Väktarens misstag

Delaney, Joseph

| 2009

En fara sprider sig över landet och Tom skickas norrut av sin lärare för att tränas av Bill Arkwright, en annan väktare. Arkwright bor i en hemsökt väderkvarn i utkanten av ett förrädiskt träsk och hans träningsmetoder är hårda. Han har tränat många tidigare lärlingar och nu är det Toms tur.Men när djävulen (Fiend) sänder sin egen dotter, en mäktig vattenhäxa, att förgöra Tom, fattar Arkwright ett felaktigt beslut och Tom tvingas möta sina fiender ensam. Väktaren och Alice skyndar till undsättning. Kommer deras gemensamma insatser att rå på en så mörk och fruktansvärd fiende? Och vad var det för ödesdigert misstag som satt allt på spel och hotar att låta mörkret avgå med segern?Väktarens hemlighet är den femte delen i Väktarserien. Den är om möjligt ännu mer gastkramande och skräckfylld än de tidigare delarna."Detta är en fantastisk serie. /.../ Mycket bättre än Harry Potter!"...

Paul Karlsson

2013-07-09

Nu har jag även läst ut femte boken i "Väktarens Lärling" serien. Så nu ska jag med denna bokrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

Men när djävulen sänder sin egen dotter, en mäktig vattenhäxa, att förgöra Tom, fattar Arkwright ett felaktigt beslut och Tom tvingas möta sina fiender ensam. Väktaren och Alice skyndar till undsättning. Kommer deras gemensamma insatser att rå på en så mörk och fruktansvärd fiende?

Den här boken är spännande precis som de andra. Den är bara lite seg innan det verkligen börjar hända saker. Den delen av boken som handlar om Toms tid hos sin nya lärare är är en väldigt seg bit att ta sig igenom innan spänningen uppstår då olika former av mörkrets krafter gör allt för att förinta huvudkaraktärerna. Men när väl intrigen har satt igång på riktigt är det mycket spännande och svårt att lägga boken ifrån sig. Och historien innehåller många oväntade vändningar innan boken nått sitt slut.