Vgen

McCarthy, Cormac

| 2008

En far och hans son vandrar ensamma genom ett nedbränt amerikanskt landskap. Kylan är genomträngande och snön som faller blandas med askan i luften. Himlen är släckt på ljus.  Deras destination är kusten, men de vet inte om något väntar på dem där. Allt de har är en pistol att försvara sig med mot de laglösa gäng som rör sig längs vägen, de kläder de bär på kroppen, en kärra med mat de hittat -- och varandra.  Vägen är en djupt gripande berättelse om en resa. På ett hypnotiskt kraftfullt sätt ställs kärleken mellan en far och hans son mot en hopplöst skrämmande framtid. Det värsta och det bästa som människan kan åstadkomma genomströmmar detta mörka, intagande mästerverk....

Ellinor Karlberg

2016-08-12

Obehaglig och intressant. Dyster

Per Englund

2016-05-05

Bra men meningslst tidsfrdriv.

Christel Ivarsson

2016-01-28

Den hr kommer jag aldrig att glmma! Frn frsta meningen till den sista lever man i boken.

Mrten Fldner

2015-08-10

Underbar frfattarupplsning

Charles Lang

2015-07-13

Mcket bra

Nina Gustafsson

2015-07-13

Vgen r mrk och lng att g. Man lider med far och son.

PL *

2015-03-25

Fantastiskt bra! Otroligt sprk! Ls!

Ingrid Selnes

2015-01-13

Stark och suggestiv berttelse. Lite besviken p slutet, annars hade jag gett boken fem stjrnor.

Dan Tilert

2014-12-30

Kargt och skickligt skriven. Man fr verkligen knsla av en askgr vrld. Kylan, vtan och elndet tar sig ttt inp lsaren - fr att inte tala om de mer direkt brutala hemskheterna. Jag skulle nog ha svrt att lsa en bok med motsvarande hemskheter som utspelade sig i samtiden, men p ngot stt blev det lttare i den obestmda hopplsa efter katastrofen-miljn.
Det har gtt ngon mnad sedan jag lste ut den men jag har inte slutat tnka p den n.

Nicklas Bjrk

2014-10-26

Mrk, mrkare, mrkast. "Vgen" inte ngot bok som du ska lsas om du vill ha en liten mysstund och m bra, utan "Vgen" har samma mrka tyngd som t.ex. "1984" och r minst lika bra skriven. Det r ett gripande drama som vi fr ta del av och mycket lmnas till lsarens egna fantasi. Kortfattat s r detta vlskriven bok som belyser moralfrgor och kampen mellan sitt onda och goda jag. Rekommenderas!

Wendy Balsam

2014-09-03

riktigt hemsk, tragisk, sorglig och vacker p en och samma gng. fina dialoger mellan sonen och fadern.

Nikolaj T

2014-07-28

'-Jag nskar jag var hos mamma.
Han svarade inte. Han satt bredvid den lilla gestalten insvept i tckena och filtarna. Efter en stund sa han.
-Du menar att du nskar att du var dd?
-Ja.
-S fr du inte sga.
-Men jag gr det.
-Sg det inte. Det r en dlig sak att sga.
-Jag rr inte fr det.
-Jag vet. Men du mste lta bli.
-Hur ska jag kunna det?
-Det vet jag inte.'

Jennifer Bluebell

2014-04-18

amazing.

Camilla Ask

2014-01-24

En dyster historia nr vrlden verkligen gtt under. Otck, skrmmande men nd fin.

Lars Brandstrm

2013-09-04

Drogs verkligen in i den hr boken. Ltt att identifiera sig som far, gripande skildring av kampen fr verlevnad och vilka val de stlls infr.

Nina Nystrm

2013-08-25

FRUKTANSVRD! vad vill frfattaren sga?

2013-03-08

En hemsk berttelse fylld med hopplsthet och ondska , mycket realistisk. Tyckte den var bttre n filmen ven om filmen var vlgjord men den kndes inte lika mycket dom boken

2013-03-08

En hemsk bok men s realistisk , fylld med hopplshet och fylld med ondska . Men den r bra , bttre n filmen ven om filmen var vlgjord och gjorde boken rttvis

2013-03-08

Hemsk berttelse men nd s realistisk . Jag har sett filmen och ven den var hemsk men boken r nog lite bttre .

