Vad hände på vägen till Damaskus? : på spaning efter den verklige Jesus från Nasaret

Einhorn, Lena

| 2006

Vad hände på vägen till Damaskus? På spaning efter den verklige Jesus från Nasaret "Den här berättelsen, om man kan kalla den en sådan, har funnits inom mig i många år, närmare bestämt tjugofem år. Ändå har jag inte skrivit den tidigare, eller på annat sätt försökt att gestalta den. Man kan fråga sig varför, för den ligger nära sådant jag tidigare arbetat med..." Så inleder Lena Einhorn sin nya bok efter Augustvinsten med Ninas resa. Lena Einhorn dras obönhörligt till det mystiska, eller snarare verkligheten bakom det mystiska. Hon lockas av det som döljs av tiden, av det som ligger delvis förborgat i det förflutnas dunkel, men som släpper igenom ledtrådar till nuet. ?Det jag har fascinerats av är verkligheten bakom texten, den historiska personen bakom berättelserna och de religiösa föreställningarna. Länge har jag frapperats av vissa omständigheter som gör just Jesus...

Anders Nilsson

2013-01-17

Vem var den historiska Jesus? Fejkade han sin död med en trasa dränkt i "sömnmedel"? Var inridandet i Jerusalem på en åsna i själva verket ett stort uppror? Bytte han identitet efter sin död?Faktiskt riktigt intressant.

Patrik Van ginhoven

2012-02-18

Efter en lovande inledning utmynnar boken i spekulationer som saknar all trovärdighet.För den som är intresserad av den historiske Jesus och den tid han levde i reommenderar jag How Jesus Became a Christian av Barrie Wilson. Här presenteras riktigt intressanta torier kring den tidiga kristendomen och dess syn på Jesus.

Jonas Utterström

2012-01-01

Bra genomgång av många tvetydiga saker med kristendomen. Men "hypotesen" ger jag inte mycket för.

Kanske fel att jämföra en fiktiv bok med en forskningsbaserad bok men i reklamsyfte vill jag ändå betona att denna bok är oändligt mer spännande och fascinerande än Dan Browns Da Vinci-koden. Dessutom för hon fram en fullt sannolik tes. Läs och lär!

Christoffer Levak

2010-08-25

Kan egentligen för lite om modern forskning om den historiska Jesus, men det är en bra introduktion och väldigt inspirerande.

Kristina Simar

2010-06-05

Riktigt intressant skrivet

marre marre

2009-11-08

Vem var Jesus, fanns han över huvud taget? Vad står skrivet i historieböckerna om Jesus?

Lena Einhorn för fram en intressant diskussion om vem Jesus kan ha varit. Hon letar i historieböcker som är skrivna av samtida historiker, jämför med Nya och gamla testamentet och kommer till en intressant slutsats.

Bia Sigge

2009-07-09

Absolut suverän! Tänk om Einhorn har rätt? Hoppas den får internationell uppmärksamhet.

Nackros HL

2009-06-19

näe, drivs man av så mycket tvivel tror man någonstans.., konstig bok...