
Vad som rknas som kunskap i utbildning och skola r en av de grundlggande frgorna inom lroplansteorin och en av de centrala samhllsfrgorna i vr tid. Denna bok ger en verblick och frdjupning av lroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska lroplansteorin str i dag. Frfattarna belyser vilka frgor som r centrala och anvnder historiska och samtida analyser fr att ge frstelse fr och frklara skolans uppdrag. Vidare beskriver de varfr kunskapsfrgan r aktuell och p vilka stt lroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara p frgan: Vad rknas som kunskap?I boken diskuteras ocks frgorna:Vilken kunskap r ndvndig fr de uppvxande generationerna?Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?Vad blir i nsta led ndvndiga lrarkompetenser och frmgor att utveckla?Boken r en lrobok i utbildningsvetenskap/pedagogik...
Visa mer
Recensioner
Bli frst med att recensera denna bok