Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?

Sortland, Bjørn

| 2008

Kärleken ska vara en början. På Livet. Den ska vara längtan och hopp och självlysande bilder av framtiden. Speciellt som man är 19 år och kär för första gången.När Markus förälskar sig i Ingrid blir kärleken vägen mot slutet. För Ingrid är sjuk, och hon blir allt sämre i takt med att förhållandet djupnar. Deras framtidsbild blir en enda, och det är döden. I "Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?" skildras två unga människors möte i gränslandet mellan liv och död. Det är en roman om kärleken och dess kraft att växa även där luftrummet domineras av kvävande mörker.

Sanna Carlborg

2013-07-02

Nej, korta böcker måste vara så mycket mer koncentrerat fina och gripande än den här för att gå hem. Andra behöver fler sidor för att bygga upp en känsla. För jag hinner inte känna någonting nästan. Finns glimtar av små spännande egenheter i boken men mest tycker jag att personerna och beskrivningarna är osympatiska på något sätt.

Emma Björklund

2013-03-28

Klart läsvärd bok om man vill gråta.. Den är verkligen sorglig..

Ida

2012-02-29

små kapitel där varje är ett ögonblick. markus vill så mkt och ingrid pratar konst. det är synd om båda dessa människor men jag blir inte så betagen som många andra verkar bli.

Nina Johansson

2010-10-02

en magnifik, vacker liten bok

Sofies bokblogg

2010-09-23

Frågan är vad som är så skört att det bryts när du säger dess namn... Men annars en väldigt bra bok!

Julia L

2010-01-26

Fint skrivet om livet och kärleken. Men slutet kändes oarbetat

Carina Karlsson

2010-01-08

Poetisk kärleksskildring. Det norska orginalet har en underbar framsida och vackert språk.

Lisa Johansson

2009-09-08

Poetiskt skrivet om både kärlek och sorg.