livet på en kibbutz i slutet av 1950-talet. Här möts människor från olika skeden i livet. Det är åtta historier om människor som alla bär på sitt eget öde. Historier om kärlek, längtan och sorg. Och historierna handlar om ensamhet, på det enda stället man inte ska kunna känna sig ensam ? kibbutzen.     Här finns Zvi Provizor, en pessimistisk och butter trädgårdsmästare; Henya Kalish, vars rika broder vill betala för hennes son Yotams studier i Italien, medan Yotam själv bara tänker på hur han ska våga lämna kibbutzen och ge sig ut i världen; och historien om Martin Vandenberg, skomakare och överlevare från Förintelsen, som vigt sitt liv åt världsspråket esperanto.     De åtta berättelserna bildar tillsammans ett pärlband av historier som inte bara...

senior reporter

2018-05-04

Det var en jättebra bok. Och spännande.

Artur Foxander

2014-05-26

Jag får väl erkänna att jag tyckte att boken var rätt välskriven, men varje novell... varje inblick i dessa människoöden var så oerhört intetsägande och i slutändan urbota tråkig. Jag klarade knappt av att ta mig igenom den.

Det hela grundar sig förmodligen i att jag är en obotlig eskapist som anser att en bok är verklighetsbaserad har inget som helst egenvärde i sig.

Jag får väl inse att jag är inte inom målgruppen för en socialrealistisk skildring av en kibutz. Det hjälper inte att alla novellerna har ett öppet slut.

Evert Nilsson

2013-11-13

Förstår att Oz är påtänkt som nobelpristagare. En mycket mänsklig bok om eviga frågor och relationer mot en bakgrund av ex-Holocaust och kollektivkibbutziskta idéer och med kriget inte långt borta. En medelstark till mycket stark fyra!