Vägen till Bagdad

Kadhammar, Peter

| 2003

I Persiska viken ligger hangarfartyget "USS Constellation". Ombord råder en grå vardag fast manskapet väntar på att ett krig ska börja. En diktator ska bort och för soldaterna är kriget inte särskilt dramatiskt - deras styrka är så överväldigande. "Det kallas befrielsen av Irak" skriver reportern Peter Kadhammar, som när anfallet inleds befinner sig på en amerikansk bas i den kuwaitiska öknen. Några veckor senare ligger drivor av glassplitter, skräp och papper på Bagdads gator. Plundring pågår i en stad och ett land i kaos. Vägen till Bagdad är en unik skildring av Irakkriget. Författaren har rest genom landet och mött konflikten ur flera perspektiv: både hos de amerikanska soldaterna och det Irakiska folket. Boken är ett personligt reportage om två världar som kolliderar och om människor på olika sidor i denna fasansfulla verklighet.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Intressant skildring från båda sidor. Markperspektiv. Välskriven och intressant.

Sofia Åkerberg

2009-12-09

Tja, jag vet inte, jag hade nog hoppats på mer... Välskriven givetvis (det är ju Kadhammar) men ganska ojämn -- väldigt bra bitar blandade med sådant som man i princip skummade förbi. Trots att jag, när jag läste den, tyckte att Caroline Salzingers "Hälsningar från ondskans axelmakter" var lite väl fragmentarisk känns det nu som att hon var bättre på att fånga de där vardagslivets absurditeter än vad Kadhammar har gjort. Bästa delen i Vägen till Bagdad var nog där Kadhammar beskriver de samtal och intryck han fått efter att ha vistats med amerikanska soldater, ett perspektiv som ju Salzinger helt saknade.