Anders Brjesson

2012-12-09

En dystopi men nd inte. I allt det mrka, blta, kalla en vrme mellan mannen och sonen. Kmpandet mot ett ml som de hoppas skall sknka den ngon sorts trygghet.
Under tiden jag lste berttelsen bar jag olika funderingar frn boken med mig i vardagen. Julhetsen fick sig verkligen en trn.

Eva Frdeberg

2012-12-04

Gller attentat man r glad och optimistisk nr man brjar lsa. Men det r en fantastisk beskrivning av den totala hopplsheten.

Saga Fogel

2012-10-26

Otroligt laddad stmning. Svr bok att frst sig p...gr att tolka p mnga stt. Gr snabbt att lsa och ger avtryck, allts tycker jag att den r lsvrd ven om den r lite seg och ven om handlingen upprepar sig.

Tomas Brnnmark

2012-10-21

Den var lovande. Men den beskrivna farsonrelationen r plgsamt stereotyp intetsgande.

Mathias Olofsson

2012-10-14

Bra handling, kanske lite fr svr fr mig:)

Anton Svensson

2012-09-05

Pfrestande lsning som stundtals inte kndes tidsvrt. Bra handling och mustig anvndning av satsradning ven om det fick gonen att g i kors.

Karin Lfstrand

2012-09-05

Usch s deprimerande att lsa och jag fattar inte alls storheten i texten. Hur kunde "boktipset" ha s fel som tippade att jag skulle ge den en 5:a.

Anna Nyman

2012-09-01

Vrlden mccarthy mlar upp svindlar och tar andan ur mig. Men sprket och relationen, som s mnga andra gillar, berr mig inte alls lika mycket. Det blir en trea, om n stark.

Nils Rollbck

2012-08-16

Oerhrd bok i avseendet att den r grym och krleksfull p samma gng. Fick mig nra till trar vid flera tillfllen, medan den vid vissa tidpunkter r lite tradig i all grhet. Boken och filmen kompletterar varandra, tycker jag!

Gunilla Jnsson

2012-07-12

Jag sg filmen fre jag lste boken, trots att den sttt i min bokhylla flera r.Filmen r vldigt obehaglig, men troligtvis helt realistisk, om en sdan hr katastrof skulle intrffa.

Sara Wall

2012-07-12

En enkel och mycket vacker berttelse

Thomas Sievert

2012-07-01

Stark bok. Vldigt blek och obehaglig och atmosfrisk. Oerhrd.

Stefan Antonsson

2012-06-10

En oerhrt spnnande bok! Relationen mellan far och son skildras med ett fantastiskt djup! LS!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Bokheroin! Gick inte att slppa den och man frfasas, rds, hungrar, fryser konstant och stter till fulgrten rejlt mot slutet... Fantastiskt berttad och ett lysande sprk, vilket inte helt frvnande blev pulizerprisad. Otrolig!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

emelie .

2012-05-08

Det hr verkligen ingen rolig lsning. Fruktansvrd. Och helt fantastisk! Kanske en av de starkaste bcker jag lst. Men svrhanterlig. Svrbedmd. Jag har frskt reda ut mina tankar kring den hr boken i ett blogginlgg s klicka fram min blogg (nnu en blogg om bcker) och ls mer om the Road dr

Marcus Sohl

2012-04-11

Fantastiskt bra! Kargt och koncentrerat p alla plan. Tv personer i en nstan destillerad berttelse som utspelar sig i ett helt frtt och utbrnt landskap. Allt berttat med ett sparsmakat sprk utan ondiga krusiduller. Man kan nstan knna doften av aska frn boksidorna och blir nstan frvnad nr man tittar upp frn boken och upptcker att vrlden faktiskt innehller frger.
Ett definitivt mstelsa!

Marit Edn

2012-03-08

Jag tyckte den var vldigt otck, men nd bra.

Folke K Larsson

2012-02-28

Antingen blir man uttrkad och orkar inte lsa eller s slr den an, man grips av boken och det gr inte att lgga den t sidan. r det s hr det blir? Mnniskans natur ligger p lur under ett ytligt skikt av civiliserat beteende. Hon som kan lsa allt utom sin egen framtid. Samtidigt finns det hopp, liksom det finns goda tankar och mnniskor. Man kan fundera ver vem den lille pojken egentligen frestller...

