Vnda hem

Gyasi, Yaa

Yaa Gyasi skildrar med sin imponerande debutroman slavhandelns konsekvenser under flera generationer, frn 1700-talet nda fram till idag. Frgan som stlls r om mnniskans jakt p identitet och hemfrd ocks kan bli hennes vg till frsoning. Vnda hem inleds med tv unga systrar ovetande om varandras existens. Effia har av sin framgngsrika stam gifts bort med den engelske guvernren. Esi sitter fngslad i vntan p att sljas som slav, trots en privilegierad uppvxt. Nu befinner de sig bde nra och lngt ifrn varandra: en bland hrskarna och en i de grymma fngelsehlorna.

Carl-Johan Andrn

2022-02-06

Ok

Kerstin Kolm

2022-02-02

Om slavhandel, Ghana, kolonialism och USA genom en vindlande och svindlande slkthistoria.
Gr det att vnda hem- frsonas?

2020-10-22

Imponerande debut av Yaa Gyasi. Ett annorlunda upplgg lite likt Trude Marsteins i "gra gott" dr huvudpersonen hela tiden vxlar. Vi fljer tv systrars slkter genom rhundraden frn 1700 talet och framt. Det handlar om en ny person i varje kapitel men det finns en rd trd genom samtliga kapitel. Den viktigaste rda trden r slaveriet och rasismen. Det r skrmmande och lrorik lsning om de svartas historia. Det som r skrmmande r att det r lika aktuellt idag med Black lives matters rrelsen och vardagsrasismen i Sverige idag. Rekommenderas och jag ser med tillfrsikt fram mot kommande bcker av Yaa.

Maddox

2020-04-08

Bland de bsta jag lst!

Kristina Carlsson

2020-02-28

Denna roman ger jag 4 plus i betyg. Den skildrar tv slkter i vstra Afrika under slavhandelstiden och strcker sig till nutid. Mnga namn att hlla reda p, men det gr inte s mycket eftersom man nstan kan lsa varje kapitel som en avgrnsad historia men som nd binds ihop i tid och rum.
Rekommenderas! Mycket lsvrd och inte alls svrlst.

Kerstin

2018-08-14

En vindlande slktkrnika som ger perspektiv och kunskap! Slaveriet m vara avskaffat nu, men r en fullkomligt vidrig del av historien! Jag tyckte mycket om boken, men kunde ibland uppleva att det blev vl rapsodiskt, varje kapitel handlade om en ny person. Slktkrnika, som sagt, och en del berttelser var extra starka och stannade kvar lngre.

2018-08-12

Mycket lsvrd! OBS! Slkttrdet i inledningen av boken r viktigt. Lite frvirrande innan jag frstod hur kapitlen hngde ihop. 4,5 av 5 blir betyget.

Henrik Johansson

2018-07-21

En slags slktkrnika om slaveriet. Utspelar sig p bda sidor Atlanten och genom tiden. Lite knslan av novellsamling. Rtt bra tycker jag.

Henrik Johansson

2018-07-21

Bokdjungeln

2018-06-25

Tnk om alla kunde lsa denna bok och faktiskt ta in vad de lser. nnu idag, 2018 i Sverige anvnder mnniskor nedsttande ord om svarta. Orsaken till varfr kan vara mnga, man kanske "alltid har sagt s", eller s bryr man sig helt enkelt inte om ordets innebrd. Jag kallar dessa personer fr okunniga och nonchalanta. Jag nskar att dessa mnniskor kunde lsa p och lra sig hur mycket historia ett ord kan bra med sig. Jag nskar ven att den som hr ngon anvnda nedsttande ord ska stta stopp direkt, fr det r inte ok! Nu till boken. Denna bok brjar med en stam i Afrika och frflyttar sig sedan generation fr generation genom vrlden. Man fr lra sig mycket om de svartas historia och jag knde otroligt mycket skam ver hur den vita mnniskan betett sig nr man koloniserat och hrjat, men ven i nutid. Vr historia r inte vacker, men det bsta r att vi kan gra framtiden det. Vi mste lra oss av vra misstag och brja se individerna, inte frgen p ngons hud, eller religionen de tillhr. En lrorik bok som bde visar p styrka, verlevnad och som sagt, en hemsk historia.

Anna Hedenstedt

2018-06-03

Intressant och inlevelsefullt! Bra id ocks, med varannat kapitel ur respektive slktled.

Nina Gustafsson

2018-04-25

Fantastiskt gripande den om hur slaveriets ok tynger genom generationer.

Z

Zyggy

2018-04-11

Gripande och brutalt. Jag gillade att varje kapitel handlade om en huvudperson dock var det ibland lite frvirrande.

Karolina Edvardsson

2018-03-19

Mkt stark och brutal berttelse om kolonialism, slavhandel och rasism som strcker sig nd fram till idag. Snyggt grepp att flja generationer efter varandra, ven om det stundvis blev frvirrande.

Malin H

2017-08-07

drabbande, vlskrivet. fina karaktrer och berttelser blandat med insikten om hur kolonialismen, slavhandeln pverkar samhllet, familjer och individer.

2017-06-07

Brjade bra med slaveriet och att man fick flja systrarnas olika liv. Men sedan hnde ngot, fr mnga karaktrer att flja och det gick fr snabbt genom generationerna fr att man skulle fastna och ta till sig allt.

Gunnel Lindstrm

2017-05-08

Fantastisk berttelse. Ibland svrt att hlla isr alla personer. Slpp detta och bara ls!

Mariann Winge

2017-04-03

Svrt att hnga med i alla personer