Vännen

Gunilla Linn Persson har skapat många fantastiska böcker, filmer och pjäser för både barn och vuxna, senast den självbiografiska romanen Livstecken. Vännen är en helt annan historia, en fin och varm berättelse om kvinnlig vänskap. En stormig höstkväll kommer den trettioåriga Ellinor Olsson till Järnöran. På ön är det tomt, sommargästerna har åkt hem. Kvar är bara åttioåriga Edit. Men Edit har blivit glömsk. Hon tror sig vara omgiven av grannar och Ellinor får ständigt presentera sig på nytt. Mellan de båda omaka kvinnorna växer en vänskap fram. En vänskap som ska hålla under ett år med hård vinter, lockande vår, sommar dåön blir invaderad på nytt och under en höst som blir Edits sista i livet.

2018-02-05

Nej, vilken dålig bok! Utan tvekan den sämsta boken jag läst när det gäller böcker inom kategorin demenslitteratur. Jag känner ingenting för varken Ellinor eller Edith. Det känns som om boken är hafsigt skriven, och fastän den är bara 150 sidor lång så ångrar jag att jag läste ut den eftersom den inte gav mig någonting överhuvudtaget.
Mitt slutbetyg blir, en 1:a!