Vad som händer i världen och varför det är viktigt att förstå

Härén, Fredrik

| 2008

Fredrik Häréns tal på Kunskapens dag blev snabbt Sveriges mest sedda och diskuterade föreläsning på YouTube. Hundratusentals människor har inspirerats, provocerats och motiverats av hans budskap om kreativitet och förändring. Nu finns boken på samma tema. Vad som händer i världen och varför det är viktigt att förstå ger en mer ingående beskrivning av den fundamentala förändring som sker i världen när miljoner människor i "utvecklingsländer" nu får möjlighet att utnyttja sin kreativa förmåga. I Indien har man skapat en bil som kostar 17 000 kronor. I Kina finns 800 designutbildningar på universitetsnivå och mobiloperatörer från Sri Lanka erbjuder tjänster som inte finns i Sverige. Hur kommer det att påverka världen? Vilka är vinnarna - och förlorarna - i vår nya, globala, kreativa värld.

David Andersson

2009-03-11

Kolla in föreläsningen http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48 och ni får se vad det handlar om.

Den utvecklade världen och utvecklingsvärlden är begrepp som Härén argumenterar är till den utvecklades nackdel. Med exempel och historier bygger han sin tes. Han ger många exempel från intervjuer och möten och det ÄR tänkvärt vad han säger.

Men har man sett föreläsningen på YouTube är boken lite tårta på tårta. Jag gillar Häréns böcker, speciellt idéböckerna, men i den här blir det lite mycket tjat om kreativitet och utveckling/utvecklad. Har man sett föreläsningen så ger boken inga nämnvärda nya inblickar.

Både föreläsningen och boken är bra, men de behandlar samma sak och jag känner mig nöjd med en av dem. Det är upp till var och en om en bok i fåtöljen är mest passande, eller en lågupplöst föreläsning vid datorn.