Vägen mot Bålberget

En båge över tiden En sensommardag 1975 går Jacke och hans tonårsdotter Veronica upp på Bålberget i hemtrakten Nyland vid Ångermanälven. Det sägs vara platsen där man avrättade häxor. Besöket blir kulmen på en kaotisk period som tagit Jacke tillbaka till barndomen och Veronica längre än så. Hennes farmors berättelser ska göra att historien om Bålberget inte lämnar henne ens som vuxen. Malin växer också upp i Nyland nära älvens utlopp i havet, men trehundra år tidigare. Året är 1674 när hon rannsakas för trolldom. I fängelset tänker hon på sitt liv och på hur hon alltid fått kämpa mot mäns förtryck. Hon våndas också över sin otyglade dotter som rymmer hemifrån, gång på gång. Ett av ögonvittnena som pekat ut Malin är grannpojken Olof. Som alla barn fantiserar han mycket och inte minst fantiserar han om Malins dotter. Men gränsen mellan lek och allvar suddas ut när en äldre pojke dyker upp...

Ulla Englund

2022-05-15

Therese Andersson

2019-06-25

Jag sögs helt in i den här berättelsen. En av de absolut bästa böckerna jag har läst. Välskriven.

2018-12-08

Våren 2013 läste jag Therése Söderlinds debutroman, Norrlands svårmod, som jag verkligen gillade. Alltså köpte jag så klart denna, hennes andra roman. Tyvärr köpte jag den i pocket och tyvärr så är den ganska tjock. Detta har gjort att boken har fått stå oläst längre än vad den förtjänar. Det är inte någon lätt bok att läsa och det är inte heller helt enkelt att skriva om den. Läs mer på min blogg

Sanna Carlborg

2017-04-28

Boken består av inblickar i fyra personers liv. Två av dem representerar 1600- och 1700-talet: Malin, en kvinna som anklagas för trolldom och döms till döden, och Olof, en grannpojke som vittnar om att han sett både Malin och sin egen mor på Blåkulla och dessutom är ordentligt betuttad i Malins dotter Segrid. De andra två lever på 1900- och 2000-talet: Jacke, en otrogen man som vill ha tillbaka sin fru, och hans dotter Veronica som i medelåldern tror att ett par silikonbröst skulle förändra hennes liv. Gemensamt har dessa människor att de är släkt och är uppvuxna på samma plats.

Sammanfattningen av denna bok blev lång och yvig, och det stämmer också bra överens med mitt intryck av boken. Man vill bara skrika kill your darlings! Idén är rätt intressant och det är tydligt att Söderlind försöker visa på att livet i grunden ter sig liknande oavsett tid, men att tidens spelregler påverkar vilka roller vi ska ha, vad vi eftersträvar, vad vi fruktar. Nu försvinner dock mycket i överflödig text och lösa trådar. Häxprocesserna står egentligen inte i fokus, vilket jag ursprungligen väntat mig, och jag tror jag hade gillat boken mer om det hade införlivats.

Fia Staffan

2017-02-07

Den bästa typen av böcker är som denna tycker jag. Historiska romaner där man lär sig något och som gör att man vill veta mer efter att ha läst den. Men det är bara ett av flera saker som gör att den är så bra. Den är välskriven och fångar mig totalt. Jag har svårt att lägga undan den och funderar mycket på den efteråt. Hur godtyckligt denna häxutpekning gick till, hur uppmärksamhet är så viktig för barn att de kan ange sina egna mödrar för att få den. Och parallellerna till dagens aktuella frågor om vi och dem, onda och goda, som återkommer i historien och fascinerar och skrämmer.

Efter en oinspirerande inledning griper berättelsen tag. De två parallella berättelserna visar hur vi påverkas av vår historia och de val som våra förfäder gjort. Även om berättelsen är fiktiv så är den realistiskt att förhålla siig till; människans rädsla för trolldom, kyrkans makt, och barnens balanserade av den vuxna världen.

Marianne L

2015-03-22

Helt uppslukad av boken även om början inte visar vad som ska komma. Även om generationer lever i olika tider under olika förutsätttningar är likheterna stora. Berättelsen käver uppmätksamhet av läsaren då lösningen finns i de fyra huvudpersonernas olika tolkningar av skedet.
Som läsare behöver du tid och inte hasta igenom texten för då missar du de fina nyanser som ger lösning på vad som hänt. Var och en av huvudpersonerna har de inte lösningen.

Gunnel Lindström

2015-01-31

Segade mig igenom denna bok, som borde beröra och intressera.

Anna Hedenstedt

2015-01-25

Nedkortad med 200 sidor hade den fått fyra stjärnor av mig istället för tre. De nutida delarna hade också kunnat bantas/slopas. Kill your darlings, Söderlind! Väldigt hoppig i tiden, och många karaktärer att hålla i huvudet. Men tillräckligt fängslande för att läsa ut, trots sina fullmatade 590 sidor.