2012-02-03

Det hr r vl en sdan bok som man MSTE tycka om. OK, men filmen r bttre:-)

Johan Grndahl

2012-01-08

Ett fantastiskt vackert undergngsscenario. Spnnande!

Lasse Nordenhem

2011-12-05

Orkade bara lsa halva. Oerhrt upprepande och lngtrkig, gillar heller inte sprket.

Sofie Petersson

2011-09-04

Bra om kampen om verlevnad.

Emma Karlsson

2011-08-17

Hm...ja, visst. Den r bra. Lite spnnande, sorglig, ngestframkallande och fint skriven. Men sen d?

Henrik Eklund

2011-06-21

Den bsta bok jag lst. Utan tvekan. Fantastiskt sprk. Knivskarpa skildringar av hndelser och miljer. Tnkvrt om mnniskans hnsynslsa natur men ven om vr starkaste drivkraft: Krleken.
Minimalistisk handling: Att verleva dagen. Att tvinga sig att ha hopp i en total hopplshet.

Det r en omtumlande upplevelse att lsa Cormac McCarthys postapokalyptiska msterverk "Vgen". Vissa partier r direkt illamende-framkallande i sin kliniska exponering av ondska. Andra partier s vackra att man blir trgd. Att medelmttor som Saramago fr nobelpriset framfr den brilliante McCarthy r frvnande.

Ska man sga ngot negativt s r det vl slutet i s fall.

Ls ls ls!

erik linge

2011-05-27

Kanske det vackraste och sorgligaste jag ngonsin lst.

Lars Andersson

2011-05-16

En rtt s bra bok, av en frfattare som inte anvnder ett ord i ondan. r en klinisk milj som boken utspelar sig i, s han anpassar sig helt enkelt efter den. Har inget direkt negativt att anmrka p.

Karl Nordstrm

2011-03-17

They write Nobel price on the backside. No way. It felt as if I was playing Fallout, not reading a book. It was good, but not extraordinary

Kenneth Olausson

2011-02-16

Sorg. Hopplshet. Frtvivlan. Men ocks hopp. Trots allt. (Men tyvrr blandar McCarthy in Gud i slutet av boken. Det borde han inte gjort).

Conny J

2011-02-08

Skrmmande, rrande och fullstndigt formidabel! Cormac McCarty nsta amerikan som fr Nobelpris...(fr vi hoppas i alla fall)

Riktig spnningsroman! Tyvrr sg jag filmen frst, men den hll mig nd fngslad till sista sidan.

Jag har skrivit en lngre recension p min blogg: http://maladets.blogspot.com/2010/12/road-cormac-mc-carthy.html

Linda slund

2010-12-13

Oj. Trodde verkligen inte att jag skulle fastna i den nr jag blddrade igenom den. Vandring, efter katastrof, slpa kundvagn, inga namn ... Sedan brjade jag lsa ... Berttarsttet och den sparsmakade dialogen r bokens starkaste kort, frfattaren sger s mycket genom allt som man frstr att huvudpersonen och hans pojke lter bli att sga. , om man kunde skriva dialog som Cormac McCarthy ...

Birgitta Spele

2010-11-07

"Vgen" heter den p svenska. Den fngade mig direkt, strcklste ut den! Vacker, sorglig, mrk, spnnande och annorlunda.

Egentligen en vldigt mrk och dyster bok. Inga personbeskrivningar, katastrofal milj grtt, grtt grtt...! Men lyckas man fnga bokens budskap r den ruskigt bra!

Robin Harrysson

2010-10-01

Fantastiskt, om man orkar mrkret i sedvanlig ordning. Medmnsklig, vacker och skrmmande. Nedtonad men samtidigt grandios. Fantastisk rcker, egentligen.

Mattias Renstrm

2010-09-22

Ingenting fr den som frvntar sig post apokalyps ssom i Fallout 3, vilket jag just spelat d jag lste boken. Vgen r en fin berttelse som, trots att jag inte trodde det sjlv, verkligen grep tag i mig. Nr jag lst ut den ville jag bara lgga bort den fort, nd kunde jag inte sluta tnka p den.

