Vninnan : rapport frn Rosenbad

Franchell, Eva

| 2009

I maktens korridorer "Jag ser honom i hgra gonvrn, hopkrupen inne bland damklderna. En sekund, han gungar till och s exploderar han i en rak linje ver golvet. Frbi mig, Fram till dig. Pang, rtt in i kldstllningen. Hans kropp trycker upp din och jag fattar inte vad han gr. NEJ!" Eva Franchell, vninnan och medarbetaren som var med utrikesminister Anna Lindh p NK den desdigra septemberdagen 2003, har skrivit en inifrnskildring om sina fjorton r i regeringens nrhet. Det r en berttelse om makt och maktspel och den avsljar flera aldrig berttade historier inifrn regeringskansliet. Men det r lika mycket en bok om vnskap och om vgen tillbaka frn det trauma det innebr att se sin vn bli knivhuggen till dds. Eva har varit partiarbetare inom socialdemokraterna sedan 1994. Med denna bok vill hon bertta om vad som hnder inom maktens korridorer.

Ingeborg Amnus

2013-07-30

Intressant om det politiska livet i Rosenbad under ett drygt decennium. Dramatiserat dokumentrt, men bde trovrdigt och underhllande. Mindre smickrande portrtt av vissa politiker...

Maria Lindh

2011-03-09

Lite smtrkig och ganska opersonlig p s stt att mnga av intrigerna skulle just kunna vara phittade.
Jag hade frvntat mig ngot djupare, kanske lite mer avsljande och mindre frsiktig i kritik och analys.

Merja A

2011-03-04

Frst hade jag litet svrt att lsa, det kndes stolpigt. Sedan blev lsningen bde intressant och medryckande. Alla hndelser som man lst om och hrt p nyheterna om fast frn insidan.

Ewa Hammarstedt

2010-12-30

Mycket intressant, vlskriven, lttlst bok. Ger en bild av maktens korridorer. Ls den!

Lotta Berling

2010-11-23

Det tog ngra mnader fr mig att lsa frdigt den hr boken, helt enkelt fr att jag tyckte att den var lite trkig och ganska stolpigt skriven. Samtidigt var den intressant, framfr allt som nutidshistoria, och drfr ville jag nd lsa hela. Men sprket och kompositionen fll mig inte i smaken.

Katarina Nyberg

2010-07-27

Var frst lite tveksam till denna bok, ngon som ska skrinva en bok om Anna Lindh. Men min tvekan frsvann snabbt under lsningen. Intressant och spnnande och ger inblickar i spelet i svensk politik. Rekommenderas!

Margareta Ekelund

2010-05-13

Kuslig inblick. Skrmmande att ingen hrde av sig till henne efter mordet. Gran P: "Och vem skulle ha ringt dig?" Finns det ingen vanlig hederlig medknsla i maktens boningar?

Susanna Svanberg

2010-03-24

Tvekade mellan fyra och femma - men jag blev verkligen fngslad av boken och tyckte det var jttespnnande att lsa vilka som pratar med varandra och hur beslut fattas i politiken.

2010-02-17

Frvnansvrt frgls och opersonlig redogrelse. Det mesta har vi hrt frut.

Maiken Karlsson

2009-12-22

Lite trkig i brjan, men alltmer fascinerande. Om Anna Lindh, hennes dd och en inblick i svensk politik under 1990- och 2000-talen.

Pia W

2009-11-21

Styrkan i boken r det som direktupplevt av frfattaren, en ovanlig spnnande vrld ppnas. Men sen r det lite oklart vad som r kta eller spekulationer nr hon skildrar hndelser och samtal dr hon inte nrvarit. Jag blir inte klok p blandningen, true story eller vad? Men mycket vrme i skildringen av Anna Lindh.

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Jag tycker att boken var vldigt intressant. Lite som "Vita Huset" (West wing) p svenska

Merete Madsen

2009-09-07

Den r mycket mycket bra och ger en inblick i hur den politiska manliga makten fungerar.

Merete Madsen

2009-08-05

Det r ett tag sedan jag lste den men denr en av de mest givande och intressanta bcker jag har lst om svensk politik. EF skriver med fullstndig trovrdighet och ger en bild av det politiska livet som sger mycket.

Hans Brandt

2009-08-04

Lusten att rsta p ngon av vra politiker blir ju inte direkt strre nr man lst denna iniderskildring av svensk politisk ankdamm. Men boken r underhllande. Inte minst r det intressant att f en genomgng av tio rs politiska hndelser.
Eva F har lttsamt sprk, det mrks att hon r journalist. Boken r verraskande rolig.