Vgen till Jerusalem

Guillou, Jan

| 1998

Ndens r 1150 fds Arn Magnusson p Arns grd, belgen vid Vnerns strand ngra mil nordost om Skara. Han r son till Sigrid och Magnus, bda av urgamla stormannatter och befryndade med bde norska och svenska kungatter. Detta r berttelsen om hur Arn, sedan han blivit mo-derls, tas om hand av cisterciensermunkarna vid Varnhems kloster och av dem fr den yppersta av sin tids andliga och vrldsliga bildning. Av den vldige broder Guilbert de Beaune lr han sig ocks hantera bge och svrd som en riddare utan fruktan och tadel. Ty cisterciensermunkarna har frsttt att Arn nog inte r mnad att bli en klosterbroder utan skulle kunna gra mera nytta som en Kristi stridsman och trons frsvarare i Det heliga landet. Om dessa planer r emellertid Arn okunnig nr han som 17-ring tervnder till fdernegrden, dr han ofrivilligt dras in i de pgende intrigerna mellan rivaliserande tronpretendenter...

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Jenny Sven

2021-12-19

Klart bttre n den svenska tv-serien/filmen. Mycket fylligare beskrivningar och hndelsefrlopp. Men den nr inte riktigt nda vgen fram till fullpott.

Krister Cronqvist

Bianca Kallai

2019-01-27

Bettan_bokprataren

2018-04-18

En av de bsta serier jag lst. Innehller det mesta av det bsta i den historiska genern.

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Fr dig som gillar Svensk historia men ocks spnning, krlek och dramatik samt sjlvdisciplin, r denna bok ngot fr dig!

Frfattaren har lyckats f med Religion, brdraskap, krlek, kungamakt, Svensk historia och lngtan och frtvivlan men ven hopp.

Rekommenderar denna bok varmt samt att man lser hela serien (trilogi)

5 stjrnor av 5 mjliga! Rekommenderas kraftigt!

Annika Lindqvist

2017-01-30

Klart vervrderad!

Linda Billstrm

2017-01-15

Betydligt bttre n jag hade frvntat mig, jag har lst hela serien ett par gnger nu. Bra underhllning.

Helene Roos

2016-09-14

Hgtravande och trkig. Den enda personen med lite karaktr r Sigrid, nr hon dog gjorde ven berttelsen det.

Evelyn Falk Mller

2015-09-24

Frsta delen av romantriologin om Arn och hans fantastiska levnadsde. Klar favorit, liksom de andra tv uppfljarna.

victoria srqvist

2015-03-31

Bra bok

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Gillade alla bckerna i serien. Kombinationen av historisk roman och fiktion. Den har allt - krlek spnning, intressant handling och en hjlte som lyckas med det mesta

Therese stman

2014-06-30

Bra bok, d man fr lra knna Arn lite bttre n i filmen (som r riktigt bra)! Betyg: 3

Karl Rudstedt

2013-11-10

Mysig riddar- roman.

Christina Johansson

2013-07-23

Gillar blandningen av historia och fiction

david Lindberg

2013-06-03

Hur bra som helst

christian calonne

2012-11-21

Skrev fel betyg. Skulle skriva 5

Bjrn Math

2012-11-19

Hamilton har uppfunnit en tidsmaskin och hamnat p tusentalet. Mycket bra bok.

Gran Bergstrm

2012-10-05

Bra historisk roman

johan persson

2012-08-08

Jag lskar dessa bcker!!

Eva Jmting Lundh

2012-07-04

Bra bok trots att den handlar om en vermnniska som det ofta handlar om hos Guillou.

Anders Elander

2012-07-03

Otroligt vlskriven och fngslande berttelse. Har lst denna 5 gnger

Mathilda Flood

2012-03-21

Otrolig ltthet i sprket. Strcklste lekande ltt

Elisabeth E

2012-03-15

Andra gngen jag lser den hr och den blir bara bttre.

Klas Forsman

2012-03-13

Trttnade, orkade inte lsa den

Matilda Krig

2012-02-16

Som slukad trots att jag sett filmerna. Den dr Guilliou vet hur man berttar en historia. Nsta bok nuuu tack!

Mattias Lnnebo

2011-11-29

Hrligt pojkboksventyr med trovrdiga karaktrer och historieskildringar.

A H

2011-11-13

Alla dessa bcker var bra!!

Jari Saarelainen

2011-09-25

Underhllande och kunnigt verk i romanform om svensk nedeltidshistoria. Problemet med Guillous romanfigurer r att de blir fr endimensionella. Boken i sin helhet r dock mycket lsvrd.

Linnea Johansson

2011-08-05

Handlingen r ok men karaktrerna r verdrivna. Sprket vxlar mellan naivt och gammeldags, som att blanda bitar ur bibeln med en barnbok.

Lars Andersson

2011-05-16

Jag lr aldrig knna personerna i boken. Opersonlig. Kom aldrig ur den. Svag 2:a.

Mel Stor

2011-03-02

Jag hatar att han r s himla speciell och unik hela tiden. Samma sak med mamman. Ibland knns det lite vl lngtrkigt och "jaha, och?".

Elin Stenblom

2011-02-20

Guillou kan skriva med hjrtat, inte bara med avtryckarfingret!

Lena Larsson

2010-02-09

Jag fll pladask fr hela Arn-serien. I love it!

A L

2009-09-21

Ett hett tips p en fin iscensttning av den gripande, nyskapande och fullkomligt banbrytande historien om Arne: http://www.hallekis.com/arkiv/xx030617b.htm

Stina Thunberg

2009-08-18

Eleven som har lst denna bok beskriver att den r spnnande och det hnder saker hela tiden. Det tog inte mer n tre veckor att lsa ut alla bckerna.

katarina jeansson

2009-06-18

en historisk roman med och om starka kvinnor. Man frndrade sin bild av frfattaren ver en natt. Bra till dem som inte lst s mycket frut.