Vad är detta Vad : Valentino Achak Dengs självbiografi

Eggers, Dave

| 2008

Vad är detta Vad är i romanens form en biografi över en ung sudanesisk man vid namn Valentino Achak Deng. Vi får följa honom från det att han är en liten pojke till dess att han är vuxen. Deng är en verklig person, och Dave Eggers har fört pennan medan Deng berättat. Sedan Deng på grund av inbördeskriget har tvingats fly från sin hemby utan vare sig mamma, pappa eller syskon blir han en del av dem som kommer att kallas "the Lost boys". Det är en växande grupp unga pojkar som tillsammans ger sig ut på den långa vandringen mellan Sudan och Egypten. Tillsammans går de genom byar och öknar ? oftast utan mat på flera dagar. De försöker undvika minor och vid flera tillfällen äter de rått kött som de sliter från döda djurs kroppar. Under vandringens gång dör det pojkar hela tiden. De dör av hunger, törst och utmattning och i dödsögonblicket söker de upp ett träd som de lutar...

Mylar .

2013-08-09

Intressant inblick i livet för en flykting. Ganska torrt skriven, jag får aldrig någon känsla för eller emot figurerna i boken, men jag gillar berättargreppet. Nutid vävs samman med dåtid på ett kreativt sätt.

Izabela Horn

2012-06-20

En stark bok om kriget i Sudan , om livet som flykting . Huvudpersonen är en 6 årig pojke när kriget bryter ut och vi får följa honom i många år fram till vuxen ålder.

Sofia Åkerberg

2009-11-23

Fantastiskt intressant bild av Sudan som faktiskt inte fokuserar på Darfur-konflikten, utan det inbördeskrig som fördes mellan norra och södra Sudan under mer än 20 år och som bland annat gjorde många barn föräldralösa. What Is the What följer en av dessa sk Lost Boys och beskriver konflikten ur dennes ögon. Detta innebär att man faktiskt får veta mer om hur det är att växa upp i olika flyktingläger och hur bisarrt livet kan te sig även efter man lyckats lämna krigshärden.