KR

2010-09-20

Jag har svrt att se storheten i den hr boken. Eller, jo, jag kan frst populariteten, och boken r tveklst vlskriven och suggestiv, men den r i grund och botten en novell. Nstan varenda kapitel kan kastas om utan att dramaturgin frndras nmnvrt, eftersom absolut ingenting hnder, och slutet r fegt.

Fredrik Evertsson

2010-09-17

Originell, men inte tillrckligt bra fr ett hgre betyg

Henrik Andersson

2010-09-14

Visst r den bra, korthuggen och rak. Existensiell utan att vara pretantis men en knsla jag fick r att den kunde varit nnu bttre. Ville haft lite till. Konstigt. Har ni knt s ngon gng?

Har ej sett filmen, kanske fr lov att gr det

Mats T

2010-08-13

Rtt kuslig bok fast spnnande och en vldigt kuslig milj.
Jag gillad handlingen vldigt mycker allts en mycket bra skriven bok..

stig kallander

2010-08-09

Vet inte vad jag tycker. En stark trea blir det till slut.

Liza Bolin

2010-07-27

Minimalistiskt sprk som lmnar mycket t fantasin. Jag tycker den var riktigt bra, dock blev jag besviken p slutet.
Jag beundrar frfattare som kan skriva s bra om s lite. Tnkte lite p The Gunslinger av Stephen King - en man springer genom en ken.
Jag strde mig en smula p vissa gnger d bisatser fick en egen mening, men andra sidan gav det korthuggna sprket en passande dimension till bokens innehll.

Rene Gthberg

2010-07-07

Boken fngade mig snabbt och hll intresset uppe hela vgen fram till de sista 10 sidorna kanske. Jag gillade verkligen inte alls slutet. Det knns som att McCarthy totalt fegade ur och detta snkte helt klart mitt betyg p boken. Den hade ju kunnat bli s otroligt bra.

Astrid Broqvist

2010-06-06

Vldigt bra bok, gick vldigt ltt att strcklsa. Jag gillade att man inte fick veta precis allt. Bakgrunden till att vrlden sg ut som den gjorde och s.
Om det gick att ge betyget 4,5 skulle jag gra det fr boken r vrd mer n fyra, men inte riktigt en femma.

Alexandra Wahlstrm

2010-05-31

Fruktansvrt gripande bok som fngar en direkt! Riktigt bra skriven.

2010-05-27

Detta r en vldigt bra skriven bok .
Jag gillar den skarpt..

Eyez Only

2010-05-05

Jag lste boken p svenska frst, sen har jag inte kunnat slppa den utan mste lsa om den igen men den hr gngen gjorde jag det p engelska. Den r naturligtvis lika bra, men kanske det ger en extra nyans att lsa den p originalsprket.

Obarmhrtig och plgsam, men samtidigt s skr. Tror tyvrr att jag lste den under fel frutsttningar: p pendeltget till och frn jobbet - annars hade femman nog varit given.

123 Linnea

2010-03-29

Jag tyckte mycket om den. Den berrde. Det enda negativa r att man kan f en knsla av att mnga amerikanska filmer gr p samma tema. Men det gr ju inte boken smre, iof.

Merja A

2010-03-28

Hade nog inte lst "Vgen" om inte s mnga skrivit s positivt om den hr p BT.

Fr mig var den som en lng mrk tunnel utan nde.
Ngon gng hittade far och son ovntat massor med mat i ngot dehus, det var vl bra, annars elnde.

Boken var nd s vlskriven och speciell, srskilt
skildringen av relationen mellan far och son - s karg men vacker.

Hade nog gett den tre om den hade fortsattit, 240 s. orkade jag med ( knappt).

Anchi L

2010-03-26

Jag fick boken av en bekant med orden "En av de bsta jag lst." och jag hller med henne. Det r ingen bok att lsa om man vill roas fr den oroar hela tiden.

Mia Enell

2010-03-24

Trots att det r en mrk historia r detta nd en bok att tycka om. Den som tror att det skall vara skrmmande i betydelsen lskig/ryslig blir nog besviken, den hr boken r skrmmande p ett helt annat plan...

2010-03-23

Finns i min bokhylla men lockar inte alls. Trots alla positiva kommentarer.

unni drougge

2010-03-10

Har man sett Mad Max-filmerna och massa cyberpunk r boken en upprepning. Fast vldigt suggestiv domedagsfeeling. Av nn outgrundlig anledning en pageturner trots monotonin.

