Vajlett och Rut

Alfredsson, Karin

Vi har försökt med fri uppfostran. Försökt med sådant som jag har hört att fröken tror på.Det är sant. Vajlett tror inte på aga. Hon tror inte heller på att följa bibelorden lika slaviskt som barnen i Granträskåsen är vana vid. Hon vet att det finns föräldrar som tycker att ungarnas nya skolfröken är alltför slapphänt och inte gudfruktig nog. Men hon står på sig, vänjer sig nog vid hur sladdret går. Hon är inte den enda det pratas om.    Nej, bytelegrafen går även om andra. Till exempel om den nya postfröken och hennes hår. Rut är den enda kvinnan i byn som är kortklippt, kanske för att hon inte är rädd för Guds straff. När Vajlett hör vad barnens mödrar sagt om postfröken är hon tacksam att hon stått emot frestelsen att själv ta fram saxen.    Ändå har de inte hört allt. Ingen mer än Vajlett och Rut har en aning om känslorna som växer så starkt mellan dem, Gud förbjude ...Karin...

2022-02-24

Helt ok. Visar återigen på de religiösas intolerans och galenskap.

My.loved.books

2020-11-08

En bok jag inte kunde lägga ifrån mig! Spännande, rogivande, med karaktärer som berör och en berättelse om höll mig kvar från första till sista sidan!

Det här är en bok som jag tror är en sådan som man håller kvar länge i tanken. Den berör på många plan!
Vi får träffa Vajlett och Rut. Vajlett kommer till det lilla samhället Granträskåsen och ska arbeta som småskolelärarinna. Rut och andra sidan ska arbeta på det lokala postkontoret som växeltelefonist. Att komma som ensam kvinna till ett samhälle under slutet av 40-talet är ensamt och man dras till dem som befinner sig i liknande situation.
Men vad händer när känslorna man känner för sina väninna är fel enligt samhällets normer och man själv försöker intala sig att dem stämmer? Ska man gå hjärtats väg eller samhällets? Ska det bära eller brista?

En bok som berör på djupet! Rekommenderas varmt!

Vacker relationsdrama från 50-talet. Mycket läsvärd!

Åsa Carlsson

2018-11-08

En välskriven roman. Kan tänka att de som var barn och gick i småskolan i slutet av 40-talet och början av 50-talet på landsbygden känner igen sig ganska väl, med många träffande tidsmarkörer. Sånt är alltid trevligt i historiska romaner som denna. Gillade dessutom att platsen för handlingen är förlagd till Västerbottens inland, lite annorlunda. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/11/vajlett-och-rut-av-karin-alfredsson.html

Välskriven, fin och lättläst. Slutet lite för abrupt, vilket sänkte mitt betyg från 4 till 3.

villa-freja.se

2018-10-29

Jag tycker mycket om språket. Det är en vacker och välskriven bok, men slutet kom så abrupt. Boken är snabbläst och finstämd och jag blir lite snopen när slutet kommer så rappt och så öppet. Jag tycker om när jag som läsare får fantisera vidare och slipper bli skriven på näsan, så att säga. Men när slutet blir alltför öppet blir jag lite besviken. Så, summa summarum, en fantastisk berättelse som lämnar ett uns av besvikelse och "vill-ha-mer" efter sig. I sig ett gott betyg förstås. Det är dessutom intressant att läsa mer om en lite undangömd plats i vårt vackra land. Så många andra böcker berör storstäderna eller kusten.

Fantastisk, stark och vackert skriven!

Sonnie

2018-09-15

En väldigt välskriven bok, gillar språket och karaktärerna. Intressant att få inblick i hur det kunde vara att leva i en annan tid och i en annan del av landet, än den som jag själv bor i. Önskar dock att Vajlett och Rut hade fått träffats tidigare i handlingen. Men kan verkligen rekommendera denna bok!