Vandringar i Sälenfjällen och Östre Trysil

Boken tar dig med på vandringar bland fjällen och de djupaste dalarna både på den svenska och norska sidan. Här hittar du platser som Björnbäckdalen, Lundkvassberget, Flåsätra och Kvannbekksetra. Berättelser om gamla fäbodar, folktron på detövernaturliga, minnesstenar och mycket annat. Visste du att flera platser har övergivits på grund av rädsla för de underjordiska? Jag har skrivit om området på min hemsida sedan 1997. Nu har flera års arbete utmynnat i denna bok. En bok att sjunka ner i fåtöljen med där du inte bara följer med i vandringarna utan även får mängder med fakta och historier kring platserna.

Holger Wästlund

2017-05-15

Jag har med stor behållning läst Stefan Nicolaisens bok ”Vandringar i Sälenfjällen och Østre Trysil”. Det är en inspirerande bok med lagom detaljerad information om ett stort antal vandringsleder i detta vackra område. Nicolaisen beskriver en mängd vandringsmöjligheter på ett personligt sätt där han berättar om naturen, gamla sägner och ibland de historier som finns om de övernaturliga väsen man var övertygad fanns där. Jag har tidigare ofta åkt skidor i området men denna bok har inspirerat mig att även genomföra flera av de vandringar som Nicolaisen berättar om. Boken är innehållsrik, välskriven och har en trevlig layout. Jag kan verkligen rekommendera den.