Vampyrens märke

Cast, PC

| 2009

Välkommen till Zoey Redbirds värld! Den är väldigt lik vår egen vardag, man går i skolan, fikar med kompisar eller har en nördkväll med Star Wars-filmer. Men det är också en värld där vampyrer lever helt öppet (japp, de är sjukt snygga), och fruktansvärda saker lockas upp ur underjorden. En värld med mycket magi, kärlek och död!"Precis när jag trodde att min dag inte kunde bli värre fick jag syn på den döda killen som stod vid mitt skåp." Och det räcker så klart inte med att han bara står och hänger vid Zoeys skåp, det är verkligen henne han väntar på. Och han är ju inte död egentligen. Han är odöd, eller omänsklig. Hans uppgift är att spåra upp tonåringar med ett speciellt anlag i sitt DNA, blivande vampyrer. Han sätter vampyrens märke i Zoeys panna som tecken för alla att hon nu tillhör natten. Det finns ingen väg tillbaka till ett mänskligt liv. Zoey måste...

Idas Recensioner

2019-11-13

En spännande och unik serie böcker som tog mig med storm!

Aimy Tisell

2017-10-05

Första boken gjorde mig förälskad, de andra tog mig med storm.
Helt klart läsvärd, tveka inte utan alla böcker kommer gå så fort att läsa att du vill ha mer.

Therese Östman

2014-06-26

Bra bok, som är värd att läsa! Språket är lätt skrivet, man läser ut den snabbt. Betyg: 5

Detta var en omläsning och den var lika bra som förra gången =)

Ciccis bokblogg

2012-10-04

Språket är väldigt lågt och om det beror på översättningen eller om författarna har en tanke med att använda ett så enkelt språk, som är så gott som talspråk, kan man undra i så fall varför. Det som tilltalar mig mest i boken, är nog att se hur Zoey utvecklas från människa till vampyr plus att det utspelar sig i skol/internatmiljö.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Lite annorlunda skriven jämfört med andra vapyrserier (som Rwilight och Vampire Acadamy), och det känns verkligen som en ungdomsbok. Tycker dock att den är lite roligt skriven och vill veta hur det går för Zoey......

Charlotte B

2012-05-22

Så jäkla bra bok... Alla som gillar denna genre borde läsa dessa böcker!

Moa Johansson

2012-03-22

Tyckte denna var mycket spännande.

Sofia Andersson

2012-02-08

Otroligt väl skriven, man fastnar framför boken vill inte lägga ifrån sig den.
Fantastisk med mycket överraskningar.

Helena Hallin

2012-01-18

Rekommenderas om man som jag gillar övernaturliga inslag. Trevligt ungdomligt och känns väl genomtänkt

Nellie C Lind

2012-01-03

Den här boken gör mig intresserad redan från första början. Redan från första sidan lovar den spänning och äventyr, men ju längre jag läser desto mer besviken blir jag. I varje fall till en början. Det dröjer ungefär tvåhundra sidor innan jag upplever att nu börjar det faktiskt hända något här. Och vid ett tillfälle är jag till och med nära att lägga den ifrån mig, men jag ger boken en andra chans och fortsätter läsa. Jag är glad att jag gjorde det för sedan vänder det och boken blir väldigt spännande.

Språket är lättläst och det är lätt att följa med i handlingen, men ibland blir det bara för löjligt och för mycket med den kaxiga och otrevliga attityden i språket. Jag reagerar ofta på att författaren förolämpar kändisar (som fortfarande lever) i boken och inte ger dem en möjlighet att försvara sig. Sådant skulle jag aldrig våga skriva i min bok. Vem vet vad sådant kan leda till.

Zoey verkar vara en stark tjej som vet vad hon vill och även om hon bara vill väl kan hon ibland låta riktigt otrevlig. Men i slutändan lär jag mig ändå att tycka om henne och jag blir bra nyfiken på varför hon är så annorlunda från de andra vampyrerna.

Jag har nu läst några vampyrserier och jag blir fascinerad över fenomenet unga vampyrer = skola. Än så länge har jag bara kommit över en bok som INTE handlar om vampyrer i sjuttonårsåldern som går i en skola. Jag förstår att det här är en ungdomsbok, men det finns väl andra ställen ungdomar kan hålla till på än skolor?

Skillnaden med den här boken är att man blir vampyr på ett helt annorlunda sätt än det traditionella bita-i-halsen-sättet. Istället blir man märkt i pannan och tvingas gå i en vampyrskola i några år under tiden förvandlingen till vampyr pågår. Och ska jag vara ärlig så föredrar jag det traditionella sättet. Men även om boken inte är en av de bästa jag någonsin läst så är jag nyfiken på fortsättningen.

Beata Ahlberg

2011-12-18

Den här boken är både rolig och spännande men dock lite förvirrande och löjlig.

Sophia Jansson

2011-10-27

Boken var bra....men lite trög i början.
Läser på bok nr. 6 i serien. :)

Sussie S

2011-08-04

Storyn kunde ha varit bra men nu kändes den mest som en tonårsbok (med för liten stil för att passa som tonårsbok, hehe)

Iris Eriksson

2011-06-24

jag köpte den här boken igår, och läste ut den imorse. den är väldigt bra och man sugs in i boken väldigt lätt. Jag älskar vampyrer så den här passar mig! <3

Alice Erzmoneit

2011-06-20

Pinsamt dåligt skriven och något för löjlig handling!

Nethan Wikström

2011-03-22

Mkt bra hela serien! Kan inte lägga ifrån mej böckerna när jag väl börjat läsa, för man vill bara veta mer o mer :) Rolig, spännande, lite "läbbig" ibland, sensuell...det finns allt ;) REKOMMENDERAS!!

Maja Korpvinge

2011-03-18

Ska ta och läsa fortsättningen.

Denna bok var väldigt bra skriven och hade även en väldigt bra handling, fast uppläsaren var super dålig så jag fick kämpa mig igenom den.
I början så var den väldigt seg men det släppte ca 5 timmar in i boken & då blev den bara så bra jag kunde knappt släppa den i från mig.
Denna bok handlar om en tjej som blir vampyr och får gå i en läroskola för att lära sig hantera sitt nya liv.
Givetvis så var det även kärlek, vänskap m.m. i boken.
Jag rekommenderar denna bok till er andra.

Mimmi Sjögren

2010-12-22

Har läst de flesta böckerna i den här bokserien, och måste säga att jag älskar den! Underhållande & otroligt bra!

Sofies bokblogg

2010-07-26

Dåligt översatt, ganska lam handling då huvudpersonen verkar veta att hon måste förgöra Nattens Dotter efter bara några timmar på den nya skolan... Inte särskilt förtjust i denna bok, läser inte de andar delarna...

2010-01-24

Yngste sonens betyg. "Skitbra" var kommentaren.

amanda norling

2010-01-06

tycker boken e bra, lite konstig handling men jättebra.