Vampire Lestat

Rice, Anne

| 1985

Once an aristocrat in the heady days of pre-revolutionary France, now Lestat is a rockstar in the demonic, shimmering 1980s. He rushes through the centuries in search of others like him, seeking answers to the mystery of his terrifying exsitence. His story, the second volume in Anne Rice's best-selling Vampire Chronicles, is mesmerizing, passionate, and thrilling.

Elisabet Berg

2019-03-11

Anne Rice är nån slags vampyrisk Paolo Coelho. Språkligt och innehållsmässigt begriper jag inte hur hon har kunnat bli så stor. Den här boken var långtråkig och enformig. Alla dessa vampyrer som hela tiden ska hålla på och filosofera om godhet och ondska, kärlek och meningen med livet!
De beter sig som obegripliga idioter. I ena sekunden ba "jag älskar dig min sköna!" och i andra "GRRR MORR" *vaser som krossas dramatiskt mot marmor*. Och alla de här tröttsamma beskrivningarna på deras ansiktsuttryck som är "nästan som dödliga" men sen plötsligt blir "som sten", om vartannat! I varenda konversation! Och det faktum att dessa vampyrer inte tycks fatta nånting alls! Måste säga att beskrivningen man får där vampyrerna tänker tillbaka på sin historia, är rent löjeväckande med enormt stora luckor. Det är som att man skulle kunna tro att dessa uråldriga varelser helt saknar insikt och intuition om vad som är sant.

Gillar du Paolo Coelho och hon som skrev "fyra nyanser av grey" eller vad den heter, så kan jag tänka mig att du gillar den här boken. Billigt, romantiskt dravel, skrivet med dåligt språk, taffliga beskrivningar och med nån slags halvdan "andlighet" som svävar över det hela på ett extremt förutsebart och enkelspårigt sätt. Grattis, då har du funnit din bok.

Rekommenderar ingen att läsa denna bok, vare sig vänner eller fiender.

Helena Flemström

2018-04-17

Mycket bra!

Anna-klara Akar

2012-08-10

Åååå om alla Twilightfans ville läsa Ann Rices böcker, i alla fall de tre första. Fantastiskt vampyruniversum, karaktärer som både är onda och goda. Först läste jag En vampyrsbekännelser, sedan den här och fram träder två Lestat, fascinerande som sedan glider ihop till en.

Per Englund

2011-10-07

Det var några år sedan jag läste denna bok men jag kom ihåg att den var otroligt bra

2010-01-06

Av Anne Rice. Läste den under min "vampyrperiod" :) Kom på engelska 1985. Tyckte bättre om En vampyrs bekännelse, men just då var det allt i vampyrväg som gällde. Allt kommer tillbaka... :)