Väktarens mardröm - Väktarserien del 7

Delaney, Joseph

| 2011

Väktaren, Tom och Alice kommer tillbaka från Grekland och finner byn belägrad och Väktarens hem nerbränt till grunden. Hela hans värdefulla bibliotek, fullt av kunskap, är förstört. De tar sin tillflykt till ön Mona. Men på ön håller en shaman befolkningen i slaveri och ön pyr av fiendskap och mörka krafter. När Alice lyckas lura öns häxjägare uppenbarar sig dessutom en mycket farligare fiende - Beniga Lizzie. Hon har lyckats ta sig ur sin fångenskap i Väktarens hus och planerar nu att ta över ön. Väktarens mardröm är den sjunde boken i Väktarserien. 2011 kommer filmatiseringen av den första boken: Väktarens lärling. "Detta är en fantastisk serie. /.../ Mycket bättre än Harry Potter!" amazon.co.uk

Paul Karlsson

2013-08-05

Nu har jag även tagit mig igenom den 7:e och näst sista boken i "Väktarens Lärling" serien. Så nu ska jag med denna bokrecension säga vad jag tyckte om den. Men först lite om handlingen.

Väktaren, Tom och Alice kommer tillbaka från Grekland och finner byn belägrad och Väktarens hem nerbränt till grunden. Hela hans värdefulla bibliotek, fullt av kunskap, är förstört.De tar sin tillflykt till ön Mona. Men på ön håller en shaman befolkningen i slaveri och ön pyr av fiendskap och mörka krafter. När Alice lyckas lura öns häxjägare uppenbarar sig dessutom en mycket farligare fiende - Beniga Lizzie. Hon har lyckats ta sig ur sin fångenskap i Väktarens hus och planerar nu att ta över ön.

"Väktarens Mardröm" var precis lika spännande som de andra delarna i "Väktarens Lärling" serien. Det tog lite tid innan det väl började dra igång händelser och intriger. Men när man väl kommit 200 sidor in i boken var det svårt att lägga ifrån sig den. Som i alla andra bokserier i fantasy genren så blir det olidligt spännande då det börjar närma sig slutet. Mörkare blir böckerna för varje del och mäktigare hot från mörkrets makter får huvudkaraktärerna kämpa emot.

Jag kan starkt rekommendera även denna spännande del i "Väktarens Lärling" serien och nu vill jag bara kasta mig över den åttonde och sista boken för att få veta hur det hela slutar.

Elvira Garp

2011-04-24

Jag tyckte den var lite seg i början och inte lika gripande inledning, som jag upplevt att de tidigare böckerna haft. Dock försvann mitt missnöje efter att ha läst ett par kapitel och jag läste glatt på till slutet. Den hade samma kusliga känsla över sig, som dess föregångare hade och för ovanlighetens skull läste jag med taklampan tänd.