Eyez Only

2010-03-04

En av de bsta bcker jag lst, men fy f*aan vilken otck historia!

Monika Hgg

2010-02-27

En bok och berttelse som gr rakt in i hjrtat och sjlen. Svrt att lgga den ifrn sig, vill bara fortstta att lsa och lsa intill sista ordet. En kuslig historia med stort symboliskt vrde. Vgen - livet - krleken.

Peder Bergsten

2010-02-21

Alldeles fr dyster .....

Rebecka Bevka

2010-02-12

Att McCarthy distanserar sig frn personerna i boken, inte ger dem tydliga karaktrsdrag och serverar oss deras tankar och knslor tror jag handlar om att de ska kunna vara vilka som helst, det vill sga jag och du. Ett mycket effektivt stt att f boken att verkligen drabba lsaren. Distansen medfr en subjektiv knsla av att det som utspelar sig i boken inte drabbar ngon namngiven fiktiv person utan en sjlv. S har jag tolkat det och jag tror att det r ett ytterst medvetet val av McCarthy d det ger historien och boken stora frdelar.

2010-02-08

Givetvis kan det ocks vara ett uttryck fr dmjukhet, som du sger. Jag menade inte att stta mig till doms ver McCarthy, det var bara en hgst personlig reflektion jag gjorde ver boken. Den var dock vldigt intressant att diskutera :) Det gav faktiskt boken en annan dimension, vilket var mycket vlkommet. Sdant gillar jag. Approp dimension, s tror jag att mycket av boken fll bort fr mig med de platta karaktrerna. Jag hade velat ha ngot mer att lgga in i min bild av bde pappan och pojken. De blev s anonyma. Och terigen kan jag se grejen med det ocks. Men jag r nog en sdan som vill ha lite mer grund fr karaktrerna n vad som erbjds i boken. Nu tycker jag att man fick "fylla i" s mycket sjlv att jag vill drista mig till att sga att frfattaren _nstan_ bara har gjort en mall, en kontur dr lsaren fick fylla i frgen sjlv. Som i en mlarbok. Och det knns lite fr mycket som nyheter, lite sdr anonymt. Mer som journalistik n sknlitteratur. Frstr du vad jag vill sga? Jag har vldiga problem med att formulera mina tankar om den hr boken korrekt :)

David Noaksson

2010-02-08

Uppskattar att du tog dig tiden att redogra fr dina tankar. Sjlv upplever jag det som att det du kallar "distanserat" snarare fr den motsatta effekten, att jag fr en mer "verklig" relation till personerna nr jag _inte_ serveras deras innersta tankar och knslor, dvs som det r i verkliga livet. Och att du stter dig till doms ver McCarthy och anklagar honom fr att gra det ltt fr sig, att han inte gr lidandet rttvisa, knns en aning frmtet. Kan det inte lika grna ses som ett utslag av dmjukhet, att han de facto inte gr sig till uttolkare av sina huvudpersoners knsloliv? Vad r det som sger att vi frstr en situation bttre - elndet, misren, umbrandena - genom att en frfattare frsker leva sig in i det (och som i slutnden bara blir kvalificerade gissningar)? Kan vi inte vinna insikter i andra liv genom att studera yttre omstndigheter, som hur de agerar och beter sig, hur de konverserar och samspelar? Den gamla devisen "show not tell", kort och gott. Jag frsker inte argumentera bort din upplevelse av boken - blev du inte berrd av den s ska du givetvis ge den en 1a. Frstr vad du menar med att dialog och text gr in och ut ur varandra, men personligen hade jag aldrig ngra problem med att avgra nr ngon pratade (och vem det var som pratade) och nr det var berttande text. Hur som helst, kul med lite diskussion.

2010-02-08

D var det inte bara jag d, vad sknt :) Du var lite bttre p att formulera dig n jag ;)

Thomas Karlsen

2010-02-08

Jag r helt med dig Johanna. Monotont elnde. Trist och ytligt. Karaktrerna helt platta. Han r skicklig p att med f ord driva handlingen framt. Visst, men det r inte ett filmmanus jag vill lsa nr jag lser bcker, jag vill hellre ha litteratur.

