Vän med döden

Karlsson, Samuel

| 2012

En ung kvinna försvinner gåtfullt under en avslutningsfest i början av 60-talet.Nu vill den pensionerade polisen Sven-Olof Åkerman ta reda på sanningen. En sanning som någon försöker dölja till varje pris. Samtidigt jagar poliserna Louise Hård och Frank Nordgren en kallblodig pyroman och mordbrännare.Hur många offer ska förintas i lågorna innan de griper den skyldige?"Vän med DödEn" är en fristående fortsättning på deckaren "Mordet på Hammarskjöld" som var den första i serien om Sven-Olof Åkerman och poliserna i Hultsfred.

2013-03-08

Läste nyligen ut Samuel Karlssons första bok ”Mordet på Hammarskjöld” och om den skrev jag så här:

”En lite annorlunda kriminalroman. Innehåller mycket detaljerat våld, så den är nog inget för känsliga. Men en klart intressant story är det i den. Jag tyckte att det var en bra debut av författaren, och ser fram emot hans nästa bok.”

Samuel Karlssons andra bok ”Vän med döden” tyckte jag också var bra. Kanske ingen fullpoängare i deckarklassen, men en helt klart godkänd kriminalroman.

Emma Utter

2012-09-12

Väldigt bra och spännande kriminalhistoria. Språket flyter på bra, handlingen är mycket väl uttänkt och genomarbetad och historien får en rafflande upplösning som jag inte kunnat räkna ut på förhand. Strået vassare en debutboken. Mycket läsvärd!

Kenneth Olausson

2012-08-16

"Vän med DödEn" (så stavas titeln av någon anledning) är en bok som Samuel Karlsson borde arbetat längre med än vad han gjort. Själva storyn är inte så dum, men Karlsson saknar enligt min mening förmåga att kunna göra den rättvisa. Han är mångordig, personbeskrivningarna är stereotypa och fragmentariska, han lyckas inte göra vare sig poliserna, andra aktörer eller mördaren psykologiskt trovärdiga.Han behärskar kort sagt ännu inte inte sina instrument i tillräckligt hög grad. Viljan finns men ännu inte förmågan. Eller har han bara för bråttom? Ja, så kan det vara.

Tobbe Fransson

2012-07-30

Den första boken jag läst på mycket länge som jag inte kunnat släppa. Nyfikenheten på fortsättningen växte hela tiden.