Vajlett och Rut

Alfredsson, Karin

Karin Alfredsson följer upp förra höstens succé Skrik tyst så inte grannarna hör (nominerad till Årets bok 2018) med en relationsroman om två kvinnor i Västerbottens inland, i mitten på förra seklet. Om hur det var och är att tvingas bryta mot normen för att vara sann mot sig själv.Vi har försökt med fri uppfostran. Försökt med sådant som jag har hört att fröken tror på.Det är sant. Vajlett tror inte på aga. Hon tror inte heller på att följa bibelorden lika slaviskt som barnen i Granträskåsen är vana vid. Hon vet att det finns föräldrar som tycker att ungarnas nya skolfröken är alltför slapphänt och inte gudfruktig nog. Men hon står på sig, vänjer sig nog vid hur sladdret går. Hon är inte den enda det pratas om.    Nej, bytelegrafen går även om andra. Till exempel om den nya postfröken och hennes hår. Rut är den enda kvinnan i byn som är kortklippt, kanske för...

Vacker relationsdrama från 50-talet. Mycket läsvärd!

2018-11-20

För att försöka komma ikapp lite i min bokhylla så lyssnar jag även på lite böcker. Vajlett och Rut är en av de böcker som jag lyssnat på. Jag har läst ganska många böcker av författaren tidigare och är väl bekant med hennes skrivsätt. Denna är dock lite annorlunda mot de deckare som jag har läst. Jag gillar det gammaldags språk som hon använder i den här boken, det känns väldigt passande för den tid boken utspelar sig i. Men det är många ord som låter väldigt förlegade och olikt det idag och jag kommer på mig själv med att småfnissa åt några. Berättelsen är lika mycket en berättelse om hur det är att leva i mitten på förra sekelskiftet som en berättelse om förbjuden kärlek. Det är ett intressant liv de levde då! Jag gillade boken men tror att någon som själv är uppväxt på 40, 50-talet har ännu större behållning av den med. Slutet kändes dock lite hastigt och abrupt i jämförelse med resten av boken som tog mer tid. Jag önskar att även slutet fått ta lite mer tid.

Åsa Carlsson

2018-11-08

En välskriven roman. Kan tänka att de som var barn och gick i småskolan i slutet av 40-talet och början av 50-talet på landsbygden känner igen sig ganska väl, med många träffande tidsmarkörer. Sånt är alltid trevligt i historiska romaner som denna. Gillade dessutom att platsen för handlingen är förlagd till Västerbottens inland, lite annorlunda. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/11/vajlett-och-rut-av-karin-alfredsson.html

Anna Granström

2018-11-04

Välskriven, fin och lättläst. Slutet lite för abrupt, vilket sänkte mitt betyg från 4 till 3.

villa-freja.se

2018-10-29

Jag tycker mycket om språket. Det är en vacker och välskriven bok, men slutet kom så abrupt. Boken är snabbläst och finstämd och jag blir lite snopen när slutet kommer så rappt och så öppet. Jag tycker om när jag som läsare får fantisera vidare och slipper bli skriven på näsan, så att säga. Men när slutet blir alltför öppet blir jag lite besviken. Så, summa summarum, en fantastisk berättelse som lämnar ett uns av besvikelse och "vill-ha-mer" efter sig. I sig ett gott betyg förstås. Det är dessutom intressant att läsa mer om en lite undangömd plats i vårt vackra land. Så många andra böcker berör storstäderna eller kusten.

Fantastisk, stark och vackert skriven!

Sonnie

2018-09-15

En väldigt välskriven bok, gillar språket och karaktärerna. Intressant att få inblick i hur det kunde vara att leva i en annan tid och i en annan del av landet, än den som jag själv bor i. Önskar dock att Vajlett och Rut hade fått träffats tidigare i handlingen. Men kan verkligen rekommendera denna bok!