Vad gör du medan jag sover?

Wänblad, Mats

| 2014

Adlibris tips till barn i 3-4-årsåldern. En varm och känslosam berättelse om vänskap som blir en favorit även hos oss vuxna som högläser för barnen. Igelkotten förbereder sig för att gå i dvala, men innan han somnar vill han höra berättelsen om när Haren hittade honom. När han låg där och skräpade i en lövhög. Och Haren trodde att han var död! Mats Wänblad och Per Gustavssons nya bilderbok Vad gör du medan jag sover? är en varm och humoristisk berättelse om vänskap och den nyfikenhet alla barn känner igen sig i - vad händer egentligen när man har gått och lagt sig?

Detta är en stämningsfull bok som närmar sig svåra saker som döden och tillit till att finnas kvar. Starka känslor förmedlas men på ett sätt som fortfarande ger trygghet i berättelsen.
I boken möter vi igelkotten och haren.
Igelkotten ber haren berätta historian om när igelkotten var död.
Under bokens gång förstår vi att deras vänskap uppstod när haren en dag hittade igelkotten som låg i ett ide under en rishög. Kaninen trodde det lilla djuret var dött och ville ordna med en värdig begravning. Men plötsligt en dag vaknar igelkotten och haren blir livrädd. Sen övergår boken till att handla om deras vänskap och hur de förgyller varandras vardag.
Boken utspelar sig på senhösten och det är snart dags för igelkotten att återigen gå i ide. Detta väcker tankar ”Vad gör du medan jag sover?”.

När jag läser boken tänker jag på barn som bor varannan vecka hos sina föräldrar. Då är det lätt att fundera över vad ens förälder gör när man är hos den andra. När man också ser hur haren i slutet sitter i snön bredvid rishögen så känner jag igen mig från när jag skiljde mig från A’s pappa. Man tänker att man ska fixa massor, men likväl så sitter man där och saknar sitt barn.

Jag gillar verkligen detta med boken, att den har en berättelse som tilltalar både barn och förälder. Tillsammans läser vi samma bok men ändå olika.

Om man har ett barn som tänker mycket på döden men som samtidigt är lättskrämd så tycker jag boken passar väldigt bra. Den ger utrymme för de funderingarna men med trygga ramar.
Boken väver också in svårare ord än vanligtvis i bilderböcker, orden förklaras genom text och illustration. Dessa ord stöttar i att skapa bokens känsla, men är också bra att snappa upp, diskutera och stimulera barnets språkutveckling med.

Helt enkelt en väldigt fin bok. Läs! ❤️