Vgspel

Rosman, Ann

| 2016

Den 5 juni 1916 frliser det brittiska krigsfartyget HMS Hampshire utanfr Orkneyarna. Med sig till havsbotten tar det 700 man inklusive krigsministern Lord Kitchener. Frsta vrldskriget pgr och enligt ryktet var fartyget p vg med dyrbar last till Ryssland nr det gick p en tysk mina. Mnga r dykarna som med livet som insats frskt finna och brga Hampshires mytomspunna skatt. Nstan hundra r senare hittas en segelbt drivande utanfr samma kust. P dck finner man blod och andra spr efter slagsml. Bten tillhr Bo Stenman, pensionerad dykare hemmahrande i Marstrand. Nr det str klart att det var Bo sjlv som seglat bten beger sig kriminalinspektr Karin Adler och hennes kollega Folke till Orkney fr att bist polisen i utredningen. En kropp hittas och ytterligare en bt, och i jakten efter svar p vad som hnt blir kopplingarna mellan den frsvunne Bo och det fr lnge...

2021-05-24

Rosman skriver bra som vanligt. Det r fina miljskildringar och bra och trovrdiga karaktrer. Sjlva intrigen i denna bok berr mig inte och jag saknar den spnning som en "spnningsroman" br ha s det blev nd en liten besvikelse. Betyg 2,5

Frida Brandt

2018-12-29

Alldeles fr detaljerad om dykning. Fr lng och seg. Tyvrr den smsta i serien.

Anne Hansson

2017-10-22

Svrlst, mycket obekriplig i mellant, mot slutet kommer spnningen

2017-10-21

Tnk om du hade kortat med minst ngot 100-tal sidor! D kunde det ha blivit riktigt bra. Intrigen, milj- och personskildringarna r starka. Nu strs det hela av lnga historiska och marintekniska beskrivningar. Tempot och lsfldet tappar och ibland vet man inte riktigt i vilket skede man befinner sig. Men jag lser grna om Karin Adler och de marstrandska omgivningarna. Krleken till miljn och btlivet r hgst charmigt och deckarintrigerna bra.

2017-01-16

Jag gillar frfattaren, men hr blir miljn och mnet s trkigt.

guidegirl

2016-12-21

Jag r vldigt frtjust i Ann Rosmans bcker d jag gillar historia blandat med deckare. Denna boken r bra men hller inte samma klass tycker jag. Kanske fr att den inte utspelar sig i Sverige.

2016-10-16

En av Rosmans bsta.

Marina Pedersen

2016-10-10

En besvikelse..lskar hennes andra bcker

Sussie S

2016-10-10

Jag lskar hennes stt att skriva men denhr storyn blev lite fr seg fr min smak.

sa Sjgren

2016-10-04

Tyvrr inte en av hennes bsta. Fr lng, och osammanhngande, fr mycket fakta om dykning, inte spnnande alls, p grnsen till trist.

Helene Roos

2016-09-14

Denna bok utspelar sig p Orkneyarna och ven denna gng blandas dtid och nutid. Vlskriven intressant och en helt okej bok. En spnnande handling om frlista skepp, oljeriggar och tryckkammare.

Stefan Teppas

2016-08-23

3,5 skulle jag sga, den borde f en 4 men den blev fr 100 sidor fr lng fr att vara tt.

2016-08-04

nnu en med Karin Adler i huvudrollen och som vanligt blandas dtid och nutid, vilket jag gillar i den hr bokserien. Intressant och vlskriven och helt okej.

Irene Malmeling

2016-07-31

Inte hennes bsta, men helt ok.

2016-07-24

Betyg: 3,5 av 5.

Vgspel r den sjtte boken av Ann Rosman i serien om polisen Karin Adler och hennes kollegor i Marstrand. Jag har lst alla dom fem tidigare bckerna, och hr r en lnk till den senaste boken, Havskatten.

Jag har tyckt om alla Ann Rosmans bcker, och jag tycker mycket om att hon vver in historiska hndelser i en parallell handling med hndelser i nutid.

Den hr boken utspelar sig i nutid, och p sjuttiotalet, och inte i Marstrand som i dom tidigare bckerna, utan p Orkneyarna utanfr Skottland. ven hndelser under frsta vrldskriget utspelar sig i boken.

Boken r mycket vlskriven och den r ven spnnande, precis som frfattarens tidigare bcker. Dock tycker jag att den kanske inte riktigt ndde upp till nivn som hennes tidigare bcker har haft.

borene

2016-07-06

Lider av samma problem som mnga andra deckare. Historien r alldeles fr "otight". Sida upp och sida ner med blaj blaj. Hlften hade varit mer n nog

Vgspel var en besvikelse. Vart r spnningen sammankopplat med det historiska perspektivet som var s framtrdande i tidigare bcker? Om jag var intresserad av hur djuphavsdykning fungerar s kunde jag lika grna ha lst en bok om det.

My.loved.books

2016-05-26

nnu en spnnande deckare av Ann Rosman! :)