Väktarens lärling

Delaney, Joseph

| 2007

Thomas Ward är den sjunde sonen till en sjunde son, en sådan som ser saker som andra inte ser. Hans föräldrar ser till att han blir antagen som lärling till traktens Väktare, som fungerar som en sorts polis för det övernaturliga. Han sorterar ut de med onda avsikter. Det är ingen lätt uppgift Thomas har framför sig, Väktaren ställer stora krav och många av hans tidigare lärlingar har misslyckats, några har till och med dött. Redan från början sätts Thomas på svåra prov och på något vis måste han lära sig att driva ut spöken, att "tämja" häxor och att fördriva boggartar. Men när han luras att befria den ondaste häxan av alla, Mor Malkin, blir livet mer skräckfyllt än han någonsin skulle kunna drömma om. Väktarens lärling utspelar sig i ett ospecificerat England för ett antal sekler sedan. Författaren har fångat det ödsliga, spöklika landskapet och tillsammans med häxor, gastar, benknotor,...

Paul Karlsson

2013-04-27

Nu har jag precis läst ut boken "Väktarens Lärling". Första boken i en fantasy serie som utspelar i ett ospecifierat England för ett antal sekler sedan. Åtta böcker finns det sammanlagt och den första kommer som filmatisering senare under året eller i början nästa med bla Ben Barnes, Jeff Bridges, Julianne Moore och svenska Alicia Vikander i rollerna. Så nu ska jag med denna bokrecension berätta vad jag tyckte om boken. Men först i vanlig ordning lite om handlingen.

Man trodde sig vara mätt på den här typen av fantasy serier om det övernaturliga. Men spökutdrivande, exorcism och häxjakt är ett ganska originellt tema i det här sammanhanget. Det är inte direkt en historia för de minsta barnen. Om man tyckte att de senare "Harry Potter" böckerna var mörka och otäcka för barn så är det inget mot vad de här är. Gastar, häxor och demoner är vanligt förekommande. Och häxor som är huvudtemat just i den här boken har nog inte blivit mer skrämmande skildrade i den här typen av litteratur tidigare. De riktigt onda häxorna lever nämligen på blod ifrån spädbarn. Och det är nog bara början på de ruskigheter som komma skall får jag intrycket av.

Boken blir aldrig direkt tråkig. Den är väldigt lättläst och historien har ett flyt från första början. Man får ganska snabbt sympati för pojken det handlar om som ska lämna sitt hem för att hans öde är att bli väktare. Och det är väldigt snabbt som det börjar hända grejer som gör att han får lära sig att ta vuxna beslut. Det är näst intill omöjligt att lägga ifrån sig boken då man sugits in i den världen som dessa böcker skildrar.

Jag har nu ett sug efter att gå direkt på andra boken. De är inte så farligt tjocka heller så man plöjer nog igenom dem ganska snabbt. Och jag är väldigt intresserad av hur filmatiseringen kommer att se ut. Vissa scener kan kanske rent av vara väldigt svåra att filmatisera. Men tills man får veta när filmen har premiär så blir det till att i ett svep läsa alla åtta böckerna eftersom de är olidligt spännande.

Så boken kan starkt rekommenderas för fantasy älskare och de som gillar att läsa om spökerier, onda andar och häxor. För då har man verkligen hittat rätt bok.

Jan Banan

2012-11-19

Inte riktigt min genre, men den var ändå underhållande på sitt sätt. Första halvan av boken var bäst, men slutet störde jag mig på. Den blev så förutsägbar och huvudkaraktären blev helt plötsligt så naiv.

Skrotmagnet

2011-10-14

”Nu är det bara du kvar, min son. Du är den siste. Det sista hoppet. Någon måste stå emot de mörka krafterna. Och du är den ende som kan göra det.”

Om man som jag har en fäbless för både fantasy och skräck är den här boken ett synnerligen hett tips då den är en välkomponerad blandning av båda. Lite som att äta mörk choklad och lakrits på samma gång. Väktarens lärling är den första boken om Tom Ward, pojken som blir antagen som lärling till traktens Väktare.

En Väktares arbete är knappast någon dans på rosor då det innebär att skydda traktens befolkning från onda andar, ännu ondare häxor och andra likartade varelser. Alltså måste Tom Ward lära sig att hantera sin rädsla, binda häxor, driva ut spöken och fördriva boggartar. Tom sätts på hårda prov redan från början. Många av väktarens tidigare lärlingar har misslyckats eller dött, så det gäller för Tom att överleva och vara skicklig.

Men liksom många andra lärlingar i andra fantasyböcker begår Tom Ward den klassiska lärlingfadäsen, nämligen att bli lurad när hans känslor styr över hans förnuft. Han råkar befria den farligaste häxan av alla, Mor Malkin. Att häxor blir farligare efter döden gör inte saken lättare. Tom ställs därmed inför sitt första –och farligaste- uppdrag där Väktaren inte alltid kan hjälpa honom.

En mörk, men händelserik och spännande historia. Saker är inte så glättiga som de kan vara i fantasyböcker annars. Det är inget trams, utan allvar redan från början.

Iris Eriksson

2011-06-24

den är väldigt bra. Man fastnade fort och på de spännande ställerna så ville man nästan ropa efter hjälp

Alexander Danliden

2011-05-11

Den handlar om en pojke som skulle bli väktarens lärling. Hans mamma skickade ett brev till väktaren och sa att min pojke är den nya väktaren,det känner jag på mig. Efter tre dagar så knackade väktaren på dörren och sa att han ville att den nye väktaren skulle komma med han och bli hans lärling. Dom vandrade till väktarens gata och hans tid som den nya väktaren skulle börja.
Jag ger den en femma för att den var spännande och ganska rolig samtidigt, Det finns inga tråkiga sidor i boken så man tröttnar aldrig att läsa den.

Sara Johansson

2010-09-29

Boken var bra, inte full pott men cd 3,5. Den var lättläst fast LÅNGA kapitel. Lite mesig att Tom gjorde allt själv och i stort sätt inte behövde väktaren. En del spännande avsnitt i.