Vad optimister vet och du kan lära dig : hitta vardagsglädjen med positiv psykologi

Jacquemot, Nicolas

| 2009

"Det är lätt att ta av sig offerkoftan i sällskap med Jacquemot. Forskningen om positiv psykologi och de handfasta tipsen gör det motiverande att börja tänka och handla annorlunda. Och man har roligt under tiden." Mia Törnblom, vägledare och författare I Vad optimister vet och du kan lära dig utforskar Nicolas Jacquemot hemligheterna bakom det snabbt växande forskningsfältet positiv psykologi: positiva känslor, lycka, optimism och "flow". Istället för att uppehålla sig vid sådant som har gått fel i livet -- sjukdom, personliga svagheter eller misslyckanden -- handlar det om att rikta uppmärksamheten mot våra positiva egenskaper. Alla har vi en stark inneboende kraft och, faktiskt, oändligt mycket större potential än vad vi ofta tror, det gäller bara att använda den på rätt sätt. Att finna de där sakerna i vardagen som gör att man känner hopp och glädje. En djupare och...

2012-01-26

Peppande, intressant och lättläst bok!

Andreas Larsson

2010-02-18

En trevlig bok som innehåller lite av varje om hur man kan må bättre och njuta mer av livet. Bra som introduktion.
Eftersom den bara ger en lätt översikt över området fann jag dock själv just inget nytt, då jag redan läst ett antal böcker som beskriver de olika delområdena mer ingående.

Gunvi Lundqvist

2010-01-19

Gillade verkligen denhär boken, som understryker det som forskningen visar och som jag själv tror på, nämligen : bättre att sätta energi på att utveckla sina styrkor än att åtgärda sina svagheter. Ältra i det förgångna gräva fram all skit kan kanske för ngn ge en smärtsam tillfredställese, men inte för alla. Positiv psykologi tror jag på. En förbluffande bok som ger näring till positiva tankar.