Ellinor Karlberg

2014-11-26

Har bara läst 100 sidor. Skittrist. Har dock diskuterat den i min bokklubb och alla var eniga om att denna boken är för lång! Man hade kunnat helt skippa nutidskapitlen.

Erika Wiman Snäll

2014-10-02

Spännande historia - särskilt som den berättas ur flera personers perspektiv. Dock saknade jag nåt från nutiden på slutet.

Fia Kitti

2014-09-30

Den börjar bra men kan inte komma över känslan av att boken är ca 200 sidor för lång. Den sista historien borde inte behövas.

Sandra Björn

2014-07-28

Vardagsliv och relationer. Det som är och det som var. De liknar varandra, färgat av tro, tankar och den samtida kulturen. Om att se hemskheter i sin verklighet, i sin kontext. En insikt i att vi människor kanske inte är så mycket bättre nu än vad vi varit, men att det är något vi gärna vill tro. Distanserandet- det skulle aldrig kunna hända idag. Men det händer. Det händer hela tiden.

Jensita Hagset

2014-06-08

Jag blev fast i boken direkt! Jag gillar författarens sätt att skriva i jagform fast du följer olika personer i olika generationer o tidsepoker. Dock var boken väldigt lång och jag kände kanske att den dalade från en 5:a till en 4:a på slutet.

Å

Åsa Arveberg

2014-06-02

Tyckte boken var lite seg i början men när jag fattade hur allt hängde ihop var det svårt att sluta läsa....

Carina Nordgren

2014-05-07

En handling som rör sig i tid och rum. En historisk skildring av ett skede i vår historia vi inte kan vara stolta över, en syn på kvinnan som gör att man reflekterar över vart vi kommit, en nostalgitripp för en läsare född på 60 talet. Författaren har hittat ett tempo som gör att man hela tiden rör sig framåt..i ett ganska högt tempo.
Mycket läsvärd!

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Trots att jag tyckte mycket om boken tappade jag bitvis intresset för handlingen. Den var lite för lång med sina 589 sidor. Ändå behövs det så många sidor när man berättar om många människoöden som spänner över trehundra år.

Tycker du om historia, och häxförföljelsen i synnerhet, då tycker jag att du ska läsa boken, eftersom den är klart läsvärd, har bra språk och härliga miljöskildringar.

Kim M. Kimselius

2013-10-07

Språket fångade mig från första raden. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/10/07/vagen-mot-balberget-av-therese-soderlind/

Catta Cat On Hat

2013-07-29

Fantasktisk.

2013-07-25

Vägen mot Bålberget var inte alls vad jag förväntade mig, men oj vilken berättelse! Från Jacke och 1970-tal till Malin, Siegred och Olof under slutet av 1600-talet, vidare till till Veronica (Jackes dotter) i nutid och tillbaka till 1600-talet igen.

En berättelse som väcker många funderingar om vår egen tid, om nutidens "häxprocesser", där ännu fler sprider rykten och dumheter "i god tro" än någonsin för 400 år sedan...

Hade önskat att berättelsen fått sluta hos Jacke, att mer knutits ihop. Det hade inte gjort något om boken varit 100 sidor kortare, men goda berättelser tar tid.

Lotta Lettenström

2013-07-15

Intressant bok men ungefär 200 sidor för lång. Sedan skulle jag önskat att historien från 1975 också hade fått ett riktigt avslut. Lite rörigt med allt hoppande. Nutid och dåtid var väl ok men när det även byttes huvudpersoner hela tiden fast det gav ett intressant perspektiv till boken.

Catta Cat On Hat

2013-07-15

Fantastisk berättelse. Skulle dock mått bättre av att kortas, de sista 100 sidorna tillförde inte så mycket till en redan full historia.

Katarina Lundström

2013-05-24

Det är så jobbigt att läsa en bok, där jag inte känner någon medkänsla för någon av karaktärerna!

Ingrid Selnes

2013-05-14

Nutidsskildringarna lite tunna och ointressanta, 1600- och 1700-talshistorierna väl berättade. En hel del onödig utfyllnad, boken hade mycket väl kunnat skala bort 100 sidor och fått lite mer kärna.

Kenneth Olausson

2013-05-12

Det är i den historiska delen av romanen som man som läsare tycker sig se att Söderlind kan komma att bli en stor episk författare. Kanske som Kerstin Ekman eller kanske som Vilhelm Moberg. Stora ord, stora förhoppningar. För stora?

Maria Eriksson

2013-04-06

Häxprocesser och Blåkullafärder finns bara några århundraden bort. Det är lätt att följa strömningar i tiden, i backspegeln syns de klarare. En bra men tjock bok.

2013-03-22

Tycker att den är tungläst, inte svårbegriplig men att jag inte kommer någonstans. Annars är den väldigt bra skriven, både intressant och spännande.