Vänd dig inte om

Alsterdal, Tove

| 2016

Beckomberga var en gång Sveriges största mentalsjukhus. Nu byggs dyra bostäder på området och Svante är en av dem som flyttar in. På väg hem från affären blir han knivhuggen till döds. Eva, hans ex-hustru, misstänks för mordet. Det enda vittnet är en kvinna som satt utanför butiken och tiggde, men hon är spårlöst försvunnen. När några småpojkar finner rester av mänskliga kroppar i närheten exploderar rädslan i förortsidyllen. Det förflutna är närmare än någon kunde tro. TOVE ALSTERDAL har hyllats unisont av kritikerna för sina tidigare kriminalromaner, Kvinnorna på stranden och I tystnaden begravd. Den senaste, Låt mig ta din hand, utsågs till bästa svenska kriminalroman 2014. Böckerna ges ut på sexton språk och har nominerats till priser i flera länder. Hennes debut är såld till ett brittiskt filmbolag. Tove arbetade som journalist och dramatiker innan hon debuterade...

Lysande författare.

2021-06-03

En kriminalroman som behandlar temat hemlöshet och utsatthet, med avstamp i det svenska samhället. Man får även följa med längre ned i djupet med inblick i de rumänska romernas odrägliga livssituation både i Sverige och Rumänien. Själva berättelsen hade inte det drivet jag önskat, men ett ganska oväntat slut vilket är ett plus för mig.

2021-04-19

Spännande och välskrivet som vanligt av Alsterdal.

Pocket Hexan

2020-11-03

-"Beckomberga, detta en gång i tiden så omtalade mentalsjukhus, passar utmärkt som utgångspunkt när en bok om död och mystik ska byggas upp. Det var med stora förväntningar jag började läsa ”Vänd dig inte om” utav en författarinna jag hört så mycket gott om, Tove Alsterdal.

Handlingen utspelar sig i den idyll som byggts upp runt den nedlagda institutionen men vars trygghet och harmoni ställs på ända då en man brutalt blir överfallen och dödad en sen natt. Vid samma tidpunkt upptäcker några små pojkar en grav med människoben inte långt därifrån och rädslan i området blir ett faktum.

Historierna hoppar fram och tillbaka, från mordet och jagandet efter den misstänkte gärningsmannen till polisens utredning om den massgrav som de står handfallna inför. Exfrun till den döde mannen blir direkt anhållen då hon befann sig på platsen då mordet skedde men släpps pga ofullständiga bevis. För att helt frias från misstankar tar hon saken i egna händer och ger sig av efter det enda vittnet som förhoppningsvis sett något och kan bevisa hennes oskuld, men det visar sig att den tiggerskan flytt landet. Det blir en resa genom Stockholms undre värld och Europas nätverk av papperslösa romer.

Då och då kommer kapitel i boken där en monolog förs utav någon som verkar väldigt psykiskt sjuk och som förmodligen då ska förknippas med Beckombergas mentalitet. Smart drag egentligen men för mig som läsare blir det bara svammel och osammanhängande dravel.

Jag hade för stora förväntningar på denna bok och känner inte alls att jag tyckte om den, trots stundtals spännande innehåll och mycket bra språkhantering. En liten tvåa ger jag i betyg

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Förstår inte alls hur den här boken kan ha toppat listan och fått så bra betyg. Jag tvingade mig igenom nästan hela innan jag gav upp. Riktigt seg. Händer inte mycket alls. Slösat 5 timmar av mitt liv. Orkar inte ens veta hur den slutar. Koskit.

Anja Keränen

2017-06-24

Spännande bra

Katarina Nord

2017-05-13

Inte alls lika bra som de tre andra böckerna! Jag hade svårt att komma in i lyssnandet, sedan tog den sig för att sedan dala igen. För mig var det lite för många turer och personer inblandade.

2017-04-17

Lyssnade som ljudbok och somnade flera gånger, ändå kändes det inte som att jag missade något alls. Det hände så lite men beskrevs i det oändliga och när det precis började bli spännande så förflyttades historien och den förra återupptogs aldrig riktigt. Nej, jag blir inte sugen på att läsa fler böcker av Alsterdal men någon gång kanske jag ger henne en ny chans. När jag hunnit glömma hur otroligt seg den här var.

2016-11-29

Två världar, två spår som skickligt vävs samman. De som skulle ut i samhället när Beckomberga, liksom andra psykiatriska sjukhus, lades ner levde i många fall ett eländigt liv, i Alsterdals värld i sjukhusets gamla kulvertar. Den andra världen är de rumänska romernas, misär i hemlandet, misär som tiggare på Stockholms gator. Sammantaget är det skildrat med stor skicklighet och stigande spänning. Mycket bra, nära en femma!

När jag börjar läsa den här boken känns det först lite rörigt. Men en bit in i boken reder det ut sig och en intensiv jakt på sanningen tar vid. Vi får följa med till Rumäniens värsta slumkvarter i jakt på ett vittne och det blir bitvis väldigt spännande. Det är också väldigt intressant att läsa om Beckomberga och vad som utspelat sig där. Jag tycker att Tove Alsterdal har ett fint språk och ett tydligt sätt att beskriva handlingen så att det är lätt att följa med. Hon växlar dåtid med nutid på ett lättsamt vis. Jag kan varmt rekommendera boken till alla deckarälskare.

Betyg 4 av 5

Eva Jacobson

2016-10-30

Började bra men blev sedan förutsägbar och då tappade jag intresset.

Marina Pedersen

2016-10-10

Tråkig

2016-08-25

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Tove Alsterdals fjärde roman. Jag har läst alla hennes tre tidigare böcker, och tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner av dom: Kvinnorna på stranden, I tystnaden begravd, och Låt mig ta din hand. Alla böckerna är helt fristående från varandra.

Och jag tyckte lika bra om även den här boken, Vänd dig inte om.

Tycker att Tove Alsterdals böcker inte direkt är kriminalromaner. Utan mer dramer med thrillerinslag. Och dom tar alltid upp aktuella ämnen i samhället.

I den här boken så handlar det både om den psykiatriska vården, och om tiggare, två mycket aktuella samhällsproblem.

Boken är väldigt bra, mycket välskriven, och spännande. Och jag rekommenderar den varmt, precis som författarens tidigare böcker.