Våga vara rädd :en bok om utmattningssyndrom

Holmgren, Emma

| 2014

Jag stod framför den stora badrumsspegeln i Grekland och kände inte längre igen mig själv. Kvällen innan hade ångesten slitit tag i mig med all sin kraft. Nu var det som att benen inte bar mig, som om all energi lämnat min kropp. Jag var rädd. Vad sker i kroppen då vi utsätts för stress under en längre tid utan möjlighet till återhämtning? Varför insåg jag inte förrän i efterhand att situationen var ohållbar? Hur lindrar jag min oro och rädsla inför alla dessa symtom i kroppen som jag inte känner igen? Hur hanterar jag min vardag och vad sker med mina relationer när jag inte längre orkar hålla ihop? Kommer livet någonsin bli som det var innan, och vill jag det? Hur vet jag när jag är redo att komma tillbaka till arbetet? I boken får du som läsare följa utmattningssyndromet genom fyra faser: uppvarvning, kaos, återhämtning och nyorientering. Boken vänder sig till dig som fått utmattningssyndrom,...

Våga vara rädd är en välskriven bok som går snabbt att läsa och är lättförståelig. Emma är öppen och ärlig i sin berättelse och jag känner igen mig själv i mycket framförallt det här med plantering av aktiviteter och vila inför och efteråt. Jag gillar att boken är uppdelad inflika faser, väldigt pedagogisk. En viktig bok som många fler skulle behöva läsa för att förstå hur den som hamnar i utmatttninssyndrom mår.

2019-05-30

”Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom” av Emma Holmgren är en väldigt bra, den är öppen och ärlig och tyvärr ständigt aktuell. Den ger en inblick i hur det är att leva med utmattning och att det går att komma vidare. Men det tar tid! Lång tid.

Boken ”Våga vara rädd” är väldigt välskriven och både lätt och svår att läsa. Ska du bara läsa en bok om utmattningssyndrom tycker jag att du ska läsa denna. Både om du är själv drabbad eller om du är anhörig.
Emmas bok är en bok jag önskade att någon hade satt i mina händer när jag i oktober 2017 kom från mitt första besök hos företagshälsovården. Dit kom jag för att jag ständigt hade panikångestattacker på jobbet och hemma. Jag grät ofta, var väldigt trött och kunde knappt koncentrera mig. Jag nickar igenkännande när jag läser boken. Mycket av det som står där kan jag relatera till. Jag hade tur och fick hjälp innan det blev för allvarligt och för ett par veckor sedan hade jag mitt sista samtal med min terapeut. Mycket har hänt och jag mår bra.

Jag blev väldigt berörd av boken! Kommer att återkomma till den många gånger.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Det här är en viktig bok som många i dagens stressade samhälle borde läsa. Vi är så duktiga, vi vill så mycket och vi tror oss klara av mer än vad kroppen är gjord för.

Det är just det den här boken handlar om. Det är en naken, utlämnande bok om Emma Holmgrens väg in i utmattningen och en berättelse om vägen tillbaka.

Boken innehåller även mycket fakta och tips för att upptäcka tecknen i tid, men även för att förstå hur man ska hantera symptomen när de uppkommer. Oftast märker man de inte själv, utan det är omgivningen som reagera först. Det är först när det har gått för långt och kollapsen är ett faktum som man förstår hur länge man har gått på reserverna.

Två andra röster får också komma till tals och berätta om sin väg in och ut ur utbrändheten.

Läs den och tänk till. Var rädd om dig och lev i stunden!