2010-02-08

D frsker vi igen d, frhoppningsvis lite mer vlformulerat den hr gngen :) Det var nog lite verilat att skriva kommentar s snabbt efter att jag hade lst ut boken fr den behvde f smlta ett tag.
Jag vill som lsare inte bli skriven p nsan, och jag uppskattar absolut metaforer. Pojkens omtalade gudomlighet t.ex., det tolkar jag som mannens sista hopp om en bttre vrld. Han lever endast fr pojken = pojke "helig", uttryck s fr att gra det ltt fr sig. Men. Handlingen knns upprepande. "Jaha, nu mtte de en person till som pojken ville rdda men det gick inte den hr gngen heller, och pojken blev terigen ledsen fr det. Jaha. Det var ju trkigt." Samma handling upprepas; de vandrar, blir jagade/ frfljda/ iakttagna, letar mat, hittar mat, svlter, blir bestulna. Men var r det meningen att jag som lsare ska bli berrd? Allt detta beskrivs en distans som jag har svrt att ta till mig. Det blir fr mig mer som en beskrivning snarare n en upplevelse. Och jag tror att det r dri min kanske ngot missriktade ilska kommer ifrn. Ilska r fel ord, men jag tycker att frfattarens distanserade stt r handlingen orttvis. Jag kan ltt se den aktuella situationen i verkligheten, t.ex. i ett inbrdeskrig eller liknande, och fr mig r den hr bokens text alltfr minimalistisk fr att gra "lidandet" rttvisa. Vad har frfattaren fr rtt att gra det s enkelt fr sig? Men andra sidan, jag kan ocks tnka mig att det r distansen i boken som fr folk att tycka att det r s bra, fr att det blir universellt. Men j a g vill inte lsa en bok som r universell p det sttet. Jag vill lsa en bok om mannen och pojken, och deras tankar och upplevelser. P ett djupare plan n vad boken r skriven. Jag vet inte, det kanske r jag som inte frstr att uppskatta boken, det kan mycket vl vara s. Vad det gller ostrukturerad s var det nog textens uppbyggnad jag menade. Jag har svrt fr text dr beskrivningen gr in i dialogen, det blir flummigt fr mig (och dr har vi frklaringen till flummigt). Sjlvgod vet jag inte riktigt vart det kom frn. Kanske fr att jag tyckte att boken var s amerikansk. Men det vet jag inte heller hur jag ska frklara. Nu har jag inte lst "P spaning efter den tid som flytt" men allt behver inte vara djupt filosofiskt fr att jag ska gilla det. Tvrtom.
Men visst. Jag kan frst alla er som tycker att den r bra. Fr det r den. ven om jag personligen inte gillar boken s r det inte svrt att se att de bitar jag inte gillar, r det som gr boken bra. Det enkla sprket ger utrymme fr lsarens fantasi att skapa stmning och bilder, den r rakt p sak och som ngon uttryckte det ?bara r?. Det r inga svulstiga, trdrypande scener vilket skulle ha dragit ner trovrdigheten. Den sknskriver inte fasorna, men det blir inte heller gore av det hela. Och s vidare. S visst r det en bra bok. Jag skulle egentligen kunna stta en femma lika grna som en etta. Men jag gillade den inte.

David Noaksson

2010-02-07

Ja, terkom grna Johanna och utveckla vad det r i "Vgen" som vcker din ilska. r genuint nyfiken eftersom jag inte kan relatera till din kritik ver huvud taget. P vilket stt r boken obegriplig? Bara fr att McCarthy inte lgger ut texten om varfr mannen ser pojken som gudomlig kan du vl dra egna slutsatser utifrn var handlingen utspelas (postapokalyptisk tid) osv. Allting behver inte skrivas p lsarens nsa; bra bcker stimulerar tanken och vlkomnar lsarens egen fantasi.
Flummig? Hur d?
Sjlvgod? Va?!
Utan struktur? Till strsta delen linjrt berttad...
Ytlig? Jmfrt med "P spaning efter den tid som flytt" eller?

Att man ogillar McCarthys sprkbehandling eller historien i sig kan jag ha frstelse fr, men flummig, sjlvgod, ytlig och utan struktur? Nej.

