Vnner emellan

Oz, Amos

| 2013

?P kibbutzen r det tnkt att alla ska vara vnner. Men vldigt f r det.?I Vnner emellan ser Amos Oz ur sina egna erfarenheter om livet p en kibbutz i slutet av 1950-talet. Hr mts mnniskor frn olika skeden i livet. Det r tta historier om mnniskor som alla br p sitt eget de. Historier om krlek, lngtan och sorg. Och historierna handlar om ensamhet, p det enda stllet man inte ska kunna knna sig ensam ? kibbutzen.Hr finns Zvi Provizor, en pessimistisk och butter trdgrdsmstare; Henya Kalish, vars rika broder vill betala fr hennes son Yotams studier i Italien, medan Yotam sjlv bara tnker p hur han ska vga lmna kibbutzen och ge sig ut i vrlden; och historien om Martin Vandenberg, skomakare och verlevare frn Frintelsen, som vigt sitt liv t vrldssprket esperanto.De tta berttelserna bildar tillsammans ett prlband av historier som inte bara...

senior reporter

2018-05-04

Det var en jttebra bok. Och spnnande.

Artur Foxander

2014-05-26

Jag fr vl erknna att jag tyckte att boken var rtt vlskriven, men varje novell... varje inblick i dessa mnniskoden var s oerhrt intetsgande och i slutndan urbota trkig. Jag klarade knappt av att ta mig igenom den.

Det hela grundar sig frmodligen i att jag r en obotlig eskapist som anser att en bok r verklighetsbaserad har inget som helst egenvrde i sig.

Jag fr vl inse att jag r inte inom mlgruppen fr en socialrealistisk skildring av en kibutz. Det hjlper inte att alla novellerna har ett ppet slut.

Evert Nilsson

2013-11-13

Frstr att Oz r ptnkt som nobelpristagare. En mycket mnsklig bok om eviga frgor och relationer mot en bakgrund av ex-Holocaust och kollektivkibbutziskta ider och med kriget inte lngt borta. En medelstark till mycket stark fyra!