Välkommen hem

Schulman, Ninni

| 2016

Allting kan inte förlåtas Välkommen hem, den femte delen i Ninni Schulmans populära serie om journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund, är en drabbande kriminalroman om revansch och försoning. En sensommardag får Magdalena Hansson en inbjudan till en återträff med sin högstadieklass. Tanken är att de ska sova i klassföreståndarens sommarstuga, precis som de gjorde en helg i nian. De ska äta och umgås och gå på spökvandring i skogen. Precis som då. Magdalena känner bara olust. De senaste veckorna har hon blivit utsatt för grovt näthat och hon skulle mycket hellre tillbringa helgen tillsammans med Petter, som äntligen är hemma från Norge där han numera jobbar. Men eftersom en av klasskamraterna idag är musiker och dokusåpakändis åker hon dit för att göra ett reportage till Värmlandsbladet. På festen faller alla tillbaka i gamla mönster....

Helena Rasmusson

2023-04-04

Trevlig serie! Intressanta karaktärer och bra intriger! Lättlyssnad!

2021-09-01

Det går väldigt snabbt nu, att beta av böckerna i den här serien. Välkommen hem är den femte delen och det känns som att de bara blir bättre och bättre. Vad som gör dem så bra har jag inget svar på och jag är nog egentligen ganska förvånad själv. Jag borde inte gilla dem, med tanke på innehållet, men det gör jag.

Jag skulle nog inte påstå att de är så mycket deckare. Visst, det finns, minst, ett mord och jo, det ska lösas, men här är så mycket annat. Just den här boken bryter dessutom mot en av de viktigaste reglerna för deckare. Det här stör mig förvånansvärt lite i just det här fallet.

Välkommen hem lyckas fånga in mig, ända från start, och behåller mig på kroken ända till slutet. Nu har jag bara en bok kvar i serien, i alla fall som står i hyllan. Det kom ju ytterligare en del i år. Den allra sista sägs det.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/09/valkommen-hem-av-ninni-schulman.html

2020-10-13

Hagfors serien Med Petra Wilander och Magdalena Hansson har en bra vardagsrealism. Avvägningen av berättandet mellan relationer och brotten gör historierna mänskliga och känns trovärdiga och nära. Det aktuella ämnet i denna bok gör ju inte boken sämre. Helt ok lättlyssnat och avslappnat tidsfördriv.

Lena

2018-04-29

X

Bokslukerskan

2017-10-08

Betyg 4,5
Nu snackar vi! Den femte boken i Ninni's serie är riktigt riktigt bra! Fantastiskt att följa hennes resa från 2010 när hon debuterade fram till idag. Trots att boken består av drygt 500 sidor känns inte en enda rad meningslös. Full med många skickligt sammanflätade intriger och hög spänningsfaktor. Rå och naken med ett tungt budskap. Så läsvärd! Ser fram emot nästa boksläpp, kan det bli en fullpoängare?

Jan Svensson

2017-08-28

Trevlig läsning men 100 sidor för lång.

Anne-Marie

2017-06-25

Jag har precis läst ut "Välkommen hem" och kom på mig själv med att sluta andas flera gånger under den spännande upplösningen. Ska erkänna att jag i början av boken undrade hur det här skulle bli att läsa med det stora persongalleriet, men författaren lyckas oerhört skickligt levandegöra var och en av karaktärerna. Bara ett litet stycke in i boken har alla karaktärer blivit högst levande och tydliga för läsaren, trots att de är ganska många. Nu vill jag bara läsa nästa bok i serien och få veta hur det går för Magdalena, Petra och Christer!

Marita Ryen

2017-05-06

Bra men håller inte hela vägen.

Bokläsaren

2017-02-21

En rätt tjock bok som jag förväntat mig mer av. Förutsägbar och vanlig. Ett tidsfördriv som inte imponerade på mig i alla fall. Långt ifrån spännande.

Var väl ok, men för mycket beskrivningar av relationer och relationsproblem för min smak.

sonja larsson

2016-11-10

Hade jag kunnat, hade jag satt minus 1 i betyg. Urusel!

Thommy Stenström

2016-11-06

Återigen en mycket bra bok av Ninni Schulmann.

Här handlar det om en klassåterträff som kanske inte var någon bra idé med tanke på vad som hände under grundskolan.

Marina Pedersen

2016-10-10

Bra

2016-10-07

Boken tar upp främlingshat och övergrepp mot kvinnor vilket är aktuellt och behöver belysas. Trots detta, tyckte jag att boken kändes långdragen och seg.

2016-09-14

Aktuella ämnen som berör och skrämmer.

Ninni Schulman är en av mina absoluta favoritförfattare, jag gillar skarpt hennes sätt att skriva och beskriva omgivningarna i sin historia som alltid har ett aktuellt tema. I denna den femte boken får vi åter igen följa Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund och några fler poliskaraktärer. Magdalena blir inbjuden till klassåterträff som hon egentligen inte vill gå på. Klassåterträffen slutar med katastrof och Magdalena befinner sig mitt i smeten och är föremål för en mordutredning samtidigt som hon ska sköta sitt jobb. Hon tampas också med nättroll som hon i sitt yrke som journalist har råkat ut för.
Det jag bl. a gillar med Schulmans böcker är hur hon får karaktärernas "privata" del att vävas samman med själva historien utan att det blir krystat. Det tillför istället boken mer spänning.
Boken är precis som Schulmans tidigare böcker skriven i ett högt tempo, med hög spänning från första till sista sidan.
Här har jag skrivit om hennes fjärde bok och i det inlägget finns länkar till tidigare böcker.

Jag ger boken 5 av 5 i betyg

2016-08-31

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Ninni Schulmans femte bok i Hagfors-serien. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till den fjärde boken, Vår egen lilla hemlighet, och i det inlägget finns det länkar till dom tre tidigare böckerna.

Nu har jag alltså läst den femte boken om journalisten Magdalena, poliserna Petra och Christer, och alla dom andra i Hagfors. Och jag tycker att den var precis lika som dom fyra tidigare böckerna.

Jag tycker mycket om Ninni Schulmans sätt att skriva, och hon har ett härligt flyt i texten.

Hennes karaktärer i böckerna tycker jag också mycket om, och jag hoppas att jag får följa med dom i livet i många böcker till.

Den här boken handlar om en klassåterträff, och om dom roller som vi har i ungdomen, och som ofta finns kvar även senare i livet. Men den handlar även om näthat, om familjeproblem, och mycket annat.

Rekommenderar absolut boken, men helst hela serien från början.

My.loved.books

2016-08-28

En Riktig bladvändare! :) Kunde inte sluta läsa!!