Välfärd utan tillväxt - så skapar vi ett hållbart samhället

Jackson, Tim

| 2011

Vi står inför en av de största utmaningarna i modern tid.I kölvattnet av en ekonomisk kris som tycks ropa efter ökad konsumtion måste vi försöka rädda världen undan ett kollapsande klimat. Men hur ska vi lyckas förena evig tillväxt med minskad miljöpåverkan?I denna nydanande och omdiskuterade bok gör Tim Jackson upp med vår tids besatthet av tillväxt. Fattigare nationer behöver naturligtvis få utvecklas - men för avancerade ekonomier finns mängder av bevis för att vi snarast tycks bli mindre lyckliga om vi konsumerar mer.Vad som är än mer oroande är att den ökande konsumtionen håller på att få ekosystemen att falla samman. Om vi inte kraftigt minskar konsumtionens miljöpåverkan så måste vi hitta en väg till välfärd som inte är beroende av kontinuerlig tillväxt. En väg som kanske rentav kan leda till kreativitet och ett varaktigt välmående bortom marknadens direktiv.I Välfärd utan tillväxt...

Augustin Erba

2012-01-14

Intressant teori. Men det märks att det är en utredning på språk och tempo.

Jakob Nylin

2011-09-17

Västvärlden har varit fantastisk duktig på att öka arbetsproduktiviteten (inte minst tack vare billig energi), men om det inte ska påverka sysselsättningen måste produktionen öka. Den värld vi lever i är ändlig, vilket innebär problem både för ekonomin och ekologin. Författaren presenterar sin version av en hållbar ekonomi - låt oss hoppas att de styrande också börjar diskutera lösningar snart.

Min recension i miljötidningen EcoNews: http://korta.nu/timjackson

Karl Sandberg

2011-05-01

Tack Tim Jackson för din bok. Läsvärd, pedagogisk och bildande är ord som kan sammanfatta läsupplevelsen. Särskilt uppskattar jag hur kopplingen mellan miljö och social logik kring konsumism, samt hur inflytande, jämlikhet och demokrati är absoluta faktorer för ändrad miljö. Ett antal marknadsliberala myter som de flesta anar är felaktiga motbevisas klart och tydligt. Hoppas många läser denna bok.

Susanne Rydvald

2011-03-24

Bra fakta, bra skriven men ibland ganska svårt att förstå pga alla siffror etc. Synd att en tredjedel av boken är bara förklaringar och sånt.