Väggen

Haushofer, Marlen

| 1988

Rebecka Nyman

2022-09-22

Den här boken fick jag som tips av mitt bibliotek och valde som bok i min och min kompis bokklubb. Det händer egentligen inte speciellt mycket i boken, men jag gillar den ändå på något sätt. Den får mig att inta ett lugn och jag märker hur mitt tempo sänks i takt med att berättelsen går framåt. Det är en tyst bok och jag känner hur skönt det är att läsa något som utspelar sig i en relativt stilla och oföränderlig miljö när verkliga världen omkring en skriker. Vill du att mycket ska hända är det inte boken för dig, men är du en som i stället vill se inåt och kanske skapa plats för att upptäcka dig själv på nytt och påminna dig själv om vad du tycker är viktigt i livet är detta en bok för dig.

It does not really happen much in this book, but I still like it in some way. It makes me calm down and I notice how my pace slows down as the story progresses. It is a silent book and I feel how nice it is to read something that takes place in a quiet and relatively unchanging environment when the real world around you screams.

Anna Adamsson

2022-07-16

En bok som berör och stannat kvar i ens inre.

Eva Mörnhed

2022-07-15

Väldigt annorlunda bok. Kunde inte lägga den från mig.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Anita Karlsson

2022-01-03

Tycker detta var en märklig bok som ändå på något konstigt sätt berör/påverkar. Svårt att få den ur tankarna.

Hanna Melin

2020-10-21

En helt vanlig apokalypsvardag i skogen. Älskar det.

Cecilia Klang

2020-10-10

En klassiker. Rymmer både historia och samtid.

Therese

2020-07-27

Ett fantastiskt språk och en intressant och spännande berättelse trots det låga tempot. Det tar dock ett tag att vänja sig vid att det saknas kapitelindelning.

Mikaela86

2020-06-22

En bok verkligen skriven om något i sin enkelhet men som ändå blir intressant att följa. Upplevde cirka första 100 sidorna riktigt bra,sen blev det lite segt. Den tar upp tänkvärda saker. Slutet var inte helt tillfredsställande, tex när det äntligen dyker upp en människa så är det på ett sådant sätt. Men tycker ändå i helhet att det är fin läsupplevelse. Därav fyran.

Hanna L

2020-06-14

Riktigt seg och det händer inte mycket i boken ändå är det en bok som väcker tankar och som stannat hos mig.

Elisa

2020-04-01

Jag blev väldigt insvept i den här boken. Trots långsamt tempo så är den intensiv och smått klaustrofobisk.

Anna Kreissl

2019-12-31

Jag var tvungen att läsa boken några sidor i taget då den klaustrofobiska känslan blev gör stor

Lisa Rågdahl

2019-06-28

En bok jag läser om med jämna mellanrum. En historia som alltid är med mig.

Å

Åsa Parke

2019-06-26

2018-09-08

Fascinerande historia, den slår an en sträng. Kan tyckas svår men är ändå lättläst. Många funderingar dyker upp, till och med om själva livet. Närheten till djuren är gripande och tänkvärd.

Nina Gustafsson

2018-07-01

Intressant berättelse om en kvinna som plötsligt finner sig instängd bakom en vägg och tvingas bli en naturmänniska för att överleva. Temat väcker många tankar men boken blir lite väl långsam för min smak.

Ulla Englund

2017-03-25

Bokcirkeln januari 2017

Björn Öijer

2017-01-22

Annorlunda roman av österrikiska författaren Marlen Haushofer som upplevde både nazisternas och senare segrarmakternas ockupation av sitt hemland. Huvudpersonen, en ensam medelålders kvinna utan namn, lever isolerad i Alperna och "instängd" bakom en osynlig vägg. Allt liv tycks vara släckt på andra sidan väggen. Kvinnan förlorar tron på att livet har någon mening. I stället får omständigheterna henne att utveckla en rörande tillit och omsorg om sitt enda sällskap: en trofast hund, några katter, en mjölkko och dennas tjurkalv. Skillnaden mellan människa och djur suddas ut i en tillvaro där de är beroende av varandra för att klara en dag i taget.

En filosofisk berättelse skriven utan kapitelindelning. Fri att tolka för läsaren. Med en början "Idag är det den femte november" men utan slut...

2016-11-09

Den här boken syntes precis överallt för ett tag sedan och alla verkade älska den. Eftersom den tycktes ha en del gemensamt med en av mina favoritböcker, Stephen Kings Under kupolen, så blev jag otroligt sugen. När det sedan yppade sig ett tillfälle på bokmässan så förträngde jag mitt introverta jag och bad att få den. Det fick jag. Nu är den läst. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/11/vaggen-av-marlen-haushofer.html

Thomas H

2016-10-20

En kvinna hamnar i isolering i en bergsby genom att en genomskinlig vägg skiljer henne från resten av omvärlden. Det vi bevittnar är en metafor och en allegorisk berättelse naturligtvis.
Det kvinnliga berättarjaget mjölkar kon, slår med lien, odlar bönor, städar stugan, katten får ungar och berättar vilken god vän hennes hund är. Det är något angeläget Haushofer vill säga men det lyckas hon inte alls med. Allegorin är för långsökt och för enformig. Något måste utvecklas! Berättarjaget härdar ut i sin ensamhet och dess mödor som själva överlevandet hänger på. Hon gör en inre resa och ser tillbaka på det tidigare livet. Livet som levdes innan hon förstod. Att livet är hårt och dess mening för människor och djur är detsamma. Ingen skillnad. För nu säger hon att hon inte förstår varför det skulle vara vanhedrande att bära sin börda likt alla andra djur. Hon säger att hon inte vet vad heder och ära är. Att födas och dö är inte hedervärt menar hon. Det händer alla varelser och har ingen djupare innebörd. Gott så. Se en som funderat på meningen med livet. Där har jag träffat rätt med bokvalet. Men att gestalta den frågan på 200 sidor är en sak. Men på sättet hon gör det, nej det tilltalar inte mig.

Emma Fägerlind

2016-08-29

Började extremt intressant men tråkade ut mig mot slutet, tyvärr. Annorlunda roman i alla fall!

Sara Wall

2016-04-08

Vilken vacker historia. En väldigt komplicerad innebörd som berättas på ett mycket okomplicerat sätt.

Berit WT

2016-03-13

Spännande tema och fantastisk inledning. Dockförmycket av hennes praktisk à hantering för att överleva. Föeväntademigmwr efterdebatten fascinerande starten.

Denna bok gillade jag skarpt

Yvonne Larsson

2015-05-26

Vad kvinnan i boken heter får vi aldrig veta, men hon reser med sin kusin Louise och kusinens förmögne make Hugo till en jaktstuga i bergen. Det är Hugo som äger jaktstugan och den tillhörande jaktmarken, och på vägen dit hämtar de upp Hugos jakthund Lo från jägaren i byn nedanför jaktstugan. Meningen är att sällskapet ska stanna tre dagar i stugan, men det blir inte riktigt så. Första kvällen beger sig Louise och Hugo ner till byn för ett besök på värdshuset. Berättaren följer inte med utan blir kvar i jaktstugan tillsammans med hunden. Morgonen därpå när hon vaknar upptäcker hon att Louise och Hugo inte kommit tillbaka. Kvinnan tror att paret av någon anledning kanske stannat i byn över natten och beger sig däråt. Efter en stunds vandrande upptäcker hon en osynlig vägg hon inte kan ta sig förbi. På andra sidan väggen syns inget liv, allt verkar ha stannat av. Genom boken får man följa kvinnans nya liv, ensam i jaktstugan. Hennes enda sällskap är hunden Lo, sen kommer katten - som vi inte heller får något namn på - och kon Bella. Det är kvinnan själv som skriver en redogörelse genom att titta på de korta dagboksanteckningar hon gjort under sin tid i stugan, när hon börjar skriva är det inte för att hon tycker om att skriva utan för att inte tappa förståndet. I början hoppas hon på att någon ska komma och rädda henne, men världen bortanför väggen fortsätter att vara tom och livlös så hon skapar sig ett nytt liv på sin sida av väggen. Vi får följa kvinnan i hennes slit med att odla och lägga upp förråd för vintern, hennes funderingar och här och där får man glimtar av hennes tidigare liv.
"Väggen" kom ut på svenska första gången 1988, jag har läst nyöversättningen från 2014.

Sofia Grundtman

2015-02-22

'Så drev jag omkring i marsdagens fuktiga glans, som hade lockat blommorna för tidigt ur jorden. Blåsippa, gullviva, nunneört och smörblomma. Alla var de så älskliga och skapade för till min glädje.'

Eva-Lis Lindberg

2015-01-13

Just läst Väggen, Die Wand av Marlen Haushofer
Fängslande hade svårt att lägga den ifrån mig. Handlar om livet och dess meningslöshet tänker jag.
Fast nog finns det en mening medlivet som man kan skapa själv
Så en av dom bästa böcker jag läst, omöjlig att lägga ifrån sig

Åsa Carlsson

2015-01-13

Fullkomligt trollbunden av denna bok. Läste den i nyöversättning (2014) - rekommenderas! En av de bästa romaner jag någonsin läst.

Charlotte Malm

2013-07-23

Svårt att hitta ord för att beskriva denna bok. Jag tror jag kommer att läsa den igen om några år och då utifrån det faktum att jag vet slutet . Den är mycket tänkvärd och jag blev mycket fäst vid historieberättaren.

Viktoria Lyne

2012-08-30

Lyssnade på den som på p1 i våras. Tänker fortfarande på den. .

Anette Carlsson

2012-07-08

Den här boken läste jag som tonåring. Lite då och då har jag funderat på den genom åren och nu bestämde jag mig för att läsa om den. Den var lika bra då som nu. Det händer inte så mycket, men den fängslar en och får en att fundera. Nu kan jag gå 25 år till och fundera på den.

2012-05-04

Vet inte hur det hände, eller varför. Men väggen finns helt plötsligt där. En riktigt bra bok om att överleva när man råkat ut för något som inte ska kunna hända.

Rebecca C

2012-04-24

En oerhört välskriven feministisk dystopi - vilka är vi bortom våra sociala relationer? Kommer att stanna kvar länge.

Merja A

2012-03-15

Vilken bra radioföljetong! Väldigt bra uppläsare! Berättelsen som består av anteckningar förda av en icke namngiven kvinna lämnar många frågor efter sig. Annorlunda och kuslig.

Anna Lindström

2012-03-14

Lyssnade på radioföljetongen på SR. Fantastiskt bra uppläsare i skådespelaren Anna Lyons. Mycket märklig, tankeväckande och lite skrämmande historia.

Elisabeth Karlberg

2012-03-11

Efter att lyssnat på "Mamma Karins Boktips" var jag bara tvungen att läsa denna bok. En fascinerande historia som höll mig fängslad hela denna helg. En annorlunda bok om människans vilja att leva. Klart läsvärd.

Kristina Bergström

2011-04-14

Går inte att glömma, väldigt läsvärd!

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Fascinerande och surrealistiskt!!

Nanna Naumann

2010-08-26

En bok att sugas in i, påminner verkligen om en mer modern Robinson Crusoe. Samtidigt som den ibland kändes outvecklad, undrar jag om det inte var det som utgjorde dragningskraften - huvudpersonens accepterande av att vara den enda människan gjorde mänskliga djup överflödiga.

Sofia Möller

2010-05-26

En bok man kommer ihåg långt efter att ha läst ut den.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

OJ, OJ, OJ, OJ, OJ! Vilken rakt igenom underbar bok. Sträckläste denna på två dagar - kunde bara inte släppa den. En fruktansvärt bra bok, och fruktansvärt sorglig - efteråt var jag alldeles tom och ledsen. Rekommenderar denna å det varmaste!

Eva E

2009-10-17

En nliten pärla i all sin enkelhet. Man hade kunnat önska mer av existenstialism för det är vad man själv funderar över när man läser den....hur tänker hon kring världen....

Mats Dahlström

2009-05-15

Hennes udda litterära karriär resulterade till slut i bl.a. den blixtrande nerviga metaforromanen Väggen. Gripande. De jag känner som läst romanen verkar inte vara desamma efteråt. Någonsin.