2010-02-07

En av de frsta tankarna jag fick av boken var en sorts ilska ver att verkligheten kan faktiskt te sig fr mnniskor idag, och s skriver ngon en fiktiv berttelse, som givetvis utspelar sig i USA, om far och sons kamp fr verlevnad, p ett sdant distanserat stt som "Vgen" r skriven. Att det sedan gav frfattaren ett Pulitzerpris, det gjorde inte saker bttre. Den fortfarande ngot (vldigt) oformulerade tanken gjorde mig frbannad, av ngon anledning. Jag kan inte helt formulera varfr det gr mig s arg, men arg blev jag. Det kanske kommer en mer vlformulerad bok framver. Men det var inte en bok fr mig iaf, det kunde jag snabbt konstatera. Dessutom var den obegriplig. Vad var det fr prat om att pojken skulle vara gudomlig p ngot stt? Jag tyckte att boken var flummig, amerikansk, sjlvgod, utan struktur och verlag mest ytlig. Trots frfattarens ord om karaktrernas rdsla osv., det flt bara ovanp. Nej, jag gillade den inte alls.

Jag fr terkomma med en mer vlformulerad kommentar nr jag har smlt boken lite.

Madelene Helgesson

2010-01-30

Det hr r nnu en bok som bara "r". Inga frskningar eller med en vanlig "bokmall" (som inledning, klimax, ect). Och jag lskar den fr det. Detta r en vldigt deprimerande historia som tacklar jordens undergng och om det r vrt att leva i en dende tillvaro. McCartys sprk r simpelt men effektfult och jag rekommenderar den till er med lite stake (fr ven om jag inte r srskilt finknslig var det mnga delar som fick mig att blekna en smula).

Lotta Berling

2009-12-26

Gripande, mrkt, msterligt skriven. Ibland nstan outhrdligt. Tvingar mig framt ord fr ord med en knut i magen. Jag tnker medan jag lser att det mste vara tungt att skriva en sdan bok - att han orkade. Men jag r tacksam fr att han gjorde det, fr detta r den bsta bok jag lst i r.

Lina Svensson

2009-12-23

En bok som man lser ut p en dag. Det ska bli intressant att se filmen,

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

En mrk bok som man bara inte kan sluta lsa

Stefan Hall

2009-11-22

Otck. Effektiv. Gav boken en fyra. Men efter ett par veckor knde jag mig tvungen att g tillbaka och hja betyget. Den stannar kvar hos lsaren strax under de kognitiva funktionerna.

Ida Hellstrm

2009-11-11

Obehagligt hur faderns urskiljning mellan de ?goda? och ?onda? i boken sakta smlts samman. Nr det gller verlevnad r det svrt att veta om man kommer klarar av att leva efter sina vrderingar. Och var gr grnsen mellan att vara god och ond, i verlevnadssyfte? Bra beskrivningar, bra bok.

Rolf Hedman

2009-10-04

En vacker bok i allt sitt elnde. Det vackra bestr i relationen far och son. Och det r trots allt vad det handlar om. r det inte ljust runt omkring fr vi gra det vackert och hoppfullt.

Elin Ahlgren

2009-10-02

Lt oss hoppas att vi aldrig behver uppleva ngot som liknar bokens handling.

Axel Anflt

2009-09-27

Ljusglimtarna r f och slcks gng p gng av ett dystopiskt mrker. Stt stoff!

Jonas Olsson

2009-09-13

Fr att m bra mste man m illa ibland! En blivande klassiker enligt mig!

Karin Lundberg

2009-08-29

Strtobehaglig lsning, men fin, djup men sorglig fader/sonskildring.

Mylar .

2009-08-16

Spnnande och annorlunda i sitt korta men nd vlbeskrivande sprk. Tyvrr lite fantasils stundtals s att uttrycket "typiskt" infinner sig i huvudet. Utan dessa bottennapp skulle boken ltt ftt full pott.

Anders L

2009-08-07

Bsta boken jag lst p lnge.Vacker far-sonskildring i en framtida mardrm av aska. McCarthys tar en verkligen med p vgen och hans knappa stil passar perfekt till miljn och historien. Ls den!

BOKMANIA bokblogg

2009-07-31

En bok med stort B. Ls min recension hr: http://www.bokmania.net/2008/11/vgen.html

Kristina B

2009-07-17

Tyvrr - en besvikelse. Fr mycket misr, ondska som skapas av den misr de lever i. Lste drygt halvvgs o mdde rtt illa av boken. Man fr sluta bcker man ogillar - o det gjorde jag med denna... Tippad femma, men det r inte drfr jag lser - fr att m illa - utan fr att berika mitt liv.

Jonas Zejlon

2009-07-16

Jag vart nyfiken p Vgen nr jag letade efter bcker med temat "Efter katastrofen" som jag rkar vara vldigt frtjust i. Dock vart jag lite veraskad nr jag upptckte att boken inte direkt handlade om detta, utan endast tog avstamp i en sdan milj fr att, med detta som bakgrund, bertta en otroligt sorglig, men ndock hoppfull, historia om relationen mellan far och son och hur vran mnsklighet med vldigt sm medel kan reduceras till att bli en kamp om verlevnad dr ingen mnniska har ngra betnkligheter att dda istllet fr att ddas.

En riktig bok brjar nr man lst ut den, brukar man sga, och detta stmmer perfekt in p Vgen. De frgor som stlls lsaren mellan raderna r av ett sdant desmttat och mrkt slag att man inte kan sluta tnka p den. Fadern i boken, exempelvis, presenteras i brjan av lite som en hjlte, men gradvis frstr man att ven han r besatt av det mrker som drabbat resten av vrlden.

Det minimalistiska sprket som McCarthy anvnder sig av tyckte jag frn brjan var lite fr "konstigt", men efter ett tag upptckte jag att detta till trots hade frfattaren ndock lyckats frmedla sdana levande bilderi mitt huvud av hur allt sg ut och var i vrlden han beskriver, och ven i efterhand mste jag sga att trots all dd och elnde s r denna bok full av eget liv. Mycket kan vara tack vare just det minimalistiska sprket osm uppmuntrar lsaren att tolka in sina egna bilder och ven sina egna frgor och svar p de dilemman som huvudpersonerna stlls infr.

Boken r inte srskilt lng, men den knns nd episk av stora mtt, och jag uppmuntrar alla att lsa denna bok d den knns vldigt relevant fr vi som lever i dagens vrld, bde ur en humanistisk vinkel, men ven fr att boken r skriven p ett stt som passar dagens individualistiska attityd. Ls!

Karin D

2009-07-14

Jag fick boken rekommenderad genom boktipset men det var ingen fulltrff fr min del.

Jag tyckte att fr mycket blev osagt och att boken var alltfr distanserad, t ex genom att aldrig anvnda personnamn. Jag tyckte ocks att det var fr mnga frgor kvar nr den var slut - mest av allt vad det var fr katastrof.

Men nd blev jag fngslad - det fr jag erknna - utan att det r en bok jag skulle rekommendera ngon annan att lsa.

Att den nd fr betyg 3 r fr att jag gillade det knappa sprket och att stmningen skickligt byggdes upp.

Dan-Ove Willman

2009-07-12

Oerhrt stark och gripande. En sak som blev synlig var hur oskert sprket blir och hur svrt det blir att kommunicera eftersom den verklighet som pappans sprk refererar till inte existerar fr pojken. Han har ingen mjlighet att vrdera pappans berrrlese: allt kan lika grna vara sagot och myter. Den enda verklighet de delar r vgens.

Staffan Blomn

2009-06-12

Helt fantastisk bok. Mste lsas.

Sigge Eklund

2009-05-30

Det hller i sig. Jag lser romaner igen. En stor lsupplevelse, som nr man var yngre. Satt uppe sent. Det finns tv saker som gr den hr vldigt personlig fr mig. Ett: Dialogen (ibland ordls) mellan pappan och sonen, som jag ju sjlv upplever varje dag nu. Tv: Miljn allt r de, alla r dda. Jag r besatt av alla de berttelser som tar avstamp dr: I am legend, 28 days later, etc. Nu vill jag lsa mer. Nu vill jag uppleva det hr igen, ikvll.

Samuel Karlsson

2009-04-27

Cormac McCarthy r en intressant arvtagare till sderns gamla mstare. Han frnyar tilltalet men rtterna ligger synliga i dagen. I Vgen lyckas han skapa en frttad spnning med sm medel. En riktig bladvndare som stller frgan om vem som r ond och vem som r god p sin spets.