Vad dagen är natten skyldig

Khadra, Yasmina

| 2010

Här berättas Algeriets turbulenta historia sedd genom den lilla människans ögon - från 1930-talets kolonialtid fram till våra dagar. Men det är också en kärleksroman i dubbel bemärkelse. Dels handlar den om Jonas och Emilies livslånga kärlekshistoria, dels handlar den om kärleken till hemlandet. Yasmina Khadra är född 1955 i Algeriet, bosatt i Frankrike och är en pseudonym för Mohammed Moulesshoul. Han är en av de mest översatta samtida franskspråkiga författarna. Sedan tidigare finns Efter attentatet och Sirenerna i Bagdad på svenska. "Det är så intrikat och elegant författat, att lyckas få en hel nations splittrade jagblivande att sugas fast i en enda adopterad mans identiteslösa passivitet. Dessutom har Khadra en helt vällustig förmåga att njuta detaljerna i den yttersta fattigdomens miljöer." Jenny Teleman, SR Kulturnytt

Victoria G

2012-04-30

Frankrike och Algeriet var olyckliga älskande och deras förhållande slutade i ofantlig olycka och blodsspillan. Det kan ses som en metafor, men ligger också sanningen nära. Yasmina Khadra använder sig av just den här metaforen för att skildra Algeriets 1900-talshistoria och jag tycker han gör det väldigt bra. Det är en mycket mänsklig och gripande berättelse, långtifrån storpolitiken, men ändå i dess centrum, skottlinje, på det sätt som oftast är fallet för vanliga dödliga. Språket haltar möjligtvis något lite då och då, men det förlåter jag gärna tack vare handlingen och de trovärdiga personporträtten. I slutet av boken var jag nära tårar. En stark fyra!