Väninnan

Franchell, Eva

| 2009

"Jag ser honom i högra ögonvrån, hopkrupen inne bland damkläderna. En sekund, han gungar till och så exploderar han i en rak linje över golvet. Förbi mig, Fram till dig. Pang, rätt in i klädställningen. Hans kropp trycker upp din och jag fattar inte vad han gör. NEJ!" Eva Franchell, väninnan och medarbetaren som var med utrikesminister Anna Lindh på NK den ödesdigra septemberdagen 2003, har skrivit en inifrånskildring om sina fjorton år i regeringens närhet. Det är en berättelse om makt och maktspel och den avslöjar flera aldrig berättade historier inifrån regeringskansliet. Men det är lika mycket en bok om vänskap och om vägen tillbaka från det trauma det innebär att se sin vän bli knivhuggen till döds. Eva har varit partiarbetare inom socialdemokraterna sedan 1994. Med denna bok vill hon berätta om vad som händer inom maktens korridorer.

Ingeborg Amnéus

2013-07-30

Intressant om det politiska livet i Rosenbad under ett drygt decennium. Dramatiserat dokumentärt, men både trovärdigt och underhållande. Mindre smickrande porträtt av vissa politiker...

Maria Lindh

2011-03-09

Lite småtråkig och ganska opersonlig på så sätt att många av intrigerna skulle just kunna vara påhittade.
Jag hade förväntat mig något djupare, kanske lite mer avslöjande och mindre försiktig i kritik och analys.

Merja A

2011-03-04

Först hade jag litet svårt att läsa, det kändes stolpigt. Sedan blev läsningen både intressant och medryckande. Alla händelser som man läst om och hört på nyheterna om fast från insidan.

Ewa Hammarstedt

2010-12-30

Mycket intressant, välskriven, lättläst bok. Ger en bild av maktens korridorer. Läs den!

Lotta Berling

2010-11-23

Det tog några månader för mig att läsa färdigt den här boken, helt enkelt för att jag tyckte att den var lite tråkig och ganska stolpigt skriven. Samtidigt var den intressant, framför allt som nutidshistoria, och därför ville jag ändå läsa hela. Men språket och kompositionen föll mig inte i smaken.

Katarina Nyberg

2010-07-27

Var först lite tveksam till denna bok, någon som ska skrinva en bok om Anna Lindh. Men min tvekan försvann snabbt under läsningen. Intressant och spännande och ger inblickar i spelet i svensk politik. Rekommenderas!

Margareta Ekelund

2010-05-13

Kuslig inblick. Skrämmande att ingen hörde av sig till henne efter mordet. Göran P: "Och vem skulle ha ringt dig?" Finns det ingen vanlig hederlig medkänsla i maktens boningar?

Susanna Svanberg

2010-03-24

Tvekade mellan fyra och femma - men jag blev verkligen fängslad av boken och tyckte det var jättespännande att läsa vilka som pratar med varandra och hur beslut fattas i politiken.

2010-02-17

Förvånansvärt färglös och opersonlig redogörelse. Det mesta har vi hört förut.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Lite tråkig i början, men alltmer fascinerande. Om Anna Lindh, hennes död och en inblick i svensk politik under 1990- och 2000-talen.

Pia W

2009-11-21

Styrkan i boken är det som direktupplevt av författaren, en ovanlig spännande värld öppnas. Men sen är det lite oklart vad som är äkta eller spekulationer när hon skildrar händelser och samtal där hon inte närvarit. Jag blir inte klok på blandningen, true story eller vad? Men mycket värme i skildringen av Anna Lindh.

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Jag tycker att boken var väldigt intressant. Lite som "Vita Huset" (West wing) på svenska

Merete Madsen

2009-09-07

Den är mycket mycket bra och ger en inblick i hur den politiska manliga makten fungerar.

Merete Madsen

2009-08-05

Det är ett tag sedan jag läste den men denär en av de mest givande och intressanta bäcker jag har läst om svensk politik. EF skriver med fullständig trovärdighet och ger en bild av det politiska livet som säger mycket.

Hans Brandt

2009-08-04

Lusten att rösta på någon av våra politiker blir ju inte direkt större när man läst denna iniderskildring av svensk politisk ankdamm. Men boken är underhållande. Inte minst är det intressant att få en genomgång av tio års politiska händelser.
Eva F har lättsamt språk, det märks att hon är journalist. Boken är överraskande rolig.