Vadelmavenepakolainen

Nousiainen, Miika

| 2001

Flag from fi

Hervoton esikoisromaani kuvaa lempeästi rakkaita naapureitamme ? niin lähellä ja niin kaukana Mikko Virtasella on ongelma. Hän ei tahdo olla suomalainen mies, mörökölli, ahdistuksen ja huonon itsetunnon ruumiillistuma. Hän on päättänyt tulla ruotsalaiseksi. Helppoa se ei ole: Ruotsin kansalaisuutta ei heltiä miehelle, joka ei ole asunut maassa päivääkään, eroaminen Suomen armeijasta ei ota onnistuakseen, eikä työnantaja suostu myöntämään edes Victorian syntymäpäivää palkalliseksi vapaaksi. Virtanen ei kuitenkaan luovuta. Hänestä sukeutuu Mikael Andersson ? empaattinen, rakastava ja keskustelutaitoinen ruotsalainen perheenisä Göteborgista. Hinta on kova, mutta mihinpä ei ihminen olisi valmis saadakseen asua maailman demokraattisimmassa yhteiskunnassa, kansankodissa, missä ovetkin avautuvat kutsuvasti sisäänpäin. ?Nousiaisen kirja on koko ajan hauska ? paikoin suorastan hillitön...

Tommy -

2019-06-17

En riktigt märklig historia, som till största delen verkligen är underhållande. En fin satirisk flört från grannlandet med de tusen sjöarna.

sonja ek

2015-09-03

Det var underhållande att befinna sig inuti denna sjuka mans huvud. Hans nationalitetstransvestism (?) leder till bisarra händelser som utifrån hans synvinkel förefaller helt normala. Däri komiken. Lättläst.

2013-01-14

Trodde den skulle vara roligare men hade nog lite för höga förväntningar. Helt okej ändå.

Handlar enligt baksidetexten om "en svensk man instängd i en finsk mans kropp" och redan det lockar mig. Berättelsen i boken är också precis så knäpp som man hoppas på. Lättläst. Extra poäng för en fotbollsnörd som jag att alla bifigurer heter som personer inom fotbollsvärlden. Det tog jag redan på den första, en svensk domare. När det sedan dök upp en herr Olsson satt jag bara och väntade på när det skulle framgå att han hette Billy eller Kenta i förnamn. En härlig bok att förströ sig med.

Gunvor Maazon

2011-12-01

Rolig bok - jag är nog mer finsk än svensk! Kul med blinkningar till annan litteratur och film.

Anders Bäccman

2011-08-02

OK bok, antagligen uppskattas den mer av finländare. Så har jag i alla fall hört sägas.

Felicia Dahlqvist

2011-05-15

Denna får faktiskt en etta av mig. Inte för att den var jättedålig, mer för att den kändes som slöseri med tid. Och det är ju aldrig bra. Jag tycker inte den var rolig eller intressant, det fanns egentligen ingenting som fick mig engagerad. Sedan hade jag svårt för hur vissa tunga ämnen beskrivs på ett alltför lättsamt sätt, t.ex. tsunamin. Dock positivt med tillbakablick i tiden, hade dock velat ha mer definitiva händelser. Nej, ingen höjdare!

Lotta Svensson

2011-03-04

En knäpp bok som man trots det måste läsa färdigt allså ingen bok jag ville lägga ifrån mig.

Evert Nilsson

2010-10-31

En skruvad humor som leker med finnars fördomar om svenskar och vice versa och en snygg avslutning. Men boken ska inte läsas för analytiskt allvarligt, man behöver inte reta sig på att Mikael Anderssons grannar i Majorna/Johanneberg har samma namn som 90-talets fotbollslandslag. Men just för att den är så fylld av delvis svart humor är den samtidigt allvarlig och beskriver folkhemmets förfall. Det som inte tål att skämtas om, förtjänar inte att tas på allvar.

Helena Hallman

2010-07-19

En besvikelse. Jag hade väntat mig SÅ mycket mer av denna bok. Jag kände ingenting för huvudpersonen.

Ketutar Jensen

2010-06-23

Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om den här boken... originell, i alla fall :-D

AnnSo J

2010-06-22

Den här förstod jag inte det roliga i. Det var nog lite för mörk humor för min smak.

2010-03-10

Böcker av finska författare läser jag verkligen inte ofta. Kan inte ens påminna mig om att jag har gjort det en endaste gång faktiskt.

Men nu har jag gjort det, och det var en positiv upplevelse. Det var en lite annorlunda roman. Och den var både rolig, och även lite tragisk. Den driver också både med finländare och svenskar, men på ett inte alls elakt sätt, utan på ett roligt och lite kärleksfullt sätt.

Boken var lättläst och jag kan helt klart rekommendera den.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Gunvi Lundqvist

2009-12-29

mellan broderfolken. Besviken. Delvis. Hade väl satt förhoppningarna till Paasilinnas karaktärsbeskrivningar vilket jag helt saknar här, även av naturliga skäl. MN vill få fram olikheterna mellan svenskarna och finnarna, och visst lyckas han också i mycket. Särskilt nu i jultider, kom boken som en påminnelse hur "vem som helst" med tillräckligt fantasi kunde fira julen.
Läsvärd är den dock, finns många igenkänningspunkter. Fyran håller.

Gunvi Lundqvist

2009-12-29

Håller med Fiona och ER andra den kunde ha varit mera roande, åtminstone överträffas inte förväntningarna, kanske de var för högt ställda.
Men i allafall - läsvärd.

Kristina Simar

2009-12-11

Jag hade hört att den skulle vara rolig. Men jag tyckte bara att den var tragisk.

Fiona *

2009-11-03

Den hade kunnat vara mer roande, hade kunnat driva mer med bilden av den självgode svensken och missnöjda finnar om han inte tappat stinget i var och varannan mening. Så nej käre finländare, gäset är bevisligen inte grönare på den här sidan.

Susanna Hammarberg

2009-10-10

Trodde att det skulle vara en rolig bok men jag tyckte att den var ganska tjatig...