Våldtäkt och romantik : en berättelse om kvinnlig sexualitet

Kielos, Katrine

| 2008

Det här är en bok om våldtäkt. Inte som ett symtom och inte som ett instrument för att plocka politiska poäng. inte heller som en symbolfråga som belyser andra orättvisors relativa allvar. Få saker är så accepterade i samhället som kvinnors rädsla. Även de mest högljudda anti-feminister är förstående inför denna rädsla. Många är de som vill följa mig hem, pracka på mig alarm, och lära mig att alltid ha mobilen påslagen i handen. Men - självförsvar börjar i att man definierar den egna kroppen som något som är värt att försvara. Som något som är värt att uttrycka en självständig vilja. Som har rätt att röra sig ute i världen utan att behöva be om ursäkt för det med varje ängslig rörelse. Därför måste kvinnan göra uppror mot rädslan och mot den kultur som konstruerar henne som våldtäktsbar. Vi måste prata om våldtäkt för vad det är, och vad det gör. Mot kvinnor. Med kvinnor, idag. ...

annika åberg

2014-01-26

Rekommenderas!

Ally Regins

2013-09-23

Innehåller en del upprepningar men även väldigt många intressanta tankesätt.

Stark läsning och intressanta resonemang ur många perspektiv kring ett vidrigt fenomen.

al ex

2011-03-07

jag läste. jag strök under. jag satt och nickade. jag förundrades. jag blev arg. jag kände mig stark. jag diskuterar den. och jag kommer läsa den igen.

Hanna Lans

2011-01-05

Så himla rakt på, inga omskrivningar. Ärligt och man kan inte väja för verkligheten. Underbara Katrine som vågar, och som formulerar sig så enkelt och ändå så fulländat!

Bia Sigge

2009-10-14

En av årets bästa böcker! Läs denna tunna bok långsamt, läs om, sprid ordet, diskutera den. Hylla Kielos! Och minns vad Maria-Pia Boethius skrev redan på sjuttitalet. Hylla Boethius!