Vägen till Klockrike

Martinson, Harry

| 1998

I Vägen till Klockrike får vi följa luffaren Bolle på hans vandringar genom ett Sverige som är på väg att i grunden förändras genom industrialiseringen. Kring Bolle vävs ett nät av episoder som ger oss luffarnas hela värld: de ändlösa grusvägarna genom tät barrskog och de leende insjöarna som erbjuder svalka åt fötterna, konsten att tigga utan att provocera, de bofastas instinktiva rädsla, de fruktade ridande poliserna och straffarbetet i Berget; tadlarna men också folket i mildgårdarna, och så alla Bolles kamrater i utstöttheten - Magerlången, Vägdamm och filosofen Sandemar. Det är hos vandringsmännen och deras dröm om friheten som Harry Martinson har sitt hjärta, och han delar deras misstro mot de besuttna och deras värnande om sitt och sig själva.

A H

2021-04-21

Orkade inte läsa klart...

Philip Stenström

2018-12-28

Bolle strövar som luffare längs med de svenska landsvägarna på jakt efter ströjobb. Klockrike heter en socken i Bobergs härad som han vandrar mot. För luffare är den ovanlig och svår att nå. Klockrike är en drömsocken, paradiset som alls luffare vill vandra till. Hitåt rör sig Bolle, med andra luffare, med bestämda kliv.

Vid 1900-talets början kantades Sverige av socioekonomiska svårigheter. Utvandringen till USA pågick och det var en tid som kantades av social orättvisa, fattigdom och hög arbetslöshet. Luffare, som huvudkaraktären Bolle i romanen Vägen till Klockrike, bestraffades hårt för lösdriveri och tiggeri. I poetisk anda, skildrar författaren Harry Martinson den ensliga luffaren Bolles vandring till Klockrike härad. Längs med vägen får läsaren stifta bekantskap med andra luffare och deras stränga tillvaro. Hur de bemöts och behandlas av både lantbrukare och polis. Det är enastående och sorgliga anekdoter som förtäljs längs vägen. I poetisk styrka och kraft skildras rädslor, tankar och naturens hänförande skönhet. Iakttagelserna är många och ljuvliga. Vägen till Klockrike av Harry Martinson är en fantastisk roman som lämnar läsaren mållös och överväldigad av känslointryck. Alla bör någon gång läsa den!

kerstin weidel

2011-05-24

En så underbar bok! En så underbar man! Så mycket klokhet, filosofiskt djup, frihetslängtan och respekt för människovärdet.

Mats Ahlgren

2011-03-11

Bakgrunden till romanen är att när många svenskar, på grund av arbetslöshet, emigrerade till Amerika, var det många som inte hade råd att åka. Alternativet för dem var att stanna i Sverige och bli lagårdsdrängar; ett inte så attraktivt val. Därför var det många som valde att gå på luffen. Det framgår inte i boken, men det är det är orsaken till begreppet "luffare".