Vad gör dina barn när du sover? - Del 2

Strömberg, Mikael

| 2016

Del 2: Vad gör dina barn när du sover? När Jonathan och Adrian börjar i tredje klass får de en ny klasskamrat, den märklige Tim. Ganska snart upptäcker de att Tim inte är som andra. Han verkar veta saker. Att de är på väg mot en ny tid. Människans vårdslösa behandling av jorden leder till undergången. Bara de starkaste kommer att överleva. Pojkarnas lek får ett nytt fokus de ska förbereda sig för att bli de som överlever. Med hjälp av droger passerar de sina moraliska spärrar. De hetsar varandra att utföra allt värre handlingar tills det inte längre finns någon återvändo.

Nää inget för mig

Lars Willfors

2015-11-30

Samtidigt överlastad och mager berättelse om övermänniskoideal och djurplågeri i svensk småort. Ger ej mersmak på författarens tidigare produktion.

2015-06-12

För fyra år sedan så läste jag Mikael Strömbergs första bok, ?Vätten?, och jag tyckte att den var helt fantastiskt bra. (Här är en länk till min recension av den).

För tre år sen så läste jag författarens andra bok, ?Inmurad?, och jag tyckte att även den var mycket, mycket bra. (Här är en länk till min recension av den).

Och nu har jag läst Mikael Strömbergs tredje bok, ?Vad gör dina barn när du sover??.

Denna bok är också mycket bra, men tyvärr inte riktigt lika bra som dom två tidigare tycker jag.

Jag älskar ju skräckböcker, och visst är boken både läskig, otäck, och makaber. Den innehåller också en del övernaturligt, och det har jag absolut ingenting emot.

Beskrivningarna av dom tre pojkarnas vardag och uppväxt är också bra.

Men trots att jag faktiskt älskar tjocka böcker, så tycker jag ibland att den här boken känns lite utdragen och lite för detaljerad ibland.

Fast om den här boken hade givits ut av en för mig helt okänd och debuterande författare, så hade jag nog tyckt att den var ännu bättre. Känns som om jag kanske hade lite väl för stora förväntningar på den, med tanke på vad jag tyckte om Mikael Strömbergs två tidigare böcker. Så det kanske är lite orättvist att jag kände mig lite besviken på boken.

Så som slutsats så rekommenderar jag absolut boken till alla skräckfantaster. Och även då så klart författarens två tidigare böcker.