Vampyrspanarna (Bok+CD)

Widholm, Annika

Det är snöstorm och Malva och Hanna måste övernatta på ett ruskigt hotell. Hanna tror att det kan finnas vampyrer där. Malva hoppas att det inte är så. På natten hör de ett mystiskt ljud och ger sig ut på vampyrspaning genom mörka och ödsliga rum. I källaren hittar de en kista och förstår att vampyren är nära... Till alla som längtat! Äntligen en ny spanarbok som ger det där lilla extra spänningspirret. Böckerna om Hanna och Malva har blivit väldigt populära bland yngre läsare. Perfekta spaningsböcker för lågstadiet! Hegas böcker ? lätta att läsa. Svåra att motstå.

den var spänande.och kul

Den va bar och lett att läsa boken och Spnad

Den va bar och lett att läsa boken och Spnad

Denna boken handlar om två kompisar, Malva och Hanna. Dom hade åkt skidor och på väg hem blev det snöstorm så hittade dom ett hotell där de skulle övernatta.
Hotellet var egentligen stängt för säsongen men de fick sova över en natt
På natten kunde inte dom sova för de tror att det bor vampyrer där.
Jag tycker att denna boken är inte den bästa och inte den sämsta utan lite mitt emellan. Det tog lång tid innan det hände något. Hälsningar Tuva😄

Det här är en väldigt stämningsfull spänningsbok som passar väldigt bra för åldern 6–9. Teckningsstilen gör att det inte blir alldeles för läskigt för den nervöse samtidigt som den inte heller är alldeles för barnslig för att göra allt oläskigt.

Att Malva och Hanna är så olika i utseende och personlighet men ändå är bästa vänner är trevligt tycker jag, också roligt att det faktiskt är två tjejer som är spanare och att det är en av dem som är mer rädd och en som är mer modig.

Kapitlen är lagom långa. Jag gillar att det finns vuxna med i periferin men att de inte får särskilt stort utrymme. Själva scenen för det hela, ett hotell i mörker under vintern, känns som en perfekt plats för att kunna spana efter vampyrer. Omslaget är väldigt talande för innehållet och är också indragande.

Speciellt förtjust blir jag i slutet, där det finns en, för mig, oväntad twist som jag blir glad av. Tycker också att det är kul att hotellet heter Bram. Jag gillar när det finns lite flirtar till litteratur och andra kulturella saker som kanske mest är till för den vuxna som är med och läser.

Att Hegas förlag har valt att sätta ut vilken nivå boken ligger på, enligt deras system, och ha en förklaring längst bak i boken tycker jag om. Det känns inkluderande och även bra för lärare och föräldrar för att kunna hjälpa barnen att hitta böcker som är på rätt nivå för att hitta/bibehålla läsglädjen. Det ska också finnas ett arbetsmaterial att ladda ner på hemsidan för att arbeta mer med läsförståelsen. Det gör mig väldigt glad, när förlag lägger ett sådant fokus på barn och deras läsning. Att de också har med författar- och illustratörpresentationer i slutet av boken tillsammans med mejladresser till båda är också beundransvärt och fint.

Detta är den femte boken i Spanarna-serien som precis som tidigare böcker också är fristående. Hegas bokförlag ger ut lättläst litteratur för barn och unga vilket är otroligt bra så att alla kan få läsa åldersadekvat litteratur oavsett läsnivå.

I denna bok är barnen ute på bilresa med familjen. Pga av snöstorm tvingas de att stanna vid ett ödsligt hotell över natten.
Verkar det ändå inte som det bor en vampyr på hotellet?

Vi har testat boken på flera olika vis. Dels har jag högläst den för min I (5,5 år) men min A (8,5 år) har också fått läsa den ibland som läsläxa.

För min A har boken fungerat bra. Kapitlen har varit lagom korta för att orka kämpa hela kapitlet. Radbrytningen är genomtänkt för lättläst litteratur och hjälper honom att hålla koll på vart i texten han befinner sig. Illustrationerna skildrar historian bra och stöttar honom i att förstå vad han egentligen läser. Det är lätt att fastna i avkodningen och glömma reflektera över textens innehåll.

När jag högläste för min I (5,5 år) var hon fångad i berättelsen och uttryckte att hoj tyckte boken var väldigt bra. Men att den ändå var lite för läskig enligt henne. Nu är hon också yngre än tänkt målgrupp så jag tror ändå den passar bra. Författaren skapar en mysrys-stämning utan att den för den skullen blir särskilt läskigt - enligt mig.

Vi tycker boken känns välskriven och barnen har uppskattat boken. Widholm är en rutinerad författare och det märks att hon skriver på ett bra sätt för sin målgrupp.
Nivån enligt Hegas kategorisering är: " För dig som vill ha ett enkelt och konkret språk som är lätt att avkoda".

Rolig, spännande & snyggt illustrerad!

@barnbokstips

2019-02-16

Vi har läst Vampyrspanarna av Annika Widholm. Vi har inte läst de första fyra i serien om Malva och Hanna, men det kan vi absolut tänka oss efter denna! Böckerna behöver inte läsas i följd. Malva och Hanna har åkt skidor med Malvas föräldrar och i bilen på vägen hem lyssnar de på en ljudbok om vampyrer. Det blir snöstorm och de tar in på ett hotell som egentligen är stängt. Snabbt börjar tjejerna misstänka att där kan finnas vampyrer och de beger sig ut på jakt. Hanna med entusiasm, Malva för att slippa vara själv i mörkret. Spännande och läskig, men på lagom nivå. Vi ger den absolut tummen upp! En kapitelbok på 39 sidor med illustrationer i färg av Jonna Björnstjerna. Vi gillar illustrationerna, de ger ryskänsla med mysfaktor. Ett plus för att boken lyfter fram att lyssna på ljudböcker. Nivå 2 av 5 Hegas-nivå, vilket betyder: ” För dig som vill ha ett enkelt och konkret språk som är lätt att